متن کامل خطبه های نماز جمعه ی میمه – ۹۷/۱/۱۰

2018-03-30
125 بازدید

تصاویر : محمد حسین حیدری نماز شکوهمند جمعه به امامت حجت الاسلام والمسلمین روح الله بیدرام امام جمعه ی موقت بخش میمه در مسجد جامع این شهر برگزار گردید . متن کامل خطبه های نماز جمعه به این شرح است : خطبه اول: بسم الله الرّحمن الرّحیم اَلحَمدُ لِلهِ رَبِّ العالَمینَ؛ نَحمَدُهُ و نَستَعینُهُ وَ […]

تصاویر : محمد حسین حیدری

IMG_8122

نماز شکوهمند جمعه به امامت حجت الاسلام والمسلمین روح الله بیدرام امام جمعه ی موقت بخش میمه در مسجد جامع این شهر برگزار گردید . متن کامل خطبه های نماز جمعه به این شرح است :

خطبه اول:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

اَلحَمدُ لِلهِ رَبِّ العالَمینَ؛ نَحمَدُهُ و نَستَعینُهُ وَ نَستَغفِرُهُ وَ نَستَهدیهِ وَ نَتَوَکَّلُ عَلیهِ وَ نُصلّی و نُسَلِّمُ عَلی حَبیبهِ وَ نَجیبهِ وَ خِیَرَتِهِ فی خَلقِهِ سَیِّدِنا و نَبِیِّنا اَبِیالقاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداه المَهدیّینَ سِیَّما بَقیَّـهً اللهِ فِی الاَرَضینَ .   

عِبادَ اللهِ اوصیکُم و نفسی  بِتَقوَی اللهِ.

خودم و همه شما برادران و خواهران نمازگزار عزیز را به حفظ تقوا و پرهیزکاری، توصیه و دعوت می کنم.  همه خیر دنیا و آخرت در یک کلمه خلاصه شده و آن تقواست. چرا که در قرآن کریم خیر و ثواب بسیاری بر تقوا مترتب شده است و سعادت دنیا و آخرت موقوف به آن گشته است. امید است که انشاالله خداوند متعال به همه ی ما توفیق دهد بتوانیم تقوای الهی را در همه ی شئون خود رعایت کنیم.

در ماه رجب المرجب هستیم و عرض کرده ایم که  این ماه در بین ماههای سال از شرافت خاصی برخوردار است، در این خطبه در دو موضوع  عرایضی را عرض می کنم.

  1. درمورد فضیلت ماه رجب ؛که انشاالله بتوانیم با شناخت این ماه و ظرفیت های آن از تمامی فرصت های این ماه بهره ی کافی و وافی را ببریم.
  2. در مورد میلاد با سعادت حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) که فردا ۱۳ رجب میلاد آن حضرت است.

 

 

 

IMG_8129

موضوع اول:  فضیلت ماه رجب

بزرگواران! رحمت خداوند بسیار وسیع و گسترده است، بایید آن را با نماز و نیایش و روزه دریابیم. بیایید در ماه رجب چنانچه از رسول گرامی اسلام (ص) نقل شده بسیار استغفار کنیم . حضرت می فرماید: « اسْتَکْثِرُوا فِی رَجَبٍ مِنْ قَوْلِ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ اسْأَلُوا اللَّهَ الْإِقَالَهَ وَ التَّوْبَهَ فِیمَا مَضَی وَ الْعِصْمَهَ فِیمَا بَقِیَ مِنْ آجَالِکُمْ » در ماه رجب بسیار کلمه «استغفرالله » را بر زبان جاری کنید و از خداوند آمرزش گناهان گذشته و مصونیت از گناهان در آینده را بطلبید .

