2017-07-03
99 بازدید
فرارو- یکی از مدرسان حوزه علمیه قم گفت: یک روز خدمت آیت الله جوادی آملی بودم. آن دوره بسیاری از دانشمندان و دانشجوها پای خطبه نماز جمعه ایشان مینشستند. خدمتشان عرض کردم که خطبه های شما خیلی سنگین و عمیق است و مسائلی را مطرح می کنید که ممکن است بسیاری از مخاطبان متوجه آن نشوند. […]
فرارو- یکی از مدرسان حوزه علمیه قم گفت: یک روز خدمت آیت الله جوادی آملی بودم. آن دوره بسیاری از دانشمندان و دانشجوها پای خطبه نماز جمعه ایشان مینشستند. خدمتشان عرض کردم که خطبه های شما خیلی سنگین و عمیق است و مسائلی را مطرح می کنید که ممکن است بسیاری از مخاطبان متوجه آن نشوند. ایشان به کنایه گفتند: ایراد ندارد. خوب است که بین این همه خطبه که در سراسر کشور خوانده میشود چند خطبه عمیق هم باشد.
آیت الله محسن غرویان در گفتوگو با فرارو ضمن بیان این نکته که استفاده جناحی از تریبون های مذهبی می تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد، گفت: اگر اشتباه نکنم استفاده جناحی و حزبی و از تریبونهای مختلف از جمله نماز جمعه یا مساجد از سالهای ۸۴ به بعد آغاز شد. زیرا در آن دوران فضای کشور حالت بسیار افراطی به خود گرفته بود جناح بندی های سیاسی پررنگ تر از قبل شده بود. ضمن اینکه تریبون های نماز جمعه و حتی مساجد نیز در اختیار یک جریان خاص قرار داشت و دیگر خبری از سخنرانی های وحدت آفرین نبود.
وی ادامه داد: البته این جریان فکری متعلق به امروز و دیروز نیست. زیرا اگر نگاهی به تاریخ نظام جمهوری اسلامی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که نمونه این گونه رفتارها در اوایل انقلاب درخصوص آیت الله بهشتی انجام میشد و بعد از آن مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را مورد حمله قرار دادند و حالا نوبت به آقای روحانی رسیده است.
این استاد حوزه در خصوص تاثیرات استفاده جناحی از مراسم های مذهبی گفت: یکی از بزرگترین عواقب استفاده های جناحی از تریبون هایی مانند نماز جمعه یا عید فطر و مساجد و… این است که دیگر جوانها تمایلی برای حضور در این مکان ها نخواهند داشت و رغبت و انگیزه را در نسل جوان یا حتی نسل های آینده از بین می بریم. مسئولان نماز جمعه باید متوجه شوند که تریبون این مراسم یا مراسم های این چنینی متعلق به یک جناح نیست و بهتر است مسائل مهم و عمیق و عام المنفعه در آن مطرح شود.
او ادامه داد: سخنرانی های پیش و پس نماز جمعه می تواند درباره هر موضوعی باشد اما نباید بوی جناحی به خود بگیرد. اوایل انقلاب مساجد مراسمهایی مانند نماز جمعه و عید فطر مانند امروز نبود. حرف هایی زده میشد که همه به آن تمایل داشتند و هیچ گروه و جناحی را تخریب نمی کردند.
غرویان در خصوص تفاوت نماز جمعه این روزها با دهه ۶۰ اظهار کرد: اوایل انقلاب از همه جریان ها و گروه ها برای سخنرانی به نماز جمعه می آمدند. حتی وزرا نیز در این مراسم ها سخنرانی می کردند. آنها میآمدند ودرباره عملکرد خود و وزارتخانه متبوعشان به مردم گزارش میدادند. حالا هم باید همانگونه باشد و وزرای دولت برای سخنرانی به نماز جمعه بیایند. اما متاسفانه تصمیمگیری درباره آن برعهده عدهای خاص است که تمایلی ندارند طبق اصول جلو بروند.
وی افزود: یک روز خدمت آیت الله جوادی آملی بودم. آن دوره بسیاری از دانشمندان و دانشجوها پای خطبه نماز جمعه ایشان مینشستند. خدمتشان عرض کردم که خطبه های شما خیلی سنگین و عمیق است و مسائلی را مطرح می کنید که ممکن است خیلی ها متوجه آن نشوند ایشان به کنایه گفتند: ایراد ندارد. خوب است که بین این همه خطبه که در سراسر کشور خوانده می شود چند خطبه عمیق هم باشد.
