یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که با بررسی و آسیب شناسی مسائل کشور به این موضوع پی میبریم که نوعا روی موج حرکت میکنیم اما نمیشود کشور را موجی اداره کرد. به گزارش ایسنا، حجتالاسلام علی اکبر ناطق نوری در سومین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری با بیان اینکه احزاب ابزار […]
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که با بررسی و آسیب شناسی مسائل کشور به این موضوع پی میبریم که نوعا روی موج حرکت میکنیم اما نمیشود کشور را موجی اداره کرد.
به گزارش ایسنا، حجتالاسلام علی اکبر ناطق نوری در سومین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری با بیان اینکه احزاب ابزار دموکراسی هستند گفت: با گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی با حکمفرمایی دموکراسی در آن باید حزب و احزاب وجود داشته باشد.
وی افزود: مردم عادی و عامی کشور برای انتخاب خبره جهت برگزیدن رئیس جمهور، نماینده مجلس، و حتی خبرگان رهبری باید بتوانند به احزاب مراجعه کنند چون اگر خبره نباشد دچار قومیت، قبیله بازی و یا موج گرایی میشویم.
رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در شرایط بومی وقتی مسائل در کشور را بررسی و آسیب شناسی میکنیم میبینیم نوعا روی موج حرکت کردیم، اما نمیشود کشور را موجی اداره کرد.
وی توضیح داد: یک دفعه یک موج میآید و یک گروه وارد قدرت میشود و گروه دیگری میآید؛ حال این که در کشور ما غیر از این موضوع ابزار نداریم و قاعدهی بازی را نیز نداریم. قاعدهای که در کشورها بر اساس معیارهای مختلف انجام میشود.
ناطق نوری گفت: در کشوری اگر گروهی بر سر کار آید و گروه دیگری از مسند قدرت کنار رود حداکثر وزیر و معاونان تغییر میکند و دیگر مسئولان و کارشناسان از ردهی وزرا به پایین تغییر نمیکنند اما در کشور ما به دلیل این که قاعده بازی را بلد نیستیم اگر گروهی سر کار آید حتی تا فراش مدرسه را نیز عوض میکنند و به دنبال آن گروه دیگری که سر کار میآید همین رویه را دنبال میکند.
وی تاکید کرد: این اتفاقات در حالی رخ میدهد که ما این کشور را بعد از انقلاب اسلامی 35 سال اداره کردهایم و دیگر این کارهای مبتدی و ناچیز خریدار ندارد و اکنون ما نه قاعده بازی را بلدیم و نه ابزار دموکراسی داریم.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طبیعتا اگر احزاب وجود داشته باشد مردم به مرکزیت و راس حزب نگاه و اعتماد میکنند به تبع آن احزاب، کارشناس و کاندیدا معرفی کرده و مردم نیز انتخاب خود را انجام میدهند. در کشوری که برگزاری انتخابات در آن زیاد است حزب هم باید وجود داشته باشد که ما تاکنون از این بیقاعدگی کم آسیب ندیدهایم.
ناطق نوری در بخش دیگری از سخنانش ضمن قدردانی از علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس هیات امنای مرکز پژوهشها و کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس گفت که حضور در این همایش موجب تجدید دیدار با همکاران و تجدید خاطرات بنده در دوران خدمتگذاریام در مجلس شد.
وی افزود، البته امسال از لحاظ علمی و کار در مقطع و شرایطی قرار میگیرد که عمدتا با خاطرات زندگی میکند، بخصوص اگر خداوند توفیق داده باشد که در آن دوره انسان آنچه را انجام داده موجب دلسردی، دل شکستگی و آزار و تحقیر کسی نشده باشد. در این صورت است که خاطرات بسیار زیبا و آرامش بخش خواهد بود.
رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وقتی به یاد دوران خدمتم در مجلس میافتم تاسیس و تشکیل مرکز پژوهشها برای من آرامش بخش است؛ البته لازم است که از آقای جواد لاریجانی برای همیاری جهت انجام این کار بسیار قدردانی کنم.
