مُزدآباد میمه ؛ قناتی ۲۵۰۰ ساله در اعماقِ تاریکِ زمین

2021-04-23
354 بازدید

مُزدآباد؛ قناتی ۲۵۰۰ ساله در اعماقِ تاریکِ زمین قنات جهانی مُزدآباد میمه در استان اصفهان ، یکی از شگفتی‌های ساخت بشر است که به ثبت یونسکو رسیده و مرمت و احیای آن هم در دستور کار است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ مدیر پایگاه قنات‌های جهانی گفت: قنات مزدآباد میمه با طول […]

مُزدآباد؛ قناتی ۲۵۰۰ ساله در اعماقِ تاریکِ زمین
قنات جهانی مُزدآباد میمه در استان اصفهان ، یکی از شگفتی‌های ساخت بشر است که به ثبت یونسکو رسیده و مرمت و احیای آن هم در دستور کار است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ مدیر پایگاه قنات‌های جهانی گفت: قنات مزدآباد میمه با طول ۱۸کیلومتر دو رشته آب سرد و گرم، بیش از ۷۰۰ میله چاه و همچنین سه سد ذخیره آب زیرزمینی دارد.
حسین راعی افزود: قنات مزد آباد میمه ۲۵ تیر ماه ۱۳۹۵ (ژوئیه ۲۰۱۶ میلادی) در اجلاس استانبول به ثبت جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) رسید

شهردار میمه با اشاره به طرح تازه احداث پایاب قنات جهانی مزدآباد میمه گفت: طول مسیر پایاب قنات جهانی مزدآباد میمه ۹۵ متر و عمق آن به ۲۰ متر می‌رسد که به قنات اصلی و قدیمی مزدآباد منتهی می‌شود و پس از مرمت پذیرای تمامی گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.
محسن صدرالدین کرمی افزود: مرحله اول نور پردازی، لایروبی، مرمت و پله چینی این مجموعه گردشگری به پایان رسیده است و در تابستان امسال با بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری می‌رسد.