در این ماه شریف راز و نیاز خود را با معبود خود بیشتر کنیم. پیامبر خدا صلى الله علیه و آله  می فرماید:

« إنَّ اللّهَ تَعالى نَصَبَ فِی السَّماءِ السّابِعَهِ مَلَکا یُقالُ لَهُ : الدّاعی ، فَإِذا دَخَلَ شَهرُ رَجَبٍ یُنادی ذلِکَ المَلَکُ کُلَّ لَیلَهٍ مِنهُ إلَى الصَّباحِ : طوبى لِلذّاکِرینَ! طوبى لِلطّائِعینَ!  ویَقولُ اللّهُ تَعالى : أنا جَلیسُ مَن جالَسَنی ، ومُطیعُ مَن أطاعَنی ، وغافِرُ مَنِ استَغفَرَنی ، الشَّهرُ شَهری ، وَالعَبدُ عَبدی ، وَالرَّحمَهُ رَحمَتی ، فَمَن دَعانی فی هذَا الشَّهرِ أجَبتُهُ ، ومَن سَأَلَنی أعطَیتُهُ ، ومَنِ استَهدانی هَدَیتُهُ ، وجَعَلتُ هذَا الشَّهرَ حَبلاً بَینی وبَینَ عِبادی ؛ فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إلَیَ . »(الإقبال : ج ۳ ص ۱۷۴ ، بحار الأنوار : ج ۹۸ ص ۳۷۷ ح ۱ .)

 

IMG_8146

خداوند متعال ، در آسمان هفتم، فرشته اى گماشته است که به آن ، «داعى» مى گویند و چون ماه رجب فرا رسد ، آن فرشته ، هر شبِ آن ماه را تا صبح، ندا مى دهد : «خوشا بر ذاکران، خوشا بر طاعت کنندگان!» .

خداوند متعال نیز مى فرماید : «من ، همنشین کسى هستم که با من ، همنشین باشد و مطیع کسى هستم که اطاعتم کند و آمرزنده کسى هستم که از من ، آمرزش بخواهد . ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من. هر که مرا در این ماه بخوانَد ، پاسخش مى گویم و هر که از من [چیزى ]بخواهد، عطایش مى کنم و هر که از من هدایت جوید ، راه نمایش باشم . این ماه را رشته اى بین خودم و بندگانم قرار داده ام. هر کس به این رشته (ریسمان) چنگ زند، به من مى رسد» .

موضوع دوم:  ۱۳ رجب روز ولادت امیرالمومنین علیه السلام است. که به دلیل مطالب دیگری که در نیاز است در خطبه دوم به آن اشاره کنم در این خطبه گوشه ای از فضایل امیرالمومنین را عرض می کنم. هر چند سخن گفتن از فضائل و مناقب امیرمؤمنان علی(ع)  در ابتدا سهل می‏نماید؛ ولی با فرو رفتن در دریای فضائل بی‏شمار آن حضرت، انسان متوجه می شود که بیان فضائل سخت و دشوار است.

                                                که عشق آسان نمود اول                  ولی افتاد مشکل ها

در این میان آیات فراوانی را علما و مفسرین اهل سنّت در شأن امام علی(ع)  تفسیر کرده‏اند و در تأیید آن روایاتی را از پیغمبر اکرم(ص)  آورده‏اند به طوری که برخی از آنها مانند ابن حجر، خطیب بغدادی، سیوطی، گنجی شافعی، ابن عساکر، شیخ سلیمان قندوزی و… از ابن عباس نقل کرده‏اند که فرمود: «نَزَلَتْ فی عَلِیّ ثلاثَ مائَهِ؛سیصد آیه در شأن علی(ع)  نازل شده است.» (المناقب، ص ۲۶۷، ح ۲۴۹ )

علی(ع) را جز خدا و نبی(ص) نشناختند. اما این اعجوبه زمان کیست که همه در شناخت او در مانده‏اند، عدّه‏ای او را تا سر حدّ خدایی بالا برده‏اند، و عدّه‏ای حتی در بندگی او شک دارند که وقتی در مسجد کوفه شهیدش کردند، گفتند مگر علی(ع) اهل نماز است؟! و کسی که واقعاً او را شناخت خدای او و رسول خدا(ص)  بود.

پیامبر(ص) خطاب به علی(ع) فرمود: «یا عَلِی لایَعْرِفُ اللّهَ تَعالی الاّ اَنَا وَ اَنْتَ وَ لایَعْرِفُنی الاَّ اللّهُ وَ اَنْتَ وَ لایَعْرِفُک الاّاللّهُ وَ اَنَا؛ ای علی! خدا را نشناخت جز من و تو، و مرا نشناخت جز خدا و تو و تو را نشناخت مگر خدا و من. (روضهالمتقین، ج ۱۳، ص ۲۷۳)

اما جالب اینجاست پیامبری هم که علی را شناخته اعتراف دارد که فضائل او قابل شماره و احصی نیست. ابن عباس می‏گوید: پیامبر اکرم(ص)  فرمود:

«لَوْ أَنَّ الرِّیَاضَ أَقْلَامٌ وَ الْبَحْرَ مِدَادٌ وَ الْجِنَّ حُسَّابٌ وَ الْإِنْسَ کُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ؛ اگر انبوه درختان (و باغها) قلم، و دریا مرکب، و تمام جنّیان حسابگر، و تمام انسان‏ها نویسنده باشند قادر به شمارش فضائل علی بن ابی طالب نخواهند بود. (بحارالانوار، ج ۲۸، ص ۱۹۷ )

IMG_8155

علی (ع) کسی است که پیامبر اعظم(ص) در مورد آن می فرماید: «اِنَّ الله تعالی جَعَلَ لِاَخی عَلِیٍّ فَضائِلَ لاتُحْصی کثرَهً فمن ذَکَرَ فَضیلهً مِن فضائلِهِ مُقِرًّا بها ، غَفَرَ اللهَ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ و ما تَاَخَّر؛ براستی خداوند برای برادرم علی(ع) فضائل بی‏شماری قرار داده است که اگر کسی یکی از آن فضایل را از روی اعتقاد و اعتراف بیان نماید، خداوند گناهان گذشته و آینده او را می‏بخشد.

مَنْ کَتَبَ فَضِیلَهً مِنْ فَضَائِلِهِ لَمْ تَزَلِ الْمَلَائِکَهُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا بَقِیَ لِتِلِکَ الْکِتَابَهِ رَسْمٌ وَ مَنِ اسْتَمَعَ فَضِیلَهٍ مِنْ فَضَائِلِهِ کَفَّرَ اللهُ لَهُ الذُنُوبَ الَّتِی اکْتَسَبَهَا بِالستِمَاعِ وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى کِتابٍ مِنْ فَضَائِلِهِ کَفَّرَ اللهُ لَهُ الذُنُوبَ الَّتِی اکْتَسَبَهَا بِالنَّظَرِ ثُمَّ قال: النظر الی وجه امیرالمومنین علی بن ابیطالب عبادهٌ و ذکرُهُ عبادهٌ و لا یقبَلُ الله ایمان عبد الا بولایتِهِ و البرائَهِ مِن اعدائِهِ ؛  (کنز العُمّال ج۶ ص۱۵۲)

اگر کسی یکی از فضائل آن حضرت را بنویسد، تا هنگامی که آن نوشته باقی است، ملائکه برای او استغفار می‏کنند و اگر کسی یکی از فضائل آن حضرت را بشنود، خداوند همه گناهانی را که از راه گوش انجام داده است می‏بخشد، و اگر کسی به نوشته‏ای درباره فضائل علی(ع)  نگاه کند، خداوند تمام گناهانی که از راه چشم کرده است می‏پوشاند و از آن در می‏گذرد سپس فرمود: نگاه کردن به چهره امیرالمومنین علی بن ابیطالب(ع)  عبادت و یاد کردن او عبادت است و ایمان کسی جز با دوستی او و بیزاری جستن از دشمنان او پذیرفته نمی‌شود».

مولای ما حضرت امیرالمومنین روز۱۳ رجب و۳۳ سال قبل از هجرت در کعبه خانه خدا به دنیا آمد. هیچ کس جز او در خانه خدا به دنیا نیامده و نخواهد آمد و همین برای تعظیم مقام والایش کافی است. نه تنها شیعیان بر این مطلب اتفاق نظر دارند، که بسیاری از مورخان و محدثان و علمای اهل سنت نیز بر این مطلب اذعان می نمایند و گواهی می دهند که علی زاده کعبه است و جز او کسی در خانه خدا متولد نشده و نخواهد شد و این فضیلت مانند بسیاری از فضایل دیگر، مخصوص علی است و هیچ کس در آن ها شریک نمی باشد.

