وقایع تاریخی مهم در منطقه میمه – فتنه افغانها و قتل و غارت آنها در منطقه با شروع حمله افغانها در سال 1135 ق به ایران و سقوط پایتخت و استعفای شاه سلطان حسین ، مملکت به طور ناگهانی دچار وحشت و اضطرابی شدید شد. وقتی محمود افغان به سلطنت رسید ، ابتدا یکی از […]
وقایع تاریخی مهم در منطقه میمه
– فتنه افغانها و قتل و غارت آنها در منطقه
با شروع حمله افغانها در سال 1135 ق به ایران و سقوط پایتخت و استعفای شاه سلطان حسین ، مملکت به طور ناگهانی دچار وحشت و اضطرابی شدید شد.
وقتی محمود افغان به سلطنت رسید ، ابتدا یکی از امرای خود را مأمور دستگیری تهماسب میرزا (ولیعهد صفوی) که در نواحی استان مرکزی و همدان بود نمود و خود از اصفهان به سمت کاشان براه افتاد. به هنگام عبور محمود افغان از مسیر اصفهان به کاشان ، وی در تمام قراء و روستاها ،حاکمانی از جانب خود با گروهی از جنگجویان افغانی به کار گمارد. مردم این مناطق پس از مدتی از مظالم حاکمان و جنگجویان افغانی به ستوه آمده و با اقدام غیورانه خود همچون مردم شهرهای قزوین ، گلپایگان ، خوانسار و کاشان حاکمان و جنگجویان افغانی را از پای درآوردند و معترض دیگر افغانهای شهرهای مجاور شدند.
(شاه سلطان حسین)
نوشته اند از زمانی که سلسله صفوی ساقط و محمود افغان به جای شاه سلطان حسین به تخت پادشاهی نشست وی فجایع بسیار وحشتناکی مرتکب شد ، به دستور او سربازان افغانی که سنی مذهب بودند و از بین بردن شیعیان برایشان مهم نبود در اعمال ظلم و ستم طوفانی به پا کردند که کمتر در تاریخ این کشور دیده می شود. افغانها نه به مردم عادی رحم کردند و نه به افراد حکومتی و خاندان سلطنتی ، محمود افغان پس از تصرف شهر اصفهان به بهانه انتقام خون افاغنه کشته شده درقزوین، دستور داد ، یک روز تمام افراد دستگاه حکومت صفوی و شاهزادگان این خاندان را قتل عام کردند.
در این واقعه تنها 31 تن از اعضای مهم خاندان شاهی به قتل رسیدند و اجسادشان را در باغ چهل ستون و محوطه های اطراف کاخ عالی قاپو پراکندند و به کسی اجازه حمل اجساد را نمی دادند تا این که محمود کشته شد.جانشین وی ، اشرف افغان اجازه داد که این اجساد را دفن کنند.بدین ترتیب بعد از جمع آوری اجساد آنها را در تابوتهایی گذاشتند و با شتر جهت دفن در حریم حضرت معصومه (ع) به سمت قم حرکت دادند. نوشته اند با رسیدن این کاروان به منطقه بلوک جوشقان و میمه و مناطق کاشان و توابع ، اهالی که شیعه مذهب بودند و از افغانها نفرت داشتند ، به شدت محزون و با گریه و زاری این کاروان را مشایعت کردند.
نقل می شود در (کاروانسرای علی آباد ونداده) ، تعدادی از جوانان و غیور مردان منطقه (اهالی جوشقان ، میمه ، وزوان و ونداده) به کاروان حمله ور شده و مأمورین افاغنه (محافظین کاروان) و سردسته آنان را که فردی گرجی بوده به شدت مورد ضرب و شتم قرار می دهند .پس از اطلاع اشرف افغان از برخوردهای نامناسب اهالی مسیر حمل اجساد خاندان صفویه از اصفهان تا قم ، وی دسته ای از کردهای سنی و متعصب را برای تسخیر و گوشمالی مردم مناطق کاشان و بلوک جوشقان و توابع به منطقه گسیل می دارد.
اکراد در منطقه همان فجایع و قتل و غارتی را که در شهرهای دیگر نموده بودند تجدید می کنند، اکثر نقاط مسکونی را تخریب و نیروهایی را که قادر به جنگیدن بودند از دم تیغ گذرانده و تا زمان لشکرکشی نادر بر این مناطق حکمرانی کردند.
