به نام خدا (نقش و جایگاه خانواده و جامعه در پیشگیری از جرائم منافی عفت۲- «راهکارها ») با عرض سلام و تبریک سال جدید خدمت خوانندگان سایت وزین صبح میمه و آرزوی سالی توأم با موفقیت ،بهروزی ،صحت وسلامت. در مطالب قبلی به نقش وجایگاه جامعه و خانواده در پشگیری از جرائم منافی عفت پرداختم […]
به نام خدا
(نقش و جایگاه خانواده و جامعه در پیشگیری از جرائم منافی عفت۲- «راهکارها »)
با عرض سلام و تبریک سال جدید خدمت خوانندگان سایت وزین صبح میمه و آرزوی سالی توأم با موفقیت ،بهروزی ،صحت وسلامت. در مطالب قبلی به نقش وجایگاه جامعه و خانواده در پشگیری از جرائم منافی عفت پرداختم و بیان شد که در این راستا راهکارهایی پیش بینی گردیده که به اختصار به دو مورد از آنها می پردازم.
روش اول : این مورد فاقد ضمانت اجرایی جزایی بوده و روشی درونی واخلاقی است. این روش از قدیمی ترین و کهن ترین روشها در حفظ کیان جامعه و خانواده بوده و همیشه ایام دغدغه مذهبیون و اخلاقیون بوده است . در این روش جهت حفظ قوام خانواده و جامعه از موعظه، پند واندرز استفاده شده و از مردم خواسته شده به رعایت اخلاق جنسی مبادرت ورزند واین مهم چه در مکانهای عمومی و اماکن خصوصی را شامل می شده است . البته ذکر نکته مهم در این خصوص نگاه هر جامعه به این مسائل بوده است ،چنانچه جوامع اسلامی والهی نقض این مسائل را مذموم و نکوهیده شمرده و در مقابل این مسائل در جوامع لایک دارای قبح کمتری بوده و یا اصلاً قبیح شمرده نشده است. البته این موضوع امری است نسبی و بسته به اخلاقیات ، اعتقادات ، آداب ورسوم متعارف اکثریت افراد هر جامعه است .ازاینرو ملاک جواز این روابط در هر جامعه ای زاییده آداب رسوم اخلاقی و اجتماعی اکثریت افرادجامعه است و از همین رو است که روابط ضد عفت و اخلاق عمومی در اجتماعات مختلف ، متفاوت می باشد.
روش دوم: این روش بر خلاف روش اول بیرونی و دارای ضمانت اجرایی جزایی است . همانگونه که بیان شد روش اول فاقد ضمانت اجرایی قانونی بوده و به همین سبب است که فاقد کارایی لازم است . چرا که در هر جامعه ای ،هر چند جامعه اسلامی ، افراد کثیری هستند که به اصول اخلاقی و مذهبی پایبند نبوده و با نقض این اصول موجبات ناهنجاری و سلب آسایش عمومی را فراهم می آورند. به همین سبب است که تنها راهی که جهت مقابله با این موضوع لازم و ضروری می باشد اعمال مجازاتهایی است که از سوی مقنن پیش بینی گردیده است .در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲نیز فصل مخصوصی به این امر اختصاص داده شده است . در این مقرره جدید قانونی فصل هجدهم به این مهم پرداخته است ، البته امید آن داریم تا در سایه روش اول و درک ضروریات جامعه و علی الخصوص نیاز های جوانان و نوجوانان در این راستا از اشائه این دست جرائم جلوگیری به عمل آید . تا سلامی دیگر بدرود./
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﻣﺸﻬﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺩﺍﻧﺶ
ﺁﻣﻮﺯﯼ ﺑﻪ ﯾﺎﺩﻡ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻗﺎﻧﻮﻥ » ﭘﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻣﺎﺩﻩ
ﻭ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﺍﺳﺖ« ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﮐﻪ ﮐﻤﺘﺮ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺭﺍ
ﭘﺎﺱ ﻣﯽﺩﺍﺷﺘﯿﻢ ﻗﺎﻧﻮﻥ » ﺛﺒﺎﺕ ﻣﺎﺩﻩ ﻭ ﺍﻧﺮﮊﯼ « ﻣﯽ
ﺧﻮﺍﻧﺪﯾﻤﺶ. ﺍﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ: ﺩﺭ ﻭﺍﮐﻨﺶﻫﺎﯼ
ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﻭ ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﺭﺥ ﻣﯽﺩﻫﺪ، ﻫﺮﮔﺰ
ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻣﺎﺩﻩ ﯾﺎ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﮐﻢ ﯾﺎ ﺯﯾﺎﺩ ﻧﻤﯽﺷﻮﺩ، ﺑﻠﮑﻪ ﻫﻢ
ﻣﺎﺩﻩ ﻭ ﻫﻢ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﺷﮑﻠﯽ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺩﯾﮕﺮ
ﻋﻮﺽ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ . ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺷﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻧﻘﻄﻪ
ﯼ ﭘﯿﺪﺍﯾﺶ ﻭ ﻓﺮﺟﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﻋﺎﻟﻢ، ﺍﻣﺎ ﻭ ﺍﮔﺮﻫﺎﯾﯽ
ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻋﻠﻤﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﻣﺎ
ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺁﻏﺎﺯ ﻭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﺟﻬﺎﻥ ﭼﺸﻢ ﺑﭙﻮﺷﯿﻢ، ﮔﻮﯾﺎ
ﺍﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺩﺭ ﺑﻘﯿﻪﯼ ﭘﺪﯾﺪﻫﺎﯼ ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﻭ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ
ﺟﻬﺎﻥ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻨﯽ ﺍﺳﺖ.
ﺍﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﭘﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻣﺮﺍ ﯾﺎﺩ ﯾﮏ ﺍﺻﻞ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻣﯽ
ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ ﻭ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﯽﮐﻨﻢ ﺍﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ، ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻭ ﻣﺜﺎﻟﯽ
ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺻﻞ ﮐﻼﻥ ﻭ ﺟﻬﺎﻥﺷﻤﻮﻝ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ
ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺯ » ﺍﻧﺪﺍﺯﻩﻣﻨﺪﯼ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻋﺎﻟﻢ« ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ
ﻗﺮﺁﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩﺍﯼ
ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ؛ ) ﻗَﺪْ ﺟَﻌَﻞَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻟِﮑُﻞِّ ﺷَﯽْﺀٍ ﻗَﺪْﺭﺍً (
]ﻃﻼﻕ3/ [ ﻭ ﻫﺮ ﭼﯿﺰﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩﺍﯼ ﻣﺸﺨﺺ
ﺁﻓﺮﯾﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛ ) ﺇِﻧَّﺎ ﮐُﻞَّ ﺷَﯽْﺀٍ ﺧَﻠَﻘْﻨﺎﻩُ ﺑِﻘَﺪَﺭ (
] ﻗﻤﺮ49/ [. ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺭﻭ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺣﺪﺱ ﺯﺩ ﮐﻪ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ
ﭘﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺩﺭ ﮔﻮﺷﻪ ﻭ ﮐﻨﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﻋﺎﻟﻢ ﻭﺟﻮﺩ
ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ » ﻗﺎﻧﻮﻥ ﭘﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻣﺎﺩﻩ ﻭ ﺍﻧﺮﮊﯼ« ﺗﻨﻬﺎ
ﻧﻤﻮﻧﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺖ .
ﻣﺜﻼ ﺩﺭ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ ) ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ( ﺑﻪ
»ﭘﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﺑﺎﺭﺍﻥ« ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯿﺰﺍﻥ
ﺑﺎﺭﺵ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺳﺎﻝ ﯾﮑﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﻣﺮ
ﺧﺪﺍ ﺟﺎﯼ ﺑﺎﺭﺵ ﺍﺯ ﻣﮑﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻣﮑﺎﻥ ﺩﯾﮕﺮ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯽ
ﯾﺎﺑﺪ، ﭼﻪ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﮔﻨﺎﻩ ﮐﻨﻨﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ
ﺳﻬﻢ ﺑﺎﺭﺍﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﮐﺎﻫﺶ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ
ﺩﺭﯾﺎ ﻭ ﮐﻮﻫﻬﺎ ﻭ ﺻﺤﺮﺍﻫﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ؛ » ﺇِﻧَّﻪُ ﻣَﺎ
ﻣِﻦْ ﺳَﻨَﺔٍ ﺃَﻗَﻞَّ ﻣَﻄَﺮﺍً ﻣِﻦْ ﺳَﻨَﺔٍ ﻭَ ﻟَﮑِﻦَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﯾَﻀَﻌُﻪُ ﺣَﯿْﺚُ
ﯾَﺸَﺎﺀُ ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻋَﺰَّ ﻭَ ﺟَﻞَّ ﺇِﺫَﺍ ﻋَﻤِﻞَ ﻗَﻮْﻡٌ ﺑِﺎﻟْﻤَﻌَﺎﺻِﯽ
ﺻَﺮَﻑَ ﻋَﻨْﻬُﻢْ ﻣَﺎ ﮐَﺎﻥَ ﻗَﺪَّﺭَ ﻟَﻬُﻢْ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻤَﻄَﺮِ ﻓِﯽ ﺗِﻠْﮏَ
ﺍﻟﺴَّﻨَﺔِ ﺇِﻟَﻰ ﻏَﯿْﺮِﻫِﻢْ ﻭَ ﺇِﻟَﻰ ﺍﻟْﻔَﯿَﺎﻓِﯽ ﻭَ ﺍﻟْﺒِﺤَﺎﺭِ ﻭَ ﺍﻟْﺠِﺒَﺎﻝ
« ] ﮐﺎﻓﯽ/ ﺝ/2 ﺹ 272 [ .