این عیدسعید را به مقام شامخ حضرت ولی الله الاعظم اءرواحنا لتراب مقدمه الفداء، تهنیت عرض می کنیم و این روز فرخنده را به تمام پیروان و علاقمندان و شیعیان آن حضرت به شما بزرگواران که افتخار پیروی از وجود مقدسش را دارید، تبریک می گوییم و امیدوارم خداوند ما را جزء شیعیان واقعی آن حضرت قرار دهد و در روز تقسیم بهشت و دوزخ، ما را جزء ساکنان بهشت برینش به حساب آورد، هر چند لیاقت همنشینی با آن انوار الهیه را نداشته باشیم، زیرا بی گمان ما محب و علاقمند او و فرزندان معصوم و مطهرش هستیم و چنان که پیامبر می فرماید: « الْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ ؛انسان همراه کسی است که او را دوست دارد » پس بارالها مارا با هر که دوست داریم محشور فرما.

 

IMG_8182

 خطبه دوم :

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحمدلله ربّ العالمین. بارئ الخلائق اجمعین ثم الصّلاه والسّلام علی سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا ابی القاسم المصطفی محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهراء سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین زین العابدین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجه القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامه.

 اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله.  خودم و شما برادران و خواهران عزیز نمازگزار را به رعایت تقوا توصیه می کنم .

در خطبه دوم به چند موضوع مهم اشاره می کنم:

موضوع اول : شعار سال ۱۳۹۷ و سخنرانی مقام معظم رهبری  در شروع سال جدید

همه ساله توسط مقام معظم رهبری شعارهای سالانه با دو هدفِ: «جهت دادن به سیاست‌ های اجرایی و عملکردی مسئولان حکومتی» و «توجه دادن افکار عمومی به مسائل و نیازهای مهم کشور» صورت می‌گیرد. رهبر انقلاب اسلامی در پیام نوروزی امسال خود خطاب به آحاد مردم و مسئولان، مسئله‌ی اصلی کشور را مسئله‌ی اقتصاد و معیشت مردم دانستند و شعار و نام سال ۱۳۹۷ را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.

 

IMG_8191

سه ضلع حمایت از کالای ایرانی

معظم رهبری به سه ضلع حمایت از کالای ایرانی پرداختند و فرمودند:

اول:دولت ؛وظیفه دولت این است که ضمن مقابله با قاچاق کالا و واردات بی رویه کالاهای خارجی از تولید ملی حمایت کند و حتی زمینه صادرات آن را فراهم نماید. مناسفانه امروزه شاهد هستیم که حتی بصورت قانونی مجوزهایی برای افراد و گروه های مختلف صادر و اقلام مختلفی بصورت گسترده و رسمی وارد کشور می شود. حتی اجناسی که به وفور در کشور ما با کیفیت بهتر و مرغوب تر وجود دارد.

دوم؛تولید کنندگان؛این قشر نیز نقش پر رنگی در ایجاد ذائقه برای کشش مردم به سمت خرید کالای ایرانی دارند اگر آنها فکر میکنند،بدون افزایش کیفیت مصرف کنندگان را به صورت تعبدی پای ثابت خرید کالای خود نگه دارند در اشتباهند.

 

IMG_8229

زیرا آنها باید با افزایش کیفیت و رقابت پذیری محصولات ،مصرف کنندگان را به عنوان بزرگترین تبلیغ خود تبدیل کنند و در همه موارد به دنبال حمایت های دولتی نباشند زیرا سابقه تولید کنندگان موفق نیزنشان داده است که آنها در شرایط واردات بی رویه کالا هنوز کالای آنها خریدار خود را در بازار داخلی و خارجی را دارا است.

سوم: مصرف کنندگان؛مصرف کننده طالب کیفیت است،اگر کالایی کیفیت داشته باشد برای رسیدن به آن هزار دلیل می تراشد و اگر از کیفیت آن ناراضی باشد، یک دلیل کافی است که آن را تهیه نکند. اگر آن دو ضلع خوب کار کنند ضلع سوم خود بخود به اسارت آنها در می آید.