وی با اشاره به نحوه تشکیل مرکز پژوهشهای مجلس گفت: در دورانی که بنده در مجالس اول و دوم و سوم حضور داشتم زمانی که خدمت امام رسیدیم ایشان میفرمودند که مجلس تلاش کند از کارشناسان و محققان خارج از مجلس استفاده کند و از نظرات آنها در شهرها و لوایح بهره گیرد.
وی افزود: زمانی که توفیق ریاست مجلس را در دوران چهارم داشتم بیانات امام را به کار گرفته و نسبت به تشکیل مرکز پژوهشها با همکاری آقای جواد لاریجانی اقدام کردم.
به گفتهی وی، در سال 72 استارت تدوین طرح تشکیل مرکز پژوهشها خورده شد و در سال 74 در مجلس به تصویب رسید. آن هم با این مولفه که این مرکز میتواند از نیروهای مختلف خارج از ضوابط مجلس استفاده کند.
رئیس دفتر مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه صحبتهایش با بیان این که فلاسفه و بزرگان عوامل مختلفی را برای ساختن جامعهای بهتر و سعادتمند نام میبرند گفت: برخی معتقدند که داشتن مجریان لایق جامعهای را سعادتمند میکند و برخی دیگر قائلند که قوانین و نظامات متقن میتواند جامعه را به سعادت برساند و برخی بزرگان بر این موضوع تاکید دارند که قانون و مجری به تنهایی برای داشتن جامعه سعادتمند کافی نیست و باید هر دو در کنار یکدیگر باشد.
وی با بیان اینکه مجلس مرکز دموکراسی در کشورهاست گفت: مجلس شورای اسلامی از نظر قانون اساسی جزو مقتدرترین مجالس دنیاست که حتی کنگره آمریکا نیز به اندازه مجلس ایران چنین اقتداری را ندارد؛ چرا که کنگره آمریکا در برخی موارد قابلیت انحلال دارد و همچنین ممکن است مصوباتش وتو شود.
ناطق نوری یاد آور شد: در زمان نگارش قانون اساسی برخی پیشنهاد انحلال مجلس را داده بودند که یکی از کسانی که با این موضوع مخالفت کرد مقام معظم رهبری بودند.
وی با بیان این که مجلس علاوه بر انجام کار قانونگذاری قابلیت نظارت بر کار قوای دیگر را دارد گفت: مجلس شورای اسلامی در دوران انقلاب اسلامی رای به عدم کفایت سیاسی، اولین رئیس جمهور را دارد که تمامی این موارد نشان از جایگاه والا و مسئولیت مجلس دارد.
صبح وزوان در وبلاگ خود نوشته است
چه کسی پاسخگوی قنات تاریخی و بزرگ وزوان می باشد!
بر اساس اعلام رسمی سازمان میراث فرهنگی کشور به استاندار وقت جناب آقای سید جعفر موسوی در تاریخ 22/01/1380در اجرای بند ج ماده واحده قانون تشکیل سازمان و بند 6 ماده 3 قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب مجلس شورای اسلامی و در حدود مواد مربوط از قانون راجع به حفظ آثار ملی و با رعایت مقررات آیین نامه اجرائی قانون اخیر الذکر اثر تاریخی قنات عمومی وزوان پس از طی مراحل و تشریفات قانونی لازم در تاریخ 28/10/1379 به شماره 2962 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از تاریخ ثبت تحت حفاظت این سازمان بوده و هرگونه تخریب و دخل و تصرف در اثر مذکور برابر مواد 558 لغایت 569 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده جرم محسوب و مرتکب مشمول مجازاتهای قانونی می باشد.مراتب جهت اطلاع و ابلاغ به مقامات و مسئولین ذیربط اعلام می گردد،مقتضی است از نتیجه اقدامات انجام یافته سازمان را مطلع فرمائید.رونوشت نامه فوق جهت شهرداری شهرستان میمه ارسال گردیده ،حال سوال این است که آیا شهرداری میمه مجوز لایه برداری روی سد مخزنی آثار فوق را از سازمان میراث فرهنگی دریافت نموده که متکی به نظریه کارشناسان خبره و اهل فن باشد که با ریختن ماشین آلات سنگین آقدام به جاده سازی نموده و عواقب خطر ناک این کار را مورد برسی تحلیلی و کارشناسی قرار داده است .