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺩﯾﻨﯽ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ
ﭘﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺎﯾﺪ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ
»ﭘﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻟﺬﺕ« ﻧﺎﻣﯿﺪ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ » ﻟﺬﺕ
ﺍﻧﺴﺎﻥ« ﯾﺎ ﺩﺳﺖ ﮐﻢ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ ﮐﻢ ﻭ ﺯﯾﺎﺩ ﻧﻤﯽ
ﺷﻮﺩ، ﺑﻠﮑﻪ ﺍﺯ ﺷﮑﻠﯽ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺩﯾﮕﺮ ﻋﻮﺽ ﻣﯽ
ﺷﻮﺩ . ﻣﺜﻼ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻫﻮﺍﭘﺮﺳﺘﯽ ﻟﺬﺕ ﺑﺒﺮﺩ، ﺑﻪ
ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﺯ ﻟﺬﺕ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﻟﺬﺕﻫﺎﯼ ﻣﻌﻨﻮﯼ
ﻧﺎﮐﺎﻡ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻣﺎﻧﺪ . ﻭ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻫﻤﯿﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ
ﭘﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻟﺬﺕ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻣﯿﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ ) ﻉ ( ﺍﯾﻦ
ﭘﺮﺳﺶ ﺗﻔﮑﺮﺑﺮﺍﻧﮕﯿﺰ ﺭﺍ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ
ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻫﻮﺱ ﺧﻮﺩ ﭼﺸﻢ ﻧﻤﯽﭘﻮﺷﺪ، ﻟﺬﺕ
ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺭﺍ ﺩﺭﮎ ﮐﻨﺪ؛ » ﮐَﯿْﻒَ ﯾَﺠِﺪُ ﻟَﺬَّﺓَ ﺍﻟْﻌِﺒَﺎﺩَﺓِ ﻣَﻦْ ﻟَﺎ
ﯾَﺼُﻮﻡُ ﻋَﻦِ ﺍﻟْﻬَﻮَﻯ« ]ﻣﺴﺘﺪﺭﮎ ﺍﻟﻮﺳﺎﺋﻞ/ ﺝ /12
ﺹ 115 [ .
ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ) ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ( ﺑﻪ
ﻧﻤﻮﻧﻪﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺩﺳﺖ ﭘﺎﯾﺴﺘﮕﯽﻫﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ
ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻥ » ﭘﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﺍﻧﻔﺎﻕ« ﺍﺳﺖ . ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ
ﺍﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﭼﻨﮓ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﺩﺭ
ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﮕﺮﯾﺰﺩ ﻭ ﺁﻥ ﭘﻮﻝ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺩ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﺩ .
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺍﻧﻔﺎﻕﻫﺎﯼ ﻭﺍﺟﺐ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﮐﻨﺪ،
ﭼﺮﺥ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﯾﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﻨﺖﻫﺎ ﻭ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﻗﻄﻌﯽ
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻧﻔﺎﻕﻫﺎﯼ
ﺣﺮﺍﻡ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺳﺎﺧﺖ . ﺍﻣﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: »ﻣَﻦْ ﻟَﻢْ
ﯾُﻨْﻔِﻖْ ﻓِﯽ ﻃَﺎﻋَﺔِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺍﺑْﺘُﻠِﯽَ ﺑِﺄَﻥْ ﯾُﻨْﻔِﻖَ ﻓِﯽ ﻣَﻌْﺼِﯿَﺔِ ﺍﻟﻠَّﻪِ
ﻋَﺰَّ ﻭَ ﺟَﻞ« .
ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﮔﻬﺮﺑﺎﺭ ﻭ ﻗﯿﻤﺘﯽ، ﺍﻣﺎﻡ ﭘﺮﺩﻩ ﺍﺯ
ﯾﮑﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﭘﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﯽﮔﺸﺎﯾﻨﺪ
ﮐﻪ ﻗﺎﻧﻮﻥ » ﭘﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻓﺮﻣﺎﻥﺑﺮﯼ« ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺁﻥ ﺍﯾﻦ
ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ ﺑﻨﺎﭼﺎﺭ ﻫﻤﻪ ﺳﺮﺑﺎﺯ ﻭ ﺳﺮﺳﭙﺮﺩﻩ
ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥﺑﺮﺍﻧﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﯿﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﺷﮑﻞ ﻓﺮﻣﺎﻥ
ﺑﺮﯼﺷﺎﻥ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯽﮐﻨﺪ . ﭘﺲ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ
»ﻭﻟﯽ ﺧﺪﺍ « ﻓﺮﻭﺗﻨﯽ ﻧﮑﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﯼ ﺗﺤﻘﻖ ﺁﺭﻣﺎﻥ
ﻫﺎﯾﺶ ﺗﻼﺵ ﻧﮑﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻧﭙﺬﯾﺮﺩ، ﺩﻝ
ﺧﻮﺵ ﻧﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﻤﻪﯼ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ
ﺩﺷﻤﻦ ﺧﺪﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ ! » ﻭَ ﻣَﻦْ ﻟَﻢْ ﯾَﻤْﺶِ ﻓِﯽ
ﺣَﺎﺟَﺔِ ﻭَﻟِﯽِّ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺍﺑْﺘُﻠِﯽَ ﺑِﺄَﻥْ ﯾَﻤْﺸِﯽَ ﻓِﯽ ﺣَﺎﺟَﺔِ ﻋَﺪُﻭِّ ﺍﻟﻠَّﻪِ
ﻋَﺰَّ ﻭَ ﺟَﻞَّ« ] ﻣﻦ ﻻ ﯾﺤﻀﺮﻩ ﺍﻟﻔﻘﯿﻪ/ ﺝ /4 ﺹ 412 [.
ﺑﯽﺧﻮﺩ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻭﻝ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺗﺎ ﮐﻨﻮﻥ ﺑﺎ
ﻭﻻﯾﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﻭ ﺣﻀﺮﺕ ﺁﻗﺎ ﺩﺭﺍﻓﺘﺎﺩ، ﺧﻮﺍﻩ ﻧﺎﺧﻮﺍﻩ ﺑﻪ
ﻧﻔﻊ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻭ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ ـ ﮐﻪ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺧﺪﺍﯾﻨﺪ ﻭ ﺍﺋﻤﻪ
ﯼ ﮐﻔﺮ ﺍﯾﻦ ﺯﻣﺎﻧﻨﺪ ـ ﮔﻔﺖ ﻭ ﻧﻮﺷﺖ ﻭ ﻋﻤﻞ ﮐﺮﺩ .
ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺭﺍﺳﺘﯽ ﺭﺍﺳﺘﯽ ﭼﻨﯿﻦ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺩﺭ ﮐﺎﺭ
ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺎ ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﺴﺘﯿﻢ .
ﺍﮔﺮ » ﻭﻻﯾﺖﭘﺬﯾﺮﯼ« ﻭ » ﻓﺮﻣﺎﻥﺑﺮﯼ« ﻣﺸﻤﻮﻝ ﻗﺎﻧﻮﻥ
ﭘﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﺁﻥ ﺭﻭﯼ ﺳﮑﻪﯼ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﻣﻔﻬﻮﻡ
ﻧﺎﺯﻧﯿﻦ ﮐﻪ » ﺗﺒﺮّﯼ« ﻭ » ﺷِﺪّﺕ« ﻭ » ﺩﺷﻤﻨﯽ« ﺍﺳﺖ
ﻧﯿﺰ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﺤﺖ ﺍﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﭘﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﮕﯿﺮﺩ .
ﭼﻨﯿﻦ ﻧﯿﺴﺖ؟ ﯾﻌﻨﯽ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﮐﻪ ﺭﻭﺣﯿﻪﯼ
ﺳﺮﺑﺎﺯﯼ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥﺑﺮﯼ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ
ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺑﻨﺎﭼﺎﺭ ﺑﺎﯾﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻭﻟﯽ ﺧﺪﺍ
ﯾﺎ ﺩﺷﻤﻦ ﺧﺪﺍ ﺧﺮﺝ ﮐﻨﯿﻢ، ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻫﻤﻪﯼ ﻣﺎ
ﻣﻘﺪﺍﺭﯼ ﺷِﺪّﺕ ﻭ ﺳﺮﺳﺨﺘﯽ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﯽ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ
ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﻧﺎﮔﺰﯾﺮ ﺑﺎﯾﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﺧﺮﺝ
ﮐﻨﯿﻢ . ﻭ ﺑﺎﺯ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﯿﺎﻥ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﯿﻢ ﺷﮑﻞِ
ﺳﺮﺳﺨﺘﯽ ﻭ ﻣﺼﺪﺍﻕ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻋﻮﺽ ﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﺑﺲ .
ﺍﮔﺮ ﺭﻭﺯﯼ ﺑﯿﺎﯾﺪ ﻭ ﻗﺎﻧﻮﻥ » ﭘﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﺩﺷﻤﻨﯽ« ﻫﻢ
ﺛﺎﺑﺖ ﺷﻮﺩ، ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﺁﯾﻪﯼ ) ﻣُﺤَﻤَّﺪٌ ﺭَﺳُﻮﻝُ
ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻭَ ﺍﻟَّﺬﯾﻦَ ﻣَﻌَﻪُ ﺃَﺷِﺪَّﺍﺀُ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟْﮑُﻔَّﺎﺭِ ﺭُﺣَﻤﺎﺀُ ﺑَﯿْﻨَﻬُﻢ (
]ﻓﺘﺢ29/ [ ﺑﺎﯾﺪ ﮔﻔﺖ : ﺍﯾﻦ ﯾﺎﺭﺍﻥ ﻣﺨﻠﺺ ﺣﻀﺮﺕ
ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ) ﺹ ( ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﺑﺎ ﮐﻔّﺎﺭ ﺳﺮﺳﺨﺘﻨﺪ، ﺑﺎ ﺧﻮﺩﯼ
ﻫﺎ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻨﺪ؛ ﻧﻪ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺩﻭ ﮐﺎﺭ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ
ﺩﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺳﺮﺳﺨﺘﯽ ﺑﺎ ﮐﻔﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ
ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﺧﻮﺩﯼﻫﺎ . ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺳﻬﻤﯿﻪﯼ،
ﻣﺸﺨﺼﯽ ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻨﯽ ﺩﺍﺭﺩ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﻫﻤﻪﯼ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺧﺮﺝ
ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﮐﻨﺪ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﻫﻢ
ﮐﯿﺸﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﻧﺎﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ، ﭼﻮﻥ ﻫﻤﻪﯼ
ﺩﺷﻤﻨﯽﻫﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﺟﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺧﺮﺝ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .
ﺣﯿﻒ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺩﺭ ﺣﺪ ﻓﺮﺿﯿﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻨﻮﺯ
ﺑﻪ ﮔﻮﺵ ﻣﺮﺍﮐﺰ ﻋﻠﻤﯽ ﺟﻬﺎﻥ ﻧﺮﺳﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﭼﻪ
ﺭﺳﺪ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺛﺎﺑﺘﺶ ﮐﻨﻨﺪ . ﻭ ﮔﺮ ﻧﻪ ﺑﺮ
ﺍﺳﺎﺱ ﻗﺎﻧﻮﻥ » ﭘﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﺩﺷﻤﻨﯽ « ﺭﺍﺣﺖ ﻣﯽ
ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﯿﻢ ﺑﻔﻬﻤﯿﻢ ﭼﺮﺍ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﺰﯾﺰ ﻣﺎ ﺍﯾﻨﻘﺪﺭ ﺩﺭ ﺩﻝ
ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺴﺘﻀﻌﻒ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﻩﯼ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺩﻧﯿﺎ ﺟﺎﯼ ﮔﺮﻓﺘﻪ
ﺍﺳﺖ . ﭼﻮﻥ ﻫﯿﭻ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩﯼ ﺍﯾﻦ ﺑﺰﺭﮒ
ﻣﺮﺩ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺑﺮ ﺍﺑﺮﻗﺪﺭﺗﻬﺎﯼ ﻣﺴﺘﮑﺒﺮ ﺩﻧﯿﺎ ﻧﺨﺮﻭﺷﯿﺪﻩ
ﺑﻮﺩ ﻭﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩﯼ ﺍﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ
ﺳﺮﺳﺨﺖ ﻧﺒﻮﺩ . ﭘﺲ ﺍﻭ ﮐﻪ ﻫﻤﻪﯼ ﺩﺷﻤﻨﯽﻫﺎﯾﺶ ﺭﺍ
ﺁﻧﺠﺎ ﺧﺮﺝ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ
ﻣﻈﻠﻮﻡ ﺩﻧﯿﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥﺗﺮﯾﻦ ﻭ ﺩﻭﺳﺖﺩﺍﺷﺘﻨﯽ
ﺗﺮﯾﻦ ﻓﺮﺩ ﺩﻧﯿﺎ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﻣﯽﺑﯿﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﺑﻮﺩ .
ﻗﺎﻧﻮﻥ » ﭘﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﺩﺷﻤﻨﯽ« ﻫﻨﻮﺯ ﺛﺎﺑﺖ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ،
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺯﯾﺎﺩ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺟﺪﯼﺍﺵ ﮔﺮﻓﺖ . ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺛﺎﺑﺖ
ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺑﺪﻭﻥ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﻪ ﺷﻮﺍﻫﺪ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﻣﯽﮔﻔﺘﯿﻢ :
ﻗﺎﻋﺪﺗﺎ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥﺗﺮﯾﻦ ﻭ ﯾﺘﯿﻢﻧﻮﺍﺯﺗﺮﯾﻦ ﯾﺎﺭ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ) ﺹ (
ﮐﻪ ﻣﺼﺪﺍﻕ ﺍﺗﻢّ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪﯼ 29 ﺳﻮﺭﻩﯼ ﻓﺘﺢ ﺍﺳﺖ،
ﺑﺎﯾﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻭ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮐﺸﺘﺎﺭ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ
ﺧﺪﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ . ﻭ ﻣﯽﮔﻔﺘﯿﻢ : ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﯾﺎﺭﺍﻥ ﺍﻣﺎﻡ
ﺣﺴﯿﻦ ) ﻉ ( ﺣﺘﻤﺎ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥﺗﺮﯾﻦ ﻭ ﻣﺤﺒﻮﺏﺗﺮﯾﻦ ﻓﺮﺩ
ﺑﺮﺍﯼ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﺣﺮﻡ، ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ
ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺭﻋﺐ ﻭ ﻭﺣﺸﺖ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺳﭙﺎﻩ ﻋﻤﺮ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ
ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
ﺍﮔﺮ ﺍﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ
ﺍﺻﻠﯽ ﻣﺴﻠّﻢ ﺑﭙﺬﯾﺮﻧﺪ، ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻧﺎﻣﺰﺩﻫﺎﯼ
ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺭﯾﺎﺳﺖ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﺭﺃﯼ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ
ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺳﺮﺳﺨﺘﯽ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﯽ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ
ﺍﺳﻼﻡ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﭼﻮﻥ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻇﺮﻓﯿﺖ
ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺧﻮﯾﺶ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ
ﺑﻮﺩ.
ﻗﺎﻧﻮﻥ » ﭘﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﺩﺷﻤﻨﯽ« ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﺳﻬﻤﯿﻪ
ﺍﯼ ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻨﯽ ﻭ ﺗﻨﺪﯼ ﻭ ﺳﺮﺳﺨﺘﯽ ﻗﺎﺋﻞ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ
ﺍﮔﺮ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻣﺴﺘﮑﺒﺮ ﻣﺎ ﺧﺮﺝ ﻧﺸﻮﺩ، ﻫﺮ
ﺍﺯ ﮔﺎﻫﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺧﻮﺩﯼﻫﺎ ﺧﺮﺝ
ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ .
