عبدالرضا شیبانی – با راهیان نور ( ۷ ) ؛ قسمت پایانی ، شهدای هویزه

2013-04-01
108 بازدید

لحظه لحظه ی زیارت اماکن متبرکه ی مناطق عملیاتی  ، عبرت آموز و فرهنگ ساز است و شاید یکی از موثرترین حرکتهای فرهنگی چندین سال اخیر در کشور باشد. راز تاثیرات دیرپای زیارت این مناطق ، همراهی باورهای عمیق با عواطف  بلوغ یافته است. جا دارد مدیران فرهنگی کشور با کاستن از محدودیتهای ترابری و […]

DSC08565

لحظه لحظه ی زیارت اماکن متبرکه ی مناطق عملیاتی  ، عبرت آموز و فرهنگ ساز است و شاید یکی از موثرترین حرکتهای فرهنگی چندین سال اخیر در کشور باشد. راز تاثیرات دیرپای زیارت این مناطق ، همراهی باورهای عمیق با عواطف  بلوغ یافته است.

DSC08555

جا دارد مدیران فرهنگی کشور با کاستن از محدودیتهای ترابری و خدماتی ، خیل مشتاقان بازدید این مناطق را ، به توفیق زیارت ، نائل گردانند و شور و شعف بوسه بر خاکپای مجاهدان اسلام و سالکینی که ره صد ساله را یک شبه پیمودند ،  را به تعمیق فرهنگ جهاد و شهادت  ، منجر نمایند.

DSC08557

مسجد و زیارتگاه شهدای هویزه ، آخرین قسمت زیارتی راهیان نور شهرستان شاهین شهر و میمه بود. شهرهویزه  در جنوب غربی سوسنگرد واقع شده است . از جمله حوادث مهم این شهر که به اشغال نیروهای عراق درآمد شهادت ” حامد جرقی ” بخشدار هویزه در اولین روزهای جنگ است  همچنین خروش مردم علیه نیروهای بعثی به دلیل به شهادت رساندن ” سهام خیام ” دختر نوجوانی که در برابر نیروهای متجاوز با شهامت ایستادگی کرده بود .

DSC08558

مزار شهدای هویزه در ۲۵ کیلومتری  جنوب شهر قرار دارد. نام هویزه با نام شهید علم الهدی  مترادف شده است. در این منطقه حسین علم الهدی و ۶۸ تن از یارانش در مواجه با یک ستون تانک عراقی به شهادت می رسانند که در بین آنان برادران سپاهی ، نیروهای داوطلب و تعدادی از دانشجویان خط امام حضور داشتند. دشمن پس از به شهادت رساندن علم الهدی و یارانش به دلیل بغض و عداوتی که از ایستادگی و مقاومت و تسلیم ناپذیری این نیروها داشت  ، پیکرهای مطهر این عزیزان را آماج تهاجم وحشیانه ی تانک ها قرار داد بگونه ای که شهید علم الهدی با قران جیبی اش شناخته شد. این جمله که در مسجد شهدای هویزه نصب شده یادآور شخصیت قرانی علم الهداست :

DSC08564

علم الهدی یک عمر مبلغ و معرف قرآن بود و قرآن در هویزه معرف او شد . قبور مطهر همه ی شهدای هویزه به مثابه ی کعبه ی اهل دل ، جانها را بخود معطوف می کرد

DSC08574

اما خیل زائران به سختی اجازه ی مس مزار متبرک این شهید عزیز و تهیه ی عکس از آن را می داد. پیکرهای مطهر این عزیزان ۱۶ ماه بعد پس از آزاد سازی منطقه در عملیات بیت المقدس  کشف و

DSC08582

در همان منطقه خاکسپاری گردید و بقعه ای توسط جهادسازندگی به یادمان آن شهیدان جاویدالاثر بنا گردید.

DSC08566

آثاری از این شهیدان عزیز نیز برجای مانده است که در محل های مناسبی برای زیارت زائرین قرار داده شده است.


DSC08580

جوانان آراسته ی بسیجی هم بعنوان ” خادم الشهداء ” در نقاط مختلف از زائرین  پذیرایی می کنند. کفش کنی های مسجد هویزه هم از این قاعده مستثنی نیست.  در قسمتی از محوطه های اطراف بقعه و مسجد شهدای هویزه نمایشگاه نمادینی از اهل بیت ارائه شده است که بدلیل تبلیغات کم بیرونی ، کمتر مورد استقبال قرار گرفته است.

DSC08586

در این نمایشگاه  ، از غدیر خم ، برگزیده شدن علی ع به جانشینی پیامبر تا  پایان انتظار جهان تشنه ی عدالت و طلوع خورشید مهدویت  ، نمادهایی از وقایع تاریخی مختلف ارائه شده است.

DSC08588

 روزهای طوفان غم امت و ارتحال پیامبر

DSC08589

 خانه ی محقر حضرت زهرا

DSC08591

 تنهایی های بیت الاحزان

DSC08592

 تنهایی علی ع در به خاکسپاری  زهرای مرضیه

DSC08594

ضربت خوردن حضرت علی علیه السلام

DSC08595

DSC08596

 خانه ی غریبانه ی امام حسن ع

DSC08600

 صحنه ای از روز واقعه  – عاشورا

DSC08602

 خرابه ی شام

DSC08605

 بزم یزید در شام و حضور اسراء

DSC08608

 زندان امام موسی کاظم ع

DSC08609

 ضامن آهو ، امام رضا ع

DSC08611

 پایان انتظار عدالت پیشگان جهان

DSC08613

 تصاویری از شهدای هویزه

DSC08621

 خروج از مناطق عملیاتی و ورود به شهر اهواز ساعت ۵ روز اول فروردین ۹۲