بروشور نمایشگاه – تاریخچه ی اقامه ی نماز جمعه در میمه

2015-02-03
381 بازدید

اذا نودی للصلوه من یوم الجمعه فاسعوا الی ذکر ا… تاریخچه ی اقامه ی نماز جمعه در میمه از جمله نخستین اقدامات مردم پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بخش میمه ، تلاش برای اقامه ی نماز جمعه بود که در این راستا درخواستهای مکرر اهالی در قالب امضای طومار و مراجعه ی حضوری به […]

اذا نودی للصلوه من یوم الجمعه فاسعوا الی ذکر ا…

تاریخچه ی اقامه ی نماز جمعه در میمه

image001

از جمله نخستین اقدامات مردم پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بخش میمه ، تلاش برای اقامه ی نماز جمعه بود که در این راستا درخواستهای مکرر اهالی در قالب امضای طومار و مراجعه ی حضوری به مسئولان ذیربط در قم و تهران منجر به اقامه ی اولین نماز جمعه در شهر میمه در اسفندماه سال ۱۳۶۰ و به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ ابراهیم رحیمی گردید.

image003

 تشکیل ستاد نماز جمعه با حضور اقشار مختلف مردم و نیروهای بسیجی و انقلابی و فضای انگیزشی روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نهادهای انقلابی ، بر شکوه و رونق نماز جمعه که از همان ابتدا در دو شهر میمه و وزوان اقامه می گردید ، افزود .  نماز جمعه نخست در فضاهای آموزشی مدارس و پارک قدس برگزار می گردید و با انجام بهسازی مسجد جامع و مسقف نمودن محوطه با حمایت امام جمعه و خیرین ، مسجد جامع پایگاه همیشگی اقامه ی نماز جمعه گردید .

image005

ازسال ۱۳۶۹ حجت الاسلام والمسلمین سید محمود حسینی به عنوان امامت جمعه ی بخش میمه منصوب گردید

وی قبل از این امام جمعه شاهین شهر بود . علیرغم وجود جریانات سیاسی و اختلافات ناشی از آن ، پیشینه ی فرهنگی و مذهبی میمه باعث برپایی نمازهای باشکوه جمعه در این شهر بود و ستادهای برگزاری نمازهای جمعه که با تغییر ائمه ی محترم جمعه دستخوش تغییر و تحولاتی نیز می گردیدند ، اهتمام وافر خویش را به برپایی هرچه با شکوهتر نماز معطوف می کردند .

image007

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالقاسم حمیدی در سال ۱۳۷۳ به سمت امامت جمعه ی میمه منصوب گردید . وی چهره ای قوی ، فعال و پرکار بود و ضمن تعامل مناسب  و موثر با دستگاههای اجرایی و اداری که منجر به استقرار برخی از ادارات نیز گردید به ایجاد فضای همدلی و وحدت در بخش و بویژه شهر میمه کمک شایانی نمود .

image009

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم ارمی در تاریخ ۷۹/۷/۲۳به امامت جمعه ی میمه منصوب شد  و حشر و نشر با جوانان و ترغیب آنان به حضور در نمازهای جمعه و جماعت از ویژگی های برجسته ی چهارمین امام جمعه ی میمه محسوب می شد . در زمان حضور ایشان با کمکهای مردمی و اعتبارات شورای سیاستگزاری ائمه ی جمعه ، نهاد امامت جمعه که قبل از آن در دفتر و منزل استیجاری استقرار یافته بود ، به خرید دفتر و منزل مسکونی اقدام کرد و این نهاد در میمه صاحب دفتر و ساختمان مسکونی ملکی گردید .

image011

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد تقوی در تاریخ ۸۶/۴/۱۰ به امامت جمعه ی میمه منصوب گردید ودر دوران تصدی ۵ ساله بعنوان امام جمعه با حضور موثر در اجتماعات مختلف در شهرها و روستاهای بخش میمه نقش مهمی در ایجاد وفاق و همدلی بین اقشار مختلف مردم ایفا نمود .

image013

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خلیلی در تاریخ ۹۰/۵/۶ بعنوان امام جمعه در میمه معارفه گردید . او قبل از این امام جمعه ی شهرستان دنا از توابع کهکیلویه و بویر احمد بود وی با تکیه بر تحصیلات دانشگاهی و دانش حوزوی و حسن سلوک با مردم در تعالی جایگاه نماز جمعه در مدت کوتاه حضور در میمه نقش موثری داشت . از جمله اقدامات ارزشمند او در نشر فرهنگ و معارف اسلامی دعوت از سخنرانان و گویندگان مطرح کشوری نظیر حجج اسلام قرائتی ، سید احمد خاتمی امام جمعه ی موقت تهران ، عالی و دهنوی اساتید دانشگاه و … بود که جلسات سخنرانی آنان با استقبال چشمگیر مردم بخش میمه در مساجد جامع دو شهر میمه و وزوان  برگزار می گردید.

image015

حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ یداله زمانی در تاریخ ۹۲/۱۰/۲۰ به عنوان امام جمعه در میمه معارفه  گردید . وی قبل از این امام جمعه ی بخش گندمان از توابع چهار محال بختیاری بوده است . از جمله اقدامات موثر ایشان علاوه بر حضور در اجتماعات و مراسم مختلف و بازدیدهای برنامه ریزی شده و منظم  به اتفاق مسئولