شورای شهر مطلوب اطلاع از مشکلات، نارساییها و درد واقعی مردم در خانواده، کوچه ها و خیابانها همچون: آلودگی هوا، آلودگی صوتی، آلودگی بهداشتی، تراکم فروشی و تغییر کاربری های غیر اصولی و برهم خوردن تعادل اکولوژیک شهر آگاهی نماینده شورای شهر از شهرسازی درست، روند تحول شهر و مسائلی از این قبیل و شناسایی […]
شورای شهر مطلوب
اطلاع از مشکلات، نارساییها و درد واقعی مردم در خانواده، کوچه ها و خیابانها همچون: آلودگی هوا، آلودگی صوتی، آلودگی بهداشتی، تراکم فروشی و تغییر کاربری های غیر اصولی و برهم خوردن تعادل اکولوژیک شهر
آگاهی نماینده شورای شهر از شهرسازی درست، روند تحول شهر و مسائلی از این قبیل و شناسایی منابع درآمدی پایدار به جز منابع غیرمجاز همچون تراکم فروشی و امثال آن برای شهرداری و شهرسازی اصولی
نماینده مردم در شورای شهر باید وقت و فرصت کافی را جهت فعالیت و حضور فعال در جلسات کمیسیونها و شورا را داشته باشد. لذا پیشنهاد می شود کسانی را برای شورای اسلامی شهر انتخاب کنیم که دارای انگیزه فعالیت، تلاش و کوشش باشند.
عضو شورای شهر باید خداجو و خدامحور باشند و از مقدسات دینی و احساسات مذهبی مردم به نفع گروه یا جناح سیاسی خود بهره برداری نکنند همچنین از صداقت برخوردار باشد، زیرا اگر این گونه نباشد، چه بسا که در زد و بندهایی که در مسائل شهری به وجود می آید، برخلاف وظیفه خود اقدام کند.
از ظرفیتهای شهر درک کافی داشته باشد، وجود مرقد امام رضا (ع) و ظرفیت های مختلف فرهنگی، اقلیمی، سیاسی و تاریخی در شهر مقدس مشهد و موارد متعددی که باعث توسعه و پیشرفت شهر مشهد میشود، توسط شورای شهر بایستی شناسایی، برنامهریزی و استفاده بهینه در راستای توسعه شود.
نمایندگان شورای شهر باید افرادی دارای دانش، اطلاعات و برنامه ریزی و اندیشهها و ایدههای جدید باشند که بتوانند در زمینه های مختلف شهری ورود داشته باشند و بتوانند با سیستم شورایی که همان کار و خرد جمعی است همکاری خوب و مناسبی داشته باشند.
اعضای شورای شهر باید نسبت به مسئولیتی که بر عهده می گیرند، احساس وظیفه و مسئولیت کنند و کاری که از سوی مردم به آنان محول شده را با علاقه و عشق انجام دهند و با انگیزه بالا خود را درگیر مسائل شهر و خدمت به مردم مشهد کنند.
اعضای شورای شهر باید بپذیرد که نماینده منتخب و خدمتگزار مردم است. لذا باید با دلسوزی و سعه صدر تمامی نقطه نظرات و درخواستهای مردم را بشنود و پاسخگویی شفاف و مستمر به آحاد شهروندان را داشته باشند. همچنین فن بیان و ارتباطات موثر داشته باشند، تا بتوانند از حقوق مردم دفاع کنند.
تمایلات حزبی و جناحی خود را در هیچ زمینه و موضوعی دخالت نداده زیرا شورا بعنوان نهادی محلی به تمامی شهروندان (با هر گرایشی) تعلق دارد.
مشورت پایه شوراست: معنای لغوی “شورا” رایزنی و مشورت کردن است. از این رو شورا به معنای تجمعی است برای رایزنی، نظرسنجی، تصمیم گیری و در مواردی اجرا، نظارت و بازبینی است. مشورت برای نفع جمعی و خیرعمومی فضیلت شوراست. در جامعهای مدنی مردم به این آگاهی دست می یابند که نفع خودخواهانه یکایک آنان در این واقعیت نهفته است که قوانین را رعایت کنند و به هیچ وجه از آنها تخطی ننمایند. از این روی قانون در جامعه درج پیدا می کند ونهادینه می شود و تمامی افراد، خود، حافظ قانون می شوند. این امر جوهر مدنی بودن است، لذا جامعه مدنی و نهادهای مربوط به آن محل تجلی عقلانیت است.
آینده شورا بدون مشارکت آحاد مردم، بدون شکل گیری صدها نهاد مشارکتی و داوطلبانه و غیر بوروکراتیک، بدون تجربه مدیریت مشارکتی، بدون برنامههای جامع آگاه سازی عمومی و توانمندسازی مشارکتی و شورایی، راه به جایی نخواهد برد . در اینصورت سازمان بیمار دیگر به سازمان های موجود اضافه گردیده و ضربه ای سهمگین به ایمان مردم به شورا و مشارکت وارد می آید که اثر آن برای مدت مدیدی باقی می ماند .
عضو شورای شهر بایستی سیاستها، تصمیمات و مصوبات را با خواسته ها و نیازهای اولویت دار شهروندان انطباق دهد و اهداف اداره شهر را بر اساس نیازهای مردم تنظیم نموده و برنامه مدونی برای هدایت شهر داشته باشند.
اعضای شورای شهر می بایستی همواره در ایجاد ظرفیت های جدید برای حضور، مشارکت و همراهی شهروندان برنامه ریزی لازم را داشته و اهتمام ورزد.
وجود فضای همدلانه و منسجم بین اعضای شوراها و تعامل سازنده با اجزای حکومت مرکزی
اعضای شورای شهر باید مردم محور و فقر ستیز باشند، برای رفع تبعیض و بی عدالتی در مدیریت شهری برنامه عملی ارایه دهند، هم اکنون فاصله جنوب شهر با شمال شهر بسیار زیاد است و امکانات مناطق فقیرنشین و ثروتمندان شهر قابل مقایسه نیست.
اعضای شورای اسلامی شهر باید اهل عمل باشند از شعارگرایی پرهیز کنند، شهامت و شجاعت لازم جهت اجرای طرح و برنامه های خود داشته باشند.
کارآمدی و سلامت دو شاخصه اصلی کاندیدهای انتخابات شورا می باشد. اهمیت شاخص سلامت کمتر از کارآمدی نیست. کارآمدی یعنی اینکه فردی که میآید داخل شورا با مسائل شهر، شهرداری و مدیریت شهری در چند بعد آن آشنا باشد و به آن اشراف داشته باشد. یک کاندیدا باید بداند که چه تصمیمات و مصوباتی باید ارائه و تصویب کند و چگونه بر عملکرد شهرداری و خدمات شهری نظارت کند.
عضو شورای اسلامی شهر می بایست آگاهی و اطلاع لازم از قوانین، مقررات و رویه های قانونی را داشته باشد.
در انتخاب اعضاء در هیات رئیسه، کمیسیونهای داخلی و مجامع بایستی شایسته سالاری و شایسته گزینی در دستورکار قرار گیرد.
شورای شهر باید سیستم شهرداری را به مشارکت پذیری و نظارت پذیری عادت دهد.
تعامل شورا با شهرداری مبتنی بر سهم خواهی و یا در نظر گرفتن منافع خاص افراد، گروه ها و جریانهایی در شورا نباشند.
عملیاتی کردن فرایند نظارت گسترده شوراها در سطوح مختلف و امور مختلف شهری (هسته های نظارتی مردمی در کوچه ها، خیابان ها، محلات و مناطق چشم بینای شوراها در نظارت هستند).
شورای اسلامی شهر باید بدنبال ایجاد حس همبستگی، همدلی، حس مشارکت و تعلق شهروندی ، مسئولیت پذیری، آگاهی به حقوق و تکالیف شهروندی در شهروندان باشد. که در این صورت از هزینههای زیاد مدیریت شهری ناشی از عدم برخورد دلسوزانه و بی تفاوتی شهروندان کاسته میگردد./ منیره حداد حسن آبادی
شورای شهر کار آمد
علیرضا مالمیر- شوراهای اسلامی شهر نمونه مشارکت اجتماعی مردم در صحنه های مدیریت شهری است.به تحقیق ،کار ویژه این نهاد، برنامه ریزی و سیاستگذاری برای ظرفیت های معطل مانده شهر در حوزه های محیط زیست، اقتصاد شهری ، حمل و نقل و ترافیک ، فرهنگی و اجتماعی ، مدیریت بحران وشهرسازی است.
طی چند روز آینده چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر وروستا به اتمام می رسد .جدای از عملکرد شورای فعلی ، پرونده عملکرد هریک از منتخبان خود به تنهایی بیانگر میزان قابلیت ها ،توانمندی ها واثرگذاری در عرصه اداره شهراست.رویکرد مدیریت شهری از جنس تعامل و تعادل ،تخصص و تعهد است. اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا مدیریت تعامل با محیط شهری را از سوی جامعه عهده دار هستند.
مدیریت شهری نیازمند کارشناسانی از جنس مردم با تخصص هایی در حوزه های علوم انسانی از جمله حقوق،جامعه شناسی،اقتصاد،مدیریت،علوم سیاسی،عمران،معماری وهنراست. تخصص هایی که در کشور ما عمدتا دست دوم و پایین تر از حوزه های پزشکی و مهندسی قرار می گیرند.تصمیم گیری درسطوح بالای مدیریتی پدیده ای ازجنس “بینش” است. صرف داشتن “دانش” آن هم در مدیریت ونه سایر حوزه ها، اثرگذاری محدود درعرصه اتخاذ تصمیم و اجرای آن خواهد گذاشت.
یک منتخب شورای شهر قرار نیست سرساختمان برود.وی می بایست با شم مدیریتی تصمیم و راهبردی بچیند که آیا ریختن این پول در فلان حوزه به صلاح است یاخیر .همچنین برنامه وافق بلند مدت چیست.او قرار است تصمیمی ازجنس مدیریت بگیرد. اداره یک مجموعه به هم پیوست شهری نیازمند سیاستگذاری هوشمندانه درحوزه های خرد وکلان اصول راهبری شهری است.
آنچه که در عرصه مدیریت این روز های شورای شهر تهران به عنوان پایتخت جهان اسلام سایه افکنده برنامه ریزی نیست ؛بلکه صرفا توجه به هدف وغفلت از فرآیند برنامه ریزی است. پر واضح است تمرکز صرف در اهداف منجر به تدوین طرح ها و مقررات ناکارآمد درعرصه مدیریت شهری می شود.این تورم قوانین خود آسیب جدی در حوزه طراحی وچینش یک برنامه مدون و منسجم وارد می کند.این امر خود مانع رشد و توسعه شهری است.درتعریف هدف می توان گفت نقطه ای که کوشش ها معطوف رسیدن به آن و جزیی از فرآیند برنامه ریزی است .
برنامه ریزی متضمن تعیین هدف ها و مقاصد مدیریت شهری و تهیه نقشه وبرنامه کار است.درواقع این برنامه ها هستند که چگونه تحقق یافتن اهداف را سروسامان می بخشند.خود این برنامه ریزی به دو گونه خرد و کلان تقسیم می شود. برنامه کلان یا راهبردی ،خطوط کلی آینده شهر را در مدت زمان طولانی مشخص می کند.این مدل برنامه ریزی وضعیت حال حاضر مجموعه شهری را تبیین می کند.به نحوی که کلیه برنامه ریزی های خرد یا عملیاتی به بخشی ازاین حرکت کلی تعلق می گیرد.دربرنامه ریزی عملیاتی خطوط کلی برنامه جامع دراجزای مناسب خرد می شود . هر جز به صورت هدف دربرنامه عملیاتی تعیین خواهد شد.سپس برای رسیدن به هر یک از اهداف ،برنامه عملیاتی ترسیم می شود.درواقع برنامه ریزی عملیاتی همان پیش بینی عملیات برای نیل به هدف های معین باتوجه به امکانات ومحدودیت ها وخطوط کلی ترسیم شده دربرنامه جامع است.
به عنوان نمونه منتخبان قبل از ورود به شورا در وعده های انتخاباتی موضوعی را در یک حوزه مشخص مانند حمل و نقل یا فرصت های زیست محیطی مطرح می کنند. برای مثال الحاق ۱۰۰دستگاه اتوبوس یا تاکسی به ناوگان شهری و ایجاد ۵۰۰۰فرصت شغلی درحوزه اقتصاد شهری از این دست موضوعات است. کاندیداها صرفا وضع مطلوب مد نظر خویش را به جهت داشتن جذابیت و اقناع ذهن مخاطب مطرح می کنند ؛بدون آنکه برنامه ای کارشناسی شده و هوشمندانه دراین زمینه ارائه دهند.
افراد منتخب پس از ورود به مراکز تصمیم گیری چون شورای شهر به جهت فراهم نبودن زیرساخت و نداشتن برنامه منسجم و علمی در راه رسیدن به هدف با چالشی اساسی مواجه می شوند. این به اصطلاح عدم پایبندی به وعده های انتخاباتی از نظر مردم گناهی نابخشودنی تلقی و تاثیری منفی در اعتماد وافکار عمومی ایجاد می کند.درواقع فرآیند رسیدن به هدف را مورد مداقه قرار نمی دهند.این عدم توجه و تمرکز بر روی فرآیندها درنهایت کنترل و مدیریت پدیده هایی را درپی خواهد داشت که فقدان صرفه اقتصادی و بهره زمانی را به دنبال دارد.
درپایان ذکر این نکته ضروری است که انتخاب افراد کارآمد،متخصص، متعهد و با انگیزه به عنوان تصمیم گیران حوزه مدیریت شهری کمک شایانی به ارتقاء و بهبود ظرفیت های خرد و کلان موجود شهرمی کند.پر واضح است شورای اسلامی شهری مانند تهران پیش از آنکه محملی برای دورهمی های حزبی ، جناحی ،باشگاهی و تنازعات سیاسی باشد ؛بایستی محل رویش جوانان مومن، متعهد، متخصص برای توسعه ،پیشرفت وآبادانی شهری در تراز پایتخت جهان اسلام و انقلاب اسلامی دانست.
سلام
مطلب بسیار خوب و جامعی بود.
صبح میمه را با این مطالب پر کنید.دغدغه مردم میمه،نه شاهین شهر!
باز هم تشکر
شورای شهر…
قبل از انتخابات فوقالعاده هستن
مهربون خوش اخلاق…
اما بعدش….
۱۶ آذر مال دانشجوی ضد نیکسون است، دانشجوی ضد آمریکاست، دانشجوی ضد سلطه است.
رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)
روز دانشجو، روز تأکید بر نقش بی مانند مجاهدت در راه کسب علم و دانش، در کنار تقویت ایمان دینی و بصیرت سیاسی، در راه پیشرفت مادی و معنوی کشور بر دانشجویان عزیز گرامی باد.
پیشینه و شرح واقعه ۱۶ آذر👇
https://sh-seen.ir/?p=12888
روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی سین