زمان حکومت افاغنه بر منطقه ، منطقه میمه (از سرحد دلیجان تا مورچه خورت) از نظر سوق الجیشی ، خط مقدم افاغنه در دفاع از اصفهان بود. توضیح آن که افغانها برای تصرف اصفهان ، از شهرهای مرکزی ایران عبور نکردند ، بلکه از جانب شرق و جنوب خودشان را به اصفهان رساندند و آنجا را متصرف شدند. شاه تهماسب ثانی ، فرزند شاه سلطان حسین صفوی نیز به همراه گروهی از امرا و طرفداران سلسله صفوی پیوسته از جانب قزوین ، ری و اراک برای افغانها یک تهدید دائمی محسوب می شدند. به همین علت منطقه میمه در مرز متصرفات افغانها و شاه تهماسب قرار داشت و خط مقدم افغانها در دفاع از اصفهان بود این امر سبب شده بود که همیشه تعداد زیادی از سربازان افغانی و اکراد در منطقه مستقر و به آزار و اذیت مردم بپردازند و منشاء مزاحمت و اذیت محسوب شوند. بعد از شکست اشرف افغان در سال 1143 هـ . ق . در مهماندوست دامغان و عقب نشینی نیروهای افاغنه به سمت اصفهان ، سربازان فراری هنگام عبور از مناطق قم ، کاشان و منطقه میمه ، اقدام به قتل و غارت وحشیانه و غیر انسانی نمودند به نحوی که نوشته اند هنگام عبور از شهر قم ، کلیه اشیا و زیورآلات آستانه حضرت معصومه (س) را هم غارت و به یغما بردند و از شکستن حریم این بزرگوار نیز اندیشه نکردند.
نوشته اند در زمان عقب نشینی ، (لشکریان اشرف) تمام قنوات و قلعه های مناطق) مسیر فرار(تخریب و منهدم می شدند. نقل قول می شود گروهی از سربازان اشرف افغان در روز عاشورا به میمه هجوم می برند و نخلهای تعزیه را به آتش می کشند و اهالی را به شدت مورد ضرب و شتم قرار می دهند.
بعضی از ریش سفیدان ازقول پدران خود که سینه به سینه منتقل شده، نقل می کنند پس از ورود گروهی از سربازان اشرف افغان به منطقه میمه ، تعدادی از اهالی شهر وزوان شبانه یکی از جلوداران لشکر افاغنه را که باعث ظلم و تعدی زیادی به اهالی گردیده بود می کشند. صبحگاهان اشرف افغان دستور می دهد لشکریان برای انتقام ، تعداد زیادی از اهالی منطقه ، به خصوص اهالی شهر وزوان را گردن بزنند و تمام قنوات ، مساجد و قلعه های منطقه را تخریب و دامهای اهالی را به یغما ببرند.
حضور مجدد افاغنه و اکراد در سالهای اخیر در منطقه میمه را می توان تکرار تاریخ نامید. اما این بار دیگر این اشغالگران بر مردم منطقه سلطه ندارند بلکه به بهانه کارگری به منطقه آمده اند و زیردستانی هستند که در خدمت مردم منطقه بوده و تاوان تظلم و بیدادگری اجدادشان را می پردازند. به هر صورت اشغال منطقه میمه توسط افاغنه و اکراد یک واقعیت انکار ناپذیر است که در دو مقطع تاریخی رخ داده است. زمانی افاغنه و اکراد در پناه شمشیر منطقه را اشغال و متصرف شدند و حال در پناه یاری رساندن به اهالی و تأمین نیروی کارگری منطقه.
