از کامنت ها – آثار فرهنگی وزوان چرا از بین رفت؟

2013-04-23
329 بازدید

اثار فرهنگی وزوان چرا از بین رفت ؟ چه عوامل ودستهایی پشت پرده بود ؟ درصورتی که  درک ونوع دیدگاه  مردم عمیق باشد بیشتر به اثار تاریخی اهمیت میدهند.چرا که اثارگذشته گان ادمی رادگرگون خواهد کرد در این صورت به راحتی دست به تخریب و تهدید آثار نمی شد.درچند سال اخیر  کسبه دورگرد وسایل بسیار قدیمی […]

حمام

اثار فرهنگی وزوان چرا از بین رفت ؟

چه عوامل ودستهایی پشت پرده بود ؟ درصورتی که  درک ونوع دیدگاه  مردم عمیق باشد بیشتر به اثار تاریخی اهمیت میدهند.چرا که اثارگذشته گان ادمی رادگرگون خواهد کرد در این صورت به راحتی دست به تخریب و تهدید آثار نمی شد.درچند سال اخیر  کسبه دورگرد وسایل بسیار قدیمی وزوان را به دلیل  بی توجهی شورا ومسئولین چپاول کردند. در صورت ادامه روند این دیدگاه تنفر آمیز در آینده میراثی در وزوان باقی نخواهد ماند و نابودی آثار در مجموع زوال اندیشه ها و توانایی های نسل آدمی است  . حمام‌های عمومی وزوان را بیاد دارید شاید کمتر از دو دهه از تخریب آنها توسط  شهرداری می گذرد .این حمام ها  خیلی زیبا بودند . شاید اکثر افراد قدیمی به یاد داشته باشند دو حمام  در کنار هم به نامهای حمام ” کنیه ”   و حمام ” نووه ” .  از لحاظ معماری غالبا دارای در ورودی پیچ داری بودند که با پنج شش پله ورودی به رختکن منتهی می‌شد. در گوشه‌ای از رختکن محل استقرار صندوق دار حمام قرار داشت. این رختکن بدون کمد وابزارهای کنونی بود دراین رختکن حوض بسیار زیبا بود واطراف حوض ابی  جریان داشت وبرای ابکشی پا ها بود وبعد وارد حجره می‌شد. ورابطه بسیار صمیمانه با بقیه افرادی که حضور داشتند برقرار بود.

حمام1

سقف اتاق‌های حمام گنبدی شکل و دارای نور گیرهایی بود که به وسیلهٔ دریچه‌هایی شیشه‌ای بسته می‌شدند تا بدین ترتیب فقط نور آفتاب به داخل حمام بتابد و از ورود هوای سرد جلوگیری و حمام به صورت طبیعی روشن شود.معمولا در ساخت حمام‌ها آجر،و سنگ بکار رفته بود . وتون حمام معمولا دارای یک در پشتی بود که از طریق آن سوخت مورد نیاز به آن می‌رسید وفضای عمومی حمام که محل شتشو و کیسه کشی بودخزینه آب گرم و حوض آب سرد و فضاهایی خصوصی‌تر برای استحمام در مجاورت گرمخانه یا همان فضای شستشوقرار داشت ومواردی دیگر که خیلی نگران کننده است که چرا به این وضع دچار شد . مسجد بسیار قد یمی جهانگیر ملا عبدالرسول ومسجد میرزا و اسیا بهای قدیمی بسیار ارزنده تمام به دلایل نا معلومی ازبین رفت واین روال معلوم نیست تا کی ادامه دارد که امید است شهردار محترم از ادامه این کا ر جلوگیری نماید.