صبح وزوان در جهت اطلاع رسانی منتظر پاسخ صریح شهرداری میمه می باشد.
رونوشت:استاندار محترم اصفهان جناب آقای دکتر رسول زرگر پور
سازمان میراث فرهنگی کشور جناب آقای علی رضا تابش
نویسنده محترم صبح وزوان با سلام توجه شما را به نکات زیر جلب می نماید :
1 – “چه کسی پاسخگوی قنات تاریخی و بزرگ وزوان می باشد!” استفهام درستی نیست . پاسخگوی قنات بودن ، مفهومی ندارد . پاسخگوی تخریب قنات ، تصرف قنات و … درست است .
2 – در مصوبه ای که ذکر کرده اید از قنات ” بزرگ ” نامی به میان نیامده است و “قنات عمومی ” به ثبت میراث رسیده است . کلمه بزرگ امر را بر مردم شریف شهر وزوان نیز مشتبه می کند و اثبات این بزرگی به توهماتی نظیر 3 رشته بودن قنات و تا کوههای کرکس رفتن کانال قنات یا … منجر می شود در حالیکه قنات 1800 متری وزوان که 400 متر آن کول گذاری و جانمایی جدید مظهر قنات بوده و در عکسهای هوایی سال 1350 و قبل از آن وجود ندارد و دبی آب آن کمتر از 10 لیتر در ثانیه است از هیچکدام از قنوات میمه و زیادآباد و ازان و ونداده بزرگتر نیست و احتمالا در مقایسه با قنات کوچک وزوان ، ارزیابی شده است .
3 – متولی حفظ و نگهداری آثار ملی ، سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری است و بر اساس گزارش بخشدار محترم در پایگاه اطلاع رسانی بخشداری میمه ، مدیر محترم سازمان مزبور و فرمانده حفاظت از میراث فرهنگی در شهرستان با حضور در محل اجرای پروژه ی احداث خیابان از عدم ایجاد خسارت به قنات وزوان اطمینان حاصل کرده اند .
4 – لایه برداری روی ” سد مخزنی ” جهت احداث خیابان نیز عاری از صحت است و به احتمال زیاد نویسنده محل سد مخزنی را بدرستی نمی دانسته است . مزید اطلاع سد مخزنی در فاصله بیش از 700 متری خیابان جدیدالاحداث واقع شده است
5 – معمولا زیر سطح و کانال قنات با ویژگی های خاص خود به ثبت میراث فرهنگی می رسد و الزامات حفاظت و نگهداری ، کانال قنات را شامل می شود و عبور و مرور وسائط نقلیه قهرا باعث تخریب قنات نمی گردند کما اینکه جاده ی پر تردد اصفهان – تهران ، از قنات ثبت میراث فرهنگی شده ی مزداباد میمه می گذرد و محدودیتی نیز برای این عبور و مرور بوجود نیامده است .
6 – ارسال شکواییه به استاندار اصفهان و رئیس میراث فرهنگی کشور بعنوان مقامات ارشد سازمانی ، شهرداری میمه را از اجابت درخواست پاسخ صریح یا غیر آن معاف می دارد و این درخواست از شهردار ی میمه ،حداقل از وجاهت عرفی برخوردار نیست .
7 – آقای مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور است و در شرح وظایف 18 بندی آقای عليرضا تابش مشاور رييس سازمان و مديركل حوزه رياست سازمان ، شکوائیه ی ارجاعی صبح وزوان فاقد توجیه اداری است .
اقای ناطق شما قاعده بازی را خیلی وقت است باخته اید