عرضه و تقاضا ارتباط تنگاتنگی با هم دارد و مردم اگر عزم خود را جزم کنند و کالای غیر ایرانی اعم از کالایی که بصورت رسمی وارد کشور شده و چه کالای قاچاق را خریداری نکنند برای وتارد کننده صرفه اقتصادی ندارد و جنس او به فروش نمی رود. تا وقتی که مردم نسبت به خرید کالای ایرانی اهتمام نداشته باشند رونق ایجاد نمی شود.

 

IMG_8196

البته ضلع ماورایی چهارم که یک حالت روانی و درونی دارد را نباید فراموش کرد، تعصب به کالا در کارخانه،سیستم دولتی و مصرف کننده اثر گذار است. تعصب به کالا در سیستم دولتی،شرکت تولیدی و مصرف کننده باید وجود داشته باشد.

اگر میبینیم دو کشور ویران بعد از جنگ  جهانی دوم یعنی آلمان و ژاپن اینگونه به قدرتهای اقتصادی تبدیل شده اند به خاطر هماهنگی این سه ضلع و بالاتر ازآن تعصب به جنس ژاپنی و آلمانی بوده است. وضعیت امروز ما بسیار بهتر از کشورهای فوق است ویرانی این کشورها  در آن روز چیز شبیه حلب امروز در سوریه بود اما با این حال این کشورها ساخته شدند.چرا؟چون کالا را به عنوان بخشی از هویت و قدرت خود دانسته و از هر فرصتی برای ترویج و فروش آن استفاده کردند.
موضوع دوم :مناسبت های در پیش روست:

۱٫شنبه ۱۱فروردین ماه مصادف با سیزدهم ماه رجب میلاد با سعادت امیرالمومنین (ع)؛  و آغاز ایام البیض و روع اعتکاف رجبیه است.

 

IMG_8223

آدمى در فراز و نشیب های زندگى و حوادث تلخ و شیرین،گاهى چنان دچار خستگى روح مى‌گردد که با هیچ وسیله مادى آرامش نمى‌یابد و اگر قدرت همه قدرتمندان، ثروت تمام ثروتمندان و انواع وسایل لذت و کامیابى جهان در اختیار او گذاشته شود، ذره اى از درد روحى او نمی‌کاهد.

در چنین حالتى است که انسان به سراغ بهترین دوست، نزدیک­ترین خویش و عزیزترین کس خود مى‌رود تا با او راز دل بگوید و از این خستگی روح رهایی یابد. گاه نیز در کُنج عزلت با خود به نجوا مى‌پردازد. در هر حال، تنها راه درمان و آرامش، انس با محبوب و باز کردن سفره دل نزد معشوق است.

عاکفان کوی دوست، با حضور در صحن و سرای معبود، پله های سلوک را پیموده و به خدا نزدیکتر می‎شوند. اعتکاف براى تهذیب نفس، خودسازى و پالایش درون از هرگونه آلودگی، بهترین فرصت است. باید خود را در معرض این فرصت قرار دهیم و هوشیارانه لحظه‏های ناب آن را دریابیم و نگذاریم عبور چرخ‏هاى روزگار، این فرصت بی نظیر را از ما بگیرد.

۲٫یکشنبه ۱۲ فروردین ماه  روز جمهوری اسلامی و روز حکومت الله است.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به دعوت امام خمینی همه‌پرسی در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ در سراسر ایران برگزار شد و ۹۸٫۲ واجدین شرکت در همه‌پرسی با دادن رای «آری»، با برقراری حکومت جمهوری اسلامی موافقت کردند. در روز ۱۲ فروردین نتایج اعلام شد و این روز را روز جمهوری اسلامی نامیدند. این روز به فرموده معمار کبیر انقلاب اسلامی  ایران حضرت امام خمینی (ره) یکی از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ما می باشد. امام فرمود : ملت ما باید این روز را عید بگیرد و زنده نگه دارد. روزی که کنگره قصر ۲۵۰۰ ساله حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست. (صحیفه امام ج۶ص۴۵۳)

۳٫دوشنبه ۱۳ فروردین ماه روز طبیعت مصادف با ۱۵ رجب وفات حضرت زینب (سلام الله علیها) و آخرین روز از ایام البیض و روز تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به مکه معظمه می باشد؛

وفات مظلومانه و غریبانه ام‌المصائب حضرت فاطمه صغرى عقیله بنى هاشم زینب کبرى (س) در ۱۵ رجب سال ۶۲ ه‍ به وقوع پیوسته است. در مدت یک سال و نیم بعد از واقعه کربلا، زندگانى آن حضرت همراه با اشک و آه و خاطرات اسارت و کربلا سپرى گشت.