ﻭﻗﺘﯽ ﺁﻗﺎﯼ ﺭﺋﯿﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭ، ﺗﻨﺪﯼ ﻭ ﺷﺪﺕ ﻭ ﻏﻠﻈﺖ
ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻃﺎﻏﻮﺕﻫﺎﯼ ﺳﻔﺎﮎ ﻭ
ﺟﻨﺎﯾﺖﮐﺎﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﺮﺝ ﻧﮑﻨﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ » ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﺆﺩﺏ
ﻭ ﺑﺎﻫﻮﺵ « ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﺍﯾﻦ ﺷﺪﺕ ﻭ ﺗﻨﺪﯼ ﻗﻄﻌﺎ ﻭ
ﻧﺎﮔﺰﯾﺮ ﺟﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺧﺮﺝ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ . ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﯿﻦ
ﺭﻭﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺨﺶ ﻋﻈﯿﻤﯽ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ
ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﻭ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺍﺋﻤﻪ ﯼ
ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﺍﺳﺎﺗﯿﺪ ﺣﻮﺯﻩ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻭ ﺧﯿﻞ ﻋﻈﯿﻤﯽ ﺍﺯ
ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ ﻭ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺠﻠﺲ ﻭ
ﺻﺎﺣﺒﻨﻈﺮﺍﻥ ﻭ … ﻫﺴﺘﻨﺪ، » ﮐﻢﺳﻮﺍﺩ« ﻭ » ﻣﻮﺍﺟﺐ
ﺑﮕﯿﺮ« ﺧﻮﺍﻧﺪ .
ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻗﺎﻧﻮﻥ » ﭘﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﺩﺷﻤﻨﯽ« ﺑﺎﯾﺪ ﮔﻔﺖ :
ﻗﻄﻌﺎ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻫﯿﭻ ﺗﺮﺩﯾﺪﯼ، ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺍﻫﺎﻧﺘﻬﺎ ﻭ
ﺟﺴﺎﺭﺗﻬﺎ ﻭ ﺍﻧﮓﺯﺩﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ، ﺍﺯ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﺳﺮ
ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺯﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﺎﺭﻧﺎﻣﻪﺍﺵ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻧﺮﻣﺶ ﻭ
ﻟﺒﺨﻨﺪ ﺑﯽﺟﺎ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﺷﻤﻦ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ . ﺍﻣﺎ
ﻓﻌﻼ ﺩﻟﻤﺎﻥ ﺧﻮﺵ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻫﻨﻮﺯ ﺛﺎﺑﺖ
ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ
اگه بهتر درساتو خونده بودی میتونستی این نتیجه رو هم بگیری که با وجود شعور واراده واختیار انسان وماده در رفتارها قابل مقایسه نیستند قطعا انسانی که غذا خوردنشو با قانون اجتماع ساماندهی میکنه برای دشمنی هاشم حد و مرز میذاره قوانین اجتماعی را بر خلاف قوانین طبیعی در ازمایشگاه نمیتونن ثابت کنن وگرنه تا حالا دشمنای واقعی وفرضی که ازش حرف زدی به واسطه ازمایشگاه های پیشرفته شون پودرت کرده بودن در پس هر رفتار سیاسی معانی وسیعی برای اهلش نهفته است شما هم فکر نکن میتونی با یه قانون طبیعی که از سالهای تحصیلت یادت مونده میتونی قران وحدیث ورفتار های رهبران و روایاتو تفسیر کنی نخیر سیاست دنیای پیچیده ای که با قانون جزیی نمیشه فهمیدش پس لطفا به اهلش واگذار کنید وارزوهای محال در سر نپرورانید
حالا از ما گفتن،خواه پند گیر خواه ….
لاف کم زن که نبیند رخ خورشید جهان
چشم خفاش که از دیدن نوری کور است
عواملی که باعث می شود یک فرد بیشتر از بقیه احساس سرما کند
از جمله عواملی که باعث می شود یک فرد بیشتر از بقیه احساس سرما کند عبارتند از:
۱- کم کاری تیروئید: غده تیروئید روند سوخت و ساز بدن را کنترل می کند و در صورت کم کاری تیروئید، فرد بیشتر وقت ها احساس سرما می کند. به طور معمول کم کاری تیروئید در نیمی از بیماران با آزمایش خون تشخیص داده نمی شود. اگر با وجود طبیعی بودن نتیجه آزمایش، هنوز هم با مشکل روبرو می باشید، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.
