بازدید فرماندار از منطقه ی دیدنی تخت سرخ میمه

2014-03-29
558 بازدید

بهره برداری معدنی از منطقه ی دیدنی و دارای جاذبه ی گردشگری تخت سرخ ، اعتراضات مختلف مردمی و بویژه جوانان شهر میمه را بدنبال داشت و متعاقب این اعتراضات فرماندار جدید شهرستان در جریان افتتاح موزه ی مردم شناسی میمه ، شورای شهر را متقاعد کرد که به جای  اعتراض نمادین و تشکیل زنجیره […]

DSC03925

بهره برداری معدنی از منطقه ی دیدنی و دارای جاذبه ی گردشگری تخت سرخ ، اعتراضات مختلف مردمی و بویژه جوانان شهر میمه را بدنبال داشت و متعاقب این اعتراضات فرماندار جدید شهرستان در جریان افتتاح موزه ی مردم شناسی میمه ، شورای شهر را متقاعد کرد که به جای  اعتراض نمادین و تشکیل زنجیره ی انسانی ، موضوع را  پس از بازدید میدانی از طریق مبادی قانونی پیگیری خواهد کرد . روز گذشته فرماندار پس از شرکت در نماز جمعه ی شهر وزوان باتفاق آقای احمد جو بخشدار و کارشناسان فرمانداری ،  آقایان مهندس اوحدی ، اشراقی و نریمانی از نقاط دیدنی تخت سرخ و پدیده های طبیعی تخریب شده این منطقه دیدن کردند.

DSC03890

تخت محمد جعفر از جمله نقاط دیدنی این مجموعه است که مورد بازدید فرماندار و همراهان قرار گرفت . در سطح فوقانی تخت مزبور چاه و دالان و دهلیزهایی در دوسمت دالان و در سنگ حفر شده است که می گویند بعنوان جان پناه از آن استفاده می شده است . حفر منظم و شکیل راه ورودی و دالان و دهلیزها در سنگ سخت و کوهستانی تخت  ، اعجاب آور و شگفت انگیز به نظر می رسد .

DSC03891

در مجاور مقطع پایینی تخت محمد جعفر یک حلقه چاه حفر شده ی قدیمی با حفر مستطیلی ، اخیرا و احتمالا در جریان کاوشهای غیر قانونی جویندگان گنج پیدا شده که حدود 20متر عمق دارد و وجود آب در انتهای چاه قابل رویت است .

DSC03900

. سنگ درب این چاه نیز در فاصله ی کمی از میله ی چاه قرار دارد که شاید نگهداری آن در موزه ی مردم شناسی ، مستحسن باشد .

DSC03903

در فاصله ی کمی از تخت محمد جعفر ، سنگ نوشته ی صدر الاسلام شهیدی بر دیوار سنگی اتاقی که محل بیتوته ی صدرالاسلام و همراهان وی در زمان کشف معادن بوده ، نوشته شده است .

DSC03906

در مقابل در ورودی این اطاقک سنگی جریان ماموریت صدر الاسلام و همراهانش بتاریخ بیستم محرم سال 1328 حک گردیده است .

DSC03907

در این سنگ نوشته  آمده است : بر حسب حکم …….. حضرت والا آقای محمد میرزای اخوان  حقیر میرزاحسن ابن عبدالوهاب میمه به جهت کشف معادن باتفاق بنده زاده آقا جان  و رجبعلی و حسینعلی …….. و نه معدن کشف گردید . بیستم محرم سنه ی 1328

DSC03909

نمای درب ورودی اتاقک سنگی از داخل

DSC03910

در کنار سنگ نوشته ی مزبور دو کادر سنگی دیگر نیز وجود دارد که مطالب نوشته شده بر آن مبهم است و نیازمند بررسی کارشناسان .

DSC03912

آقای بصیری فرماندار و همراهانشان که برای نخستین بار از این منطقه دیدن می کردند ضمن منحصر بفرد خواندن این پدیده های طبیعی و انسانی شگفت انگیز ، از بی توجهی بخش های دولتی و در نتیجه تخریب این مواهب و میراث های فرهنگی اظهار تاسف کردند و مقرر شد در اسرع وقت نسبت به ثبت ملی این محموعه ی دیدنی و پیگیری قانونی در جهت جلوگیری از تخریب تخت سرخ و دره دوزخی اقدام نمایند . بازدید فرماندار و همراهان  از قسمتی از مجموعه ی دیدنی تخت سرخ بیش از 3 ساعت بطول انجامید .

DSC03916 DSC03920 DSC03924