قدمت ماقبل تاریخ بخش میمه در سنگ نگاره ها

2013-06-28
706 بازدید

/بز کوهی – نماد زایش و رویش/صحرای میمه – چهارشنبه 92/4/5/ ” کهن ترین آثار تاریخی و هنری بجا مانده  از  بشر ،  سنگ نگاره ها  هستند به تعبیری دیگر مادر تاریخ ، هنر، زبان ، خط ، اسطوره ها و فرهنگ ها، سنگ نگاره ها هستند.آن  زمان  که  خط و نگارشی وجود نداشته و […]

DSC00216

/بز کوهی – نماد زایش و رویش/صحرای میمه – چهارشنبه 92/4/5/

” کهن ترین آثار تاریخی و هنری بجا مانده  از  بشر ،  سنگ نگاره ها  هستند به تعبیری دیگر مادر تاریخ ، هنر، زبان ، خط ، اسطوره ها و فرهنگ ها، سنگ نگاره ها هستند.آن  زمان  که  خط و نگارشی وجود نداشته و آدمی  مجبور بوده، مجموعه اطلاعات معیشتی  و شکار، حفاظت، و اعلام خطر، آیین و رسومات و شیوه  زندگی  را  از طریق نقش و نگاره ها به دیگران منتقل کند، این سنگ نگاره های منحصر به فرد به وجود آمد. ” 

DSC00190

دره ی چمیل – حوالی چاه ورچم -صحرای میمه – چهارشنبه 92/4/5

 آقای علی یعقوبیان از جوانان علاقمند به میراث فرهنگی و نمادهای تمدنی منطقه است . نمادهایی که وقتی به کتاب سنگ نگاره های ایران نگاه می کنیم  می بینیم در میمه به شدت مغفول مانده اند و متهم ردیف اول این مغفول ماندن ، نسل جوان و دانشگاهی و پیشرو و تحصیل کرده ی ماست .

DSC00163

حضور اجتماعی آقای یعقوبیان را نخستین بار در مراجعه ای که به فرماندار وقت شهرستان  شاهین شهر و میمه برای حفظ آثار میراثی زادگاهش زیادآباد داشت دیدم  و تلاشهای او و دوستانش منجر به احیاء و مرمت نسبی قلعه ی زیادآباد گردید.

DSC00166

صحرای میمه – چهارشنبه 92/4/5 – چاه ور چم – نماد میترائیسم که بعدها هیتلر آن را نماد قوم آریایی کرد.

چهارشنبه ی هفته ی جاری  علیرغم اشتغال روزمره ی روزهای پایانی مسکن مهر باتفاق ایشان به صحاری میمه و اختصاصا به منطقه ی ” چاه ور چم ” زیادآباد رفتیم .

DSC00229

قطعه سنگی که خط آرامی بر آن نقش بسته است  – صحرای میمه – چهارشنبه 92/4/5

آقای یعقوبیان در یک سیر مطالعاتی یک ساله سنگ نگاره های این صحاری را مکان یابی و شناسایی کرده بود و با کمک این بلدچی علاقمند و کاربلد و مجرب  همراه با توضیحات ارزشمندی که برای هریک از سنگ نگاره ها داشت به گشت و گذار یک روز گرم تابستانی  در این صحاری پرداختیم .

DSC00179

سوار کماندار در تعقیب شکار – صحرای میمه – چهارشنبه 92/4/5

” موزه هایی در باد ” نام کتابی است از نویسنده و پژوهشگر و استاد آقای یعقوبیان ،  دکتر مرتضی فرهادی  که مطالعه ی سر پایی و مشاهده ی تصاویر سنگ نگاره های آن سراسر لطف بود.

DSC00285

عکس هایی از کتاب موزه هایی در باد نویسنده و پژوهشگر دکتر فرهادی

نویسنده در این کتاب به قدمت سنگ نگاره های منطقه ی باستانی و کهن تیمره که در قدیم شمال استان اصفهان و جنوب استان مرکزی بوده است پرداخته  و شهرهای گلپایگان و خمین و محلات  را مرکز تیمره  خوانده  و در دو مورد هم نامی از روستای موته بدون اطلاق آن به بخش میمه داشته است.