۲- کمبود آهن: آهن برای انتقال اکسیژن به سلول ها و تامین انرژی لازم است. کمبود آهن نیز سبب احساس سرما می گردد. از پزشک خود بخواهید برای شما آزمایش خون فریتین بنویسد. فریتین، سلول پروتئینی خون است که دارای آهن است. این آزمایش کمک می کند تا پزشک بفهمد بدن شما چه مقدار آهن ذخیره دارد. با مصرف مواد غذایی سرشار از آهن از جمله گوشت قرمز، جگر و قرص آهن، میزان آهن بدن خود را افزایش دهید.
۳- کمبود خواب: با کمبود خواب، سیستم عصبی که در تنظیم دما به بدن کمک می کند، دچار مشکل می گردد و در نتیجه احساس سرما می کنید.
۴- گردش ضعیف خون: اگر دچار درد دست می باشید، یا در دستتان احساس مور مور می کنید، ممکن است به بیماری نشانگان «رینود» مبتلا شده باشید. این بیماری زمانی رخ می دهد که رگ ها و مویرگ ها منقبض شوند و گردش خون به اندام های انتهایی را محدود کند. مصرف منیزیم این علایم را تسکین می دهد. لاغری بیش از حد و نداشتن چربی کافی، فرد را به احساس سرما مستعد می کند. همواره سعی کنید وزن سالم و طبیعی خود را حفظ کنید.
۵- عفونت قارچی: عفونت قارچی کاندیدا (Candida) آن قدر روی سیستم دفاعی بدن استرس وارد می کند که سبب اختلال در عملکرد غده هیپوتالاموس می گردد. علاوه بر احساس سرما، سندروم روده تحریک پذیر و سینوزیت نیز علامت دیگر این عفونت قارچی است. برای از بین بردن این قارچ ها از محصولات پروبیوتیک (باکتری های مفید) استفاده کنید و میزان مصرف قند را کمتر کنید.
۶- استرس: مشکلاتی مانند طلاق و یا از دست دادن شغل سبب استرس می گردد و روی هیپوتالاموس و به تبع آن غده تیروئید تاثیر می گذارد. بنابراین برای مقابله با این وضعیت همیشه به موضوعاتی که دوست دارید، فکر کنید و همچنین از قرار گرفتن در موقعیت های استرس زا بپرهیزید.
۷- بیش از حد ضعیف شده اید: لاغری بیش از حد و نداشتن چربی کافی، فرد را به احساس سرما مستعد می کند. همواره سعی کنید وزن سالم و طبیعی خود را حفظ کنید.
در پاییز و زمستان که هوا سرد است، برخی افراد حتی با پوشیدن چندین لباس و جوراب پشمی هنوز هم احساس سرما میکنند. یک متخصص طب سنتی میگوید این افراد با خوردن زنجبیل و بابونه میتوانند احساس گرم شدن را در بدنشان تقویت کنند.
وی با اشاره به اینکه پاییز فصل سرد و خشکی است و سبب افزایش سودا در همه مزاجها میشود، میگوید: همه مزاجها احساس سرما میکنند اما افرادی که مزاج سودایی یا بلغمی دارند، بیشتر در فصل پاییز و زمستان احساس سرما میکنند.
برخی خوراکیها طبیعتی سرد دارند که خوردن آنها موجب میشود فرد احساس سرمای بیشتری کند. کاهو، خیار، گوجهفرنگی، برنج، آبغوره، آبلیمو، انواع ترشیها و هر غذایی که مزه ترشی داشته باشد، میتواند این احساس را تشدید کند. این کارشناس گیاهان دارویی برخی موادپروتئینی را هم دارای طبیعت سرد میداند و خوردن آنها را در این فصل مناسب نمیداند.
منبع: جام نیوز
سلام
وکیل محترم جناب آقای وهاب ضمن عرض تبریک سال جدید به جنابعالی ،
با توجه به گستردگی روابط اجتماعی و بروز رسانه های دیجیتالی اطلاع رسانی مباحث حقوقی به منظور پیشگیری از جرائم و انحرافات اجتماعی ضروری است که اهتمام جنابعالی در این خصوص ستودنی است به امید ارائه مطالب جالب بعدی شما
ابراز لطف و محبت شما موجب دلگرمی است .امید آن دارم مطالب معنونه درخور خوانندگان باشد.