ان شاءا… در ادامه وقایع و حوادث تاریخی منطقه میمه ، به حوادث و وقایع زمان نایب حسین کاشی ، رضاخان جوزدانی ، لطفعلی خان زلقی ، سیل ویرانگر سال 1335 ، قحطی سال1299 ، قتل هوشنگ خان حیدری ، درگیری اهالی شهر میمه و شهر جوشقان در سال 1359 ، درگیری اهالی شهرهای میمه و وزوان در انتخابات سال 1343 ، نگاهی به مبارزات مبارزین و انقلابیون قبل ازپیروزی انقلاب نظیر مرحومین سید فرهاد سهی ،حسین خان اشتری ، شهید مصطفی شبان ، …….. وقایع هشت سال دفاع مقدس در منطقه میمه،معرفی چهرهای ماندگار نظیر، مرحومین حاج قیصرخان گرانمایه،حاج ناصرخان گرانمایه ،حاج محمدسعید بزرگ،میرزا رضا سعیدیان، صدرالاسلام شهیدی ،ملا محمد باقر،استاد مهدی معینیان و……..و ترین های منطقه میمه پرداخته خواهد شد. انتظار آن است: همشهریان عزیز وگرامی در صورت مشاهده اغلاط ونواقص از طریق سایت وزین صبح میمه ومدیر محترم سایت آقای شیبانی حقیر را مطلع تا نواقص اصلاح گرددتا انشا ا…..بتوانیم با همکاری هم گرد وغبارو زنگار نشسته بر تاریخ افتخار آمیز شهرمان را در حد توان بزداییم و از فراموشی آنها جلوگیری کنیم
باسلام و خدا قوت به شما و آقای شیبانی امید است مطلب های بعدی را بخوانبم
…به بهانه کارگری به منطقه آمده اند و زیردستانی هستند که در خدمت مردم منطقه بوده و تاوان تظلم و بیدادگری اجدادشان را می پردازند…
چه ظلمی آقای معینیان بیشتر از ما میمه ابی ها خوشند هنگام غروب که از کوچه و خیابانها که میگذریم بوی غذا فقط از خونه ی افغانیا میاد مرداشون کار میکنند زناشونم صب تا شب در حال دید و بازدیدند ما سالی یه بار لباس عید میخریم اونا هر روز عید دارند و عروسی های باحال و لباسای رنگارنگ و شاد تازه میبینیم که بهترین جاهای میمه افغانیا نشستند اکثرا دور و ور مسجد و خیابون شریعتی
با سلام اقای مهندس معینیان خسته نباشید . خواهشمنداست نظر خودتان را به دبیر ستاد هم اندیشی شورای شهر میمه در خصوص محل احداث شهرداری جدید میمه کتبا اعلام فرمائید . سپاس
الان هم میمه محل تاخت و تاز ……………………..
—————————–
با سلام روز گذشته در این خصوص مذاکراتی با بخشدار محترم صورت گرفته و ان شاالله شورای محترم شهر پیگیری خواهند داشت .
با سلام و تشکر از جناب آقای محمّد تقی معینیان.
آثار این هجوم هنوز در منطقه هست
تعداد 30 حلقه چاه از قنات علیای زیادآباد هنوز پر است و برای احیا آن و براورد کارشناسان یک میلیارد تومان بودجه نیاز است.با تخلیه این قسمت از قنات زیادآباد مطمئنا یکی از مفاخر منطقه خواهد شد چون از نظر طولی جزو چند قنات طویل کشور می باشد.
یک توضیح مختصر در مورد واژه اهورا مزدا:اهورامزدا واژهای ترکیبی است و از اهورا و مزدا تشکیل شدهاست. در گاتاها گاهی اهورامزدا جدا از هم بکار رفته است[۱]. واژه اهورامزدا به گونههای «مزدا اهورا» یا «مزدا» ۱۵۵ بار در گاتها بازگو شده است[۲]. مزدا در بعضی بندهای گاتاها به معنی حافظه و به حافظه سپردن و به یاد داشتن است. این واژه در سانسکریت مَذِس، به معنی دانش و هوش میباشد. بنابراین وقتی که مزدا برای خدا به کار برده شدهاست از آن معنی هوشیار و آگاه و دانا برداشت کردهاند…منبع ویکی پدیا
با توجه به معنای مزدا شاید بشه مزداباد رو اینطور معنی کرد :جایی که با هوش،دانایی واگاهی اباد شده در این کلمه از واژه اهورا استفاده نشده.