DSC00165

نماد میترائیسم- صحرای میمه – چهارشنبه 92/4/5

بسیاری از نقطه کوبی های این نگاره های قابل  رویت بر روی صخره ها  به رنگ زمینه ی صخره ها در آمده و این نشانگر قدمت 40000 ساله ی  این کهن ترین آثار هنری بجای مانده از بشر است  و قدمت میمه را در دوران ماقبل تاریخ نشان می دهد. بدون شک این گردش 4 یا 5 ساعته در صحاری میمه

DSC00173

که گاه با دیدن چهره ی دوست داشتنی این نوجوان دامدار در حال چرای دامها و بردن آنها به آبشخور

DSC00201

و زمانی با دیدن این گله ی از چرا برگشته و آب نوشیده ی در حال استراحت در ” قیقوجه بالا “

DSC00211

 و تماشای  آرامش رویایی  این گوسفندان رام و آرام  در کنار چشمه ای

DSC00206

که سالهاست از دل سنگ و خاک می جوشد ” تا فرو شوید اندوه دلی ”  ،

تحت تاثیر قرار می گرفت ، برای نتیجه گیری در خصوص سنگ نگاره ها یا موزه هایی در باد از منطقه ی میمه کافی نیست و باید در اولین فرصت  به شورای محترم دوره ی چهارم پیشنهاد شود که کارگروه میراث فرهنگی و آثار تمدنی  را تشکیل دهد و علاقمندانی که قبلا اقدام به مطالعه  یا تصویر برداری از سنگ نگاره ها داشته اند مثل آقایان محمد ذاکری در صبح میمه ی ذیلا ارئه شده و فرهاد راعی و  محسن فخریان که سفری بهمین منظور در سال گذشته به صحاری میمه داشتند و حمیدرضا سراجی  و آقای یعقوبیان که کار جدی و دامنه دار و علمی در این خصوص انجام داده اند و دیگر علاقمندانی  که تحصیلات و مطالعات و مشاهداتی در این زمینه دارند با هم بنشینند و در وهله ی اول سایت یا وبلاگی با عنوان   ”  بخش میمه در سنگ نگاره ها ”  راه اندازی و به این وسیله حضورتاریخی و قدیمی امان  را در دنیای پر ترافیک جامعه ی الکترونیک اعلام نمایند

DSC00285

عکس از کتاب موزه هایی در باد دکتر فرهادی

و ان شاء الله با مساعدت نویسنده ی پرکار و علاقمند جناب آقای محمدتقی معینیان نسبت به تدوین کتابی در خصوص این شناسنامه و تاریخ هویت میمه اقدام نمایند. در همین زمینه شایسته است برادرانی که در اثر بیابانگردی های تفریحی و معیشتی وشغلی

DSC00174

نظیر این محیط بان با وجدان محیط زیست آقای محمدرضا باقی  ، اطلاعاتی در زمینه ی محل قرار گرفتن این سنگ نگاره ها دارند اطلاع رسانی لازم را انجام دهند و در مدت زمانی معین با شناسایی کلیه ی مکانها با دعوت از اساتید و پژوهشگران این رشته نظیر دکتر فرهادی  ،

DSC00212

اقدام مدون و برنامه ریزی شده ای در این خصوص صورت گیرد. بدیهی است در این زمینه  می توان از مساعدتهای راهبردی بخشدارمحترم  نیز استفاده نمود.