غرویان تصریح کرد: منظورم از بیان این خاطره این بود که درست است که در نماز جمعه سراسر کشور سخنرانی های مختلفی برگزار میشود و روحانیون مختلفی خطبه می خوانند اما دیگر مانند گذشته بار علمی و فقهی کافی ندارند و حتی سخنرانی ها هم مانند گذشته نیست. شما نماز جمعه را با زمانی که مرحوم آیت الله هاشمی خطبه می خواند مقایسه کنید. آن دوران خیلی ها با شنیدن نام ایشان از خیابان ها به نماز جمعه می رفتند یا پای تلویزیون مینشستند و خطبه های ایشان را گوش می کردند. اما الان دیگر مثل گذشته نیست.
کاری ندارم به این حرفا فقط این کلیپو ببینید وازحمله به مطیعی تعجب نکنید
http://www.aparat.com/v/Pqo6Z
این اسلام هایی که در ایران در دولت اقای هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد پیاده شد اسلام غیر ناب و امریکایی بود، چون مبتنی بر نگاه های میلتون فریدمن ومینارد کینز بود. حسن روحانی: الگوی مطلوب برای توسعه اقتصادی ایران نگاه نئوکینزی هاست، نه نگاه قران، نه اقتصادنا شهید صدر
http://www.aparat.com/v/7HGsM
آقای والا……
این چ رطی ب میثم مطیعی داشت اصن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سایت محترم صبح میمه چرا عکس میثم مطیعی رو گذاشتی؟؟؟؟
چرا عکس سید علی مؤمنی رو نذاشتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خودتون هم خوب میدونید چون میثم مطیعی مثل بقیه مداح ها بیسواد نیست و هر ارجیفی ک ب ذهنش برسه رو نمیخونه به اسم امام حسین و دلیل اصلیش رو هم خودتون میدونید ولی نمیخواید قبول کنید.زشته ب خدا.بس کنید چپ و راست رو.
توروخدا یکم منصف باشین تا یه چیزی میگن شروع نکنین بی ربط بگین دیگه دولت شما که دولت امیرالمومنین نیست که بی عیب باشه تا یه نفر چیزی میگه همه میکوبنش. *negative*
اقای غرویان یه اصلاح طلب افراطی مرید روحانی است نظرش ملاک نیست,همش گیر می ده به دوره ۸ساله احمدی نژاد دقیقا مثل کار مراد خودش یعنی حسن روحانی،پس این چهارسال که گذشت یعنی نقدی نداشت بخصوص برجامی که نافرجام شد ویا این اخری که چقدر باج نفتی به غربی ها دادیم و,,,,
بعضی از این اعتدالیون دقیقا مثل کبک سرشان را زیر برف کرده و خودشان که حقیقت را نمی بینند گمانشان این است که دیگران هم حقیقت را نمی بینند .فاتحه برجام خوانده شد و فقط کسی که ضرر کرد ایران بود که با داشتن دولت بی تدبیر همه تعهداتش از جمله بتون ریزی قلب راکتور اراک و …… را انجام داد و دریغ از انجام یک تعهد ملموس توسط طرفهای مقابل. باز هم رئیس جمهور از این بی تدبیری بزرگ حمایت می کند آن هم وقتی تشت رسوایی برجام از پشت بام افتاد و صدایش گوش هنگان را کر کرد. ای کاش دولت ما بیشتر از نعمت خدادادی عقل استفاده می کرد و آینده کشور را به خاک سیاه نمی نشاند.
مثل دولت دوست شما دولت امید که از عقل استفاده کرد؟؟کاش شما چشم به روی حقایق باز میکردید . کافیست تصور کنید در صورتی که خط مشی بعضی ها ادامه داشت چه اتفاقی می افتاد . در ضمن مثل اینکه همین چند روز پیش قرارداد جدید امضا کردیم. یا پژو همکاری را با ایران خودرو از سر گرفته و ….
دکتر حشمت اله قنبری می گوید” امان از این صف اولیها که چقدر نازشان زیاد است”
واقعیت همین است ،بعضی صف اولیها ذهنیتشان این است که خداوند آنها را برای صف اول نشستن و جلو جلو راه رفتن و پز مسئولیت دادن آفریده است و به قول امروزیها این افراد خیلی از خود متشکر هستند .گمان می کنند اگر مسئولیتی در قبل داشته و یا اکنون دارند ، تا ابد آقای مردمند .نمی شود به آنها چیزی گفت .فکر خود و کار خود را برتر از کار و فکر دیگران می دانند .اصلا گاهی فکر می کنند که خودشان فکر دارند و همیشه تحلیل خودشان از وقایع و جامعه صحیح است و دیگران حق اظهار نظر ندارند و باید تسلیم فکر أنان باشند .
انها دو چیز را نمی دانند اول اینکه خیلی دیگرانی هستند که خوش فکرتر و با مرامتر و واقعیت نگرتر از آنانند و فقط نشستن در صف اول ملاک برتری نیست و اگر از درون مردم با خبر می شدند متوجه می شدند که مردم چه نگاه تمسخر آمیری به آنان دارند
دوم اینکه هیچ صف اولی یافت نشده که به فراموشی سپرده نشود . ما خیلی صف اولی در سطوح مختلف دیده ایم که گویا اصلا وجود نداشته اند .
اسلام یکی از مهمترین پله های ارتقاء معنوی را تواضع می داند .در درجه اول تواضع در برابر خالق هستی و بعد تواضع در برابر مخلوق خالق هستی.گرچه هر کس در برابر خالق هستی متواضع باشد ،در برابر مخلوقش هم متواضع خواهد بود .البته منظور نگارنده فقط صف اولیهای نماز جمعه تهران نیست .منظور برخی صف اولیها در همه جاست
شعری که میثم مطیعی در پاسخ به منتقدان شعرخوانی عید فطر خواند
دیگر نصیحت صف اول صلاح نیست
ای دوستان که در صف دوم نشستهاید
وی دوستان که در صف سوم نشستهاید
ای دوستان که در صف چارم به هر دلیل
یا این که جایی از صف پنجم نشستهاید
ای دوستان! شما! نه! شما! پشت نردهها
آری شما که غرق تبسم نشستهاید
ای دوستان که در صف شش، هفت، هشت، نُه
فرقی نمیکند صف چندم نشستهاید
دیگر نصیحت صف اول صلاح نیست
ای ناصحان که در دل مردم نشستهاید
***
گویند حرف عقل مگویید و مشنوید
دندان نهید روی جگر خاصه روز عید
وحدتشکن مباش و خیانت مکن دگر
دعوت به کار و خدمت و همت مکن دگر
از کارگر ز دست پر از پینهاش مگو
از دردهای سینه بیکینهاش مگو
آیینه تظلم پیر و جوان مباش
فریاد دادخواهی معدنچیان مباش
آخر چه وقت دم زدن از عدل حیدر است؟
نهجالبلاغه بسته بماند وزینتر است
وحدت شکسته هر که به دشمن زند نهیب
حرمت شکسته هر که ز جرأت برد نصیب
هر شکوه از خیانت دشمن خیانت است
باید گذاشت تا به ابد دست روی دست
باید گذاشت تا به ابد دست روی دست
گر پشت پا زدهست به عهدی که بسته است
مداح را چه کار به نقد و نصیحت است؟
مداح، مدح ما کند و بس! کفایت است!
***
کم نیست حرفهای نگفته هنوز هم
کم نیست دردهای نهفته هنوز هم
ذاکر شوی نفسنفست وقف هیئت است
وقف صدای مردم و نذر عدالت است
آموختیم امر به معروف با حسین
هر کس حسینی است و فدایی است، «یا حسین»
مدح حسین نقد کژیهای امت است
مداح نور دشمن تزویر و ظلمت است
هر دم میان هقهق و حقحق ز حق بگو
چون دعبل و کمیت و فرزدق ز حق بگو
مداح اهل بیت زبان نگفتههاست
فریاد او صدای هر آن کس که بیصداست
قند است نقد، تلخ شده کامشان چرا؟
عریان شدهست دشنه دشنامشان چرا؟
تحریمهای تازه رسیده، به خیر باد!
تحریم دادخواهی و تحریم انتقاد!
هرگز نمیرویم به ترس از میانه، ما
مرد شهادتیم چنین فاتحانه ما
ای مردم همیشه مقاوم به یادها!
ای عمر استوار در این گردبادها!
ای سروهای در دل تاریخ، سربلند!
ای مردم همیشه غریب و شکوهمند!
تنها اگرچه در دل سنگر رها شویم
ما عهد بستهایم زبان شما شویم
زخم زبان ز دوست و دشمن کشیدهایم
توهین نکردهایم، که توهین شنیدهایم
حاشا در این مجاهده کوتاه آمدن
یا با فساد ثانیهای راه آمدن