جناب استادحاج محمدتقی معینیان باسلام
اطمینان داشته باشیدکه شهروندان محترم میمه به جنابعالی افتخارمی کنند
خداوندرحمت کندمرحوم پدرتان حاج محمدباقرومرحوم حاج محمدرضا معینیان وبه سلامت بداردجناب دکتر
محمودوجناب مهندس سعیدمعینیان را موفق باشید
جناب اقاي مقصودي
خواهشمندم فکري به حال حضور «بي شمار بي شمار » افاغنه در ميمه بکنيد. واقعا چهره شهر برگشته است.اين افراد چون زندگي عشيره اي و انارشيستي داشته اند درکنار دانش اموزان ميمه اي درمدارس و اماکن ديگر فرهنگ خود را به ديگران سرايت مي دهند.(روحيه پرخاشگري- عدم تعهدبه قانون و عدم رعايت بهداشت فردي -اجتماعي )
جناب اقاي مقصودي افاغنه تهديدي اجتماعي براي ميمه هستند. حالا بعد انساني و معنوي ان هم درست اما واقا چندسال اخير وضعيت بسيار اسفناک شده است.
خدمت استاد ارجمند جناب اقای معینیان سلام عرض میکنم .
واقعا از مطالب و نوشته های شما لذت می برم
یه سوال داشتم :کتاب “میمه شهری در دل کویر ” را از کجا میتونم تهیه کنم ؟
سلام
شماره مرا از آقای خسرو مقصودی بگیرید
در خدمتتان هستم
از آقای متوسلی رییس اموزش و پرورش هم میخوایم به بهداشت دانش آموزان افغانی بیشتر توجه کنند درسته که تو مدرسه لباساشون تمیزه ولی اکثر اینا تو خونه هاشون حموم ندارند و چیزی به عنوان دست شستن با صابون بلد نبستند متاسفانا همینها در مدارس ناقل انگلند بهداشتشون خوب نیست تو رو خدا وقتی در مدارس از شون ثبت نام میکنید بهداشت خونه هاشونم بررسی بشه
درست است كه افغاني ها از نظر بهداشت مشكل دارند ولي اين به خاطر فقر و نداري است . اكثر معلم هاي ميمه جداي از مشكلات بهداشتي از اين طفل هلي معصوم راضي هستند
تمام مردم ميمه از كشاورز گرفته تا مرغدار و كارخانه دار با اين بندگان خدا سر وكار دارند و به ندرت با آنها به مشكل برخورد
دوست عزيري كه در تهران ساكني ونظر مي دهي اكثر شما به خاطر رفاه بيشتر ميمه را رها كرديد و رفتيد
و بيشترتان به خاطر كمي كرايه بيشتر خانه هاي قديمي پدرانتان را به انها اجاره ميدهيد .
اگر افغاني ها نباشند همين چند باغ مانده از باغات ميمه هم خشك مي شود
ما نگفتم افغانیا نباشند گفتیم به بهداشتشون رسیدگی بشه درضمن فقیر نیستند خیلی پولدارتر از من و شماند چون در هر خونواده ای چند نفر کار میکنند بیشترین مشتریهای طلا فروشیهای میمه افغانبا ند میتونید بپرسیدولی پول برا حموم نمیدند حالا که بیشترین شهروندای مارو اونا تشکیل میدند لااقل تمیز بین ما زندگی کنند
يك ديوانه به نام صدام جنگ ايران وعراق را به راه انداخت و ظلم شديد را به مردم ايران وعراق تحميل كرد بعد از سقوط آن ملعون روابط دو كشور دوستانه است و ايراني ها براي زيارت به عراق ميروند وعراقي ها به ايران و اين در حاليست كه خيلي از مسن تر ها با هم جنگيده اند و خيلي از جوان تر ها پدرانشان را از دست داده اند
( با سلام واحترام خدمت تمامي خانواده شهدا)
ما شيعه علي هستيم و بزرگي را بايد از حضرت علي ياد بگيريم
دقت کردید میمه در این درگیری های بین شهر ها ثابت بوده و هم با وزوان درگیری داشته هم با جوشقان ؟؟!!!!!!!!!!!!!!
آدمای مهم همیشه مخالف زیاد دارند !
در کامو و لایبید و گلپایگان و خیلی جاهای دیگه افغانی ها رو بیرون کردند و مغازه دارها و نونوایی ها و اینا جنس بهشون نمیدن فقط میمه ای ها دودستی نگهشون داشتند که یه وقت فرار نکنند کم کم دارن سر میمه ای ها زور میشن نمونش این هفته تو شنبه بازار دعوا کرده بودند البته جریانشو خوب نمیدونم
اگه شورا کاری نمیکنه بگید تا خودمون دست به کار شیم.