DSC00209

بز و بزغاله – قیقوجه بالا –  چهارشنبه 92/4/5

DSC00201

قیقوجه بالا –  چهارشنبه 92/4/5

DSC00177

 صحرای میمه – چهارشنبه 92/4/5

DSC00184

صحرای میمه – چهارشنبه 92/4/5

DSC00182

صحرای میمه – چهارشنبه 92/4/5

DSC00180

کماندار در حال شکار – صحاری میمه

DSC00187

صحرای میمه – چهارشنبه 92/4/5

DSC00215

صخره ای در صحاری میمه – صحرای میمه – چهارشنبه 92/4/5

DSC00217

بز کوهی نماد زایش و رویش – صحرای میمه – چهارشنبه 92/4/5

DSC00223

صحرای میمه – چهارشنبه 92/4/5 – خط آرامی – 3 و 2 معکوس و نقطه

 

 

DSC00219

صحرای میمه – چهارشنبه 92/4/5

DSC00191

آقای علی یعقوبیان به طبیعت زیبای منطقه نیز علاقمند است و فرصتها را برای ماندگار کردن زیبایی ها از دست نمی دهد.

——————————————————–

کار آقای محمد ذاکری در سال 90

کد خبر: 3797 | زمان مخابره: ۱۲:۰۰:۰۰ – یکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 20 views | | [ ويرايش ]

عکسهای آقای محمد ذاکری

 

اصلاحیه دارد – میمه ؟ مصر ؟ چین ؟ یا … /به متن مراجعه شود.

عکسهای آقای محمد ذاکری

آقای محمد ذاکری که رفیق گرمابه و گلستان خیلی هاست و از جمله برخی از رفیقان گرمابه و گلستان من و بر این اساس و بنا بر خاصیت مویینگی یا اسمزی با من هم رفیق گرمابه و گلستان می شود ،هر از چند گاه دلش هوایی می شود ( نخوانید فیلش هوای هندوستان می کند)و چند فریم عکس خام می آورد بدون هیچگونه توضیحات.

آدم می ماند که این عکسها از خرابه های تخت جمشید  است یا از اهرام مصر و یا از معبدی بی نام و نشان در چین که راهبش دوست دارد نامش فاش نشود.

آوردن عکس خام چیزی در مایه های فروش نفت خام است و البته دومی کاری است جهان سومی.

آقای ذاکری باختصار و سربسته و به تلویحی ملیح ، تعلق عکسها را به صحاری میمه دور از ذهن ندانسته است.

این نقش ها که شاید توسط جوانک چوپانی در سالهای علف سالی که معمولا گله آرام می چرد و کند حرکت می کند ، به جهت گذران اوقات فراغت ، با یک قطعه سنگ کال بر این دیواره ی صخره ای منقوش شده باشد.

و شاید هم بشود آن را به مثلث برمودا و داستانهای تخیلی مجله ی جوانان زمان ما ارتباط داد. آقای ذاکری و همه ی کاربران گرامی و دولتی ها باید واقف باشند که وقتی اطلاع رسانی نکردند ، بازار شایعات داغ می شود . عکسهای ارسالی آقای ذاکری هم از این قاعده مستثنی نیستند.

این عکس ظاهرا از جاده ی قدیم تهران در حوالی میمه تهیه شده است.

—————

متن توضیحی آقای محمد ذاکری که لحظاتی

 قبل ، ساعت ۴۲/۱۵  ارسال شده است :

سلام به همه به خصوص جناب آقای شیبانی. روزی که این عکس ها را با راهنمایی های آقای فرهاد راعی پیدا کرده سر از پا نمی شناختم. بعد از نشان دادن این عکس ها به بعضی دوستان دیگر متوجه شدم در چند نقطه دیگر از صحراهای میمه می توان چنین نگاره های سنگی را یافت. و عکس اخر نیز تابلو سنگی نشان دهنده فاصله میمه اصفهان حکاکی شده بر روی سنگ کنار مسیر قدیم میمه اصفهان است که شاید قدمت ان به ۸۰ سال یا بیشتر برسد. این تخته سنگ بزرگ ارزش قرار دادن در حمام عهد صفوی _ انشااله بعد از افتتاح ان به هنگام ظهور آقا _ را خواهد داشت.