در بیان مقام علمی آن حضرت همین بس که ایشان در زمان اقامت پدر بزرگوارش در کوفه، برای زنان، مجلس تفسیر قرآن بر پا می کرد و در زمان بیماری امام سجاد(ع) مردم برای پاسخ سوالات شرعی خود، مرجعی جز حضرت زینب نداشتند و از جانب امام حسین (ع) نیابت خاصه داشته است . شهادت این بانوی گرامی اسلام را به شیعیان و محبان حضرت تسلیت عرض می کنم.

امسال این روز سیزدهم فروردین ماه  (روز طبیعت) که روز پایان جشن های نوروزی است و در این روز، مردم بنا بر سنتی فرهنگی، از خانه ها بیرون می آیند و به دشت و صحرا و باغ می روند تا آخرین روز عید را در طبیعت، بگذرانند همزمان با وفات حضرت زینب (س)  است. انشاالله که  حرمت این روز نگه داشته شود.

 

تغییر قبله مسلمین

IMG_8210

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پیش از هجرت، ایامی که در مکه معظمه حضور داشتند، نمازهای خویش را به سمت بیت المقدس، واقع در فلسطین به جای می آوردند، ولیکن طوری می ایستاد که کعبه معظمه، میان وی و بیت المقدس قرار می گرفت و در واقع، به صورتی نماز می خواند که کعبه و بیت المقدس، هر دو، قبله وی قرار می گرفتند.

پس از هجرت به مدینه منوره، از ربیع الاول سال اول تا نیمه رجب سال دوم هجری، به مدت هفده ماه، به سوی بیت المقدس نماز می گذارد و سایر مسلمانان نیز به پیروی از آن حضرت، به آن سمت عبادت می کردند. در مدینه، یهودیان فراوانی زندگی می کردند و برخی از آنان، مسلمانان و به ویژه حضرت محمد صلی الله علیه و آله را سرزنش کرده و می گفتند: شما تابع قبله مائید.

پیامبر صلی الله علیه و آله، از این جهت اندوهناک بود و به آفاق آسمان ها نظر می کرد و منتظر امر پروردگار منان بود.

سرانجام در نیمه رجب سال دوم، هنگامی که آن حضرت در مسجد “بنی سالم” مشغول نماز ظهر بود و دو رکعت آن را به سمت بیت المقدس به جای آورده بود، جبرئیل امین فرود آمد و بازوی مبارکش را گرفت و او را به جانب کعبه برگردانید.

مسلمانان که شاهد گردش پیامبر صلی الله علیه و آله به سمت کعبه بودند، برخی تبعیت کرده و به سوی کعبه برگشتند و برخی دیگر، متوجه قضایا نشده و هم چنان به سوی بیت المقدس نماز گزاردند، تا این که نماز تمام شد و پیامبر صلی الله علیه و آله خبر نوید بخش تغییر قبله را به آگاهی همگان رسانید.

چون نماز پیامبر صلی الله علیه و آله و برخی از مسلمانان، در یک وقت به دو قبله خوانده شد، مسجد بنی سالم، به مسجد “ذی القبلتین” شهرت یافت.

 

IMG_8206

در آن هنگام این آیه شریفه بر رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شد: قد نَری تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّماءِ فَلَنُوَلّیَنَّکَ قِبْلَهً تَرْضیها، فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ، وَ حَیْثُ ما کُنْتُمْ فَوَلّوُا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ؛ (سوره بقره (۲)، آیه ۱۴۴٫ )

یعنی: نگاه های انتظار آمیز تو را به سوی آسمان برای تعیین قبله می بینیم. اکنون تو را به سوی قبله ای که از آن خشنود باشی، باز می گردانیم. پس روی خود را به سوی مسجدالحرام کن و هر جا باشید، روی خود را به سوی آن بگردانید… از آن پس، کعبه و مسجدالحرام، قبله گاه مسلمانان شد و از هر کجا عالم به سوی آن عبادت می کنند.

IMG_8241