قابل توجه شورا وشهر داری با کاری که کردند یعنی اوردن شنبه بازار به قول خودشان کاری برای شهر انجام داده اند و موضوع خانوادههای افاغنه(خدا نکنه مشکلی پیش بیاد همینو کم داریم که از شهر خودمونم بیرونمون کنند )بابا به جای رسیدگی به شهر وپیشرفت همین طوری نشستند وماه به ماه حقوق ومواجبتونو میگیرید وهیچ کاری در این زمینه انجام نمیدید ببینیم بلدید یه خودی در این دوره در این موارد نشون بدید ؟
سلام
از این که اینها برادران هم زبان و هم مسلک ما هستند شکی نیست و خاطرشان هم سالها برایمان عزیز بوده اما
مهمان عزیز است چو نفس
خفه می سازد اگر آید و بیرون نرود
این مهمانان عزیز علاوه بر ایجاد معضلات و مشکلات متعدد ، چند سالی است که چشتخوار شده اند و بی توجهی صاحب خانه هم مزید بر علت شده تا حداکثر استفاده را کرده و به سر درختیهای میمه هم رحم نکرده و از سنجد گرفته تا خاکشیر تا ریواسهای صحراها را ظاهراَ بدون اجازه جمع آوری کرده و به فروش می رسانند . بی انصافها هیچ سهمی هم برای میمه ایها در نظر نمی گیرند!
با توجه به این که اقامت اتباع افغانی در بسیاری از شهرستانهای استان از جمله نطنز، فریدن، فریدونشهر، سمیرم، چادگان، خوانسار، بخش مرکزی اصفهان، دهاقان، نائین، گلپایگان، اردستان و ابوزید ممنوع میباشد، شورای محترم فعلی این مساله را پیگیری نموده تا به نحو مناسبی این مهمانان راهی دیارشان گردند.
وقتي ما ميمه اي ها حال كاركردن نداريم اين وضع پيش مياد فردا صبح برو در مسجد بگو 10 تا گارگر بومي ميخوام ببين مي توني پيدا كني؟
سنجد وخاكشير و اگه اونا نچينند خشك مي شه و از بين ميره
دوست عزیز کار از 10 تا کارگر گذشته. میمه شده افغانستان کوچک.
حتی اگر سنجد و خاکشیر و ریواس و … از بین هم بره هیچ غریبه ای بدون اجازه حق برداشتش را نداره
.همین طرز فکر باعث شده این وضع پیش بیاد.
همینها پاش بیفته بلایی سر میمه ایها میارند که اون سرش ناپیدا باشه.
در رابطه با افغانی ها باید احسنت گفت به شورای زیادآباد که برای هر سال موندن تو روستاشون از افغانی ها مالیات میگیرند و مبلغ بالایی هم هست بهع این میگن شورا
البته من از چند تا افغانی شنیدم
دم این شورا گرم
حقا که شیر پاک خورده اند
همه کسانی که مسئولن و یه کاری میتونن بکنن رو به خدا قسم میدم که یه فکری به حال افغانی های میمه بکنن…میمه شده کابل2…کاش میدونستید که دانشجوهایی که تو میمه درس میخونن چه حرفایی راجع به میمه میزنن…این چیزا رو فرهنگ مایی که اینقدر ادعا داریم تاثیر بدی میذاره…
اینکه باید یه فکری به حال خروج افغان ها کرد صحیح اما اینکه دانشجوهایی که تو میمه درس میخونن چه حرفایی راجع به میمه میزنن… اول اینکه شهر و زادگاه خودشون مگه کجاست و چه جوری؟دوم اینکه اگه خیلی این دانشجوها ناراحت هستن تشریف ببرن شهر دیگه درس بخونن.
———————————-
با سلام باید حرف ها راشنید . بد بودن شهر آنها توجیه کافی برای بد بودن شهر ما نیست . ما عنوان فرهنگی را یدک می کشیم .
کتا ب میمه در مغازه آقای علی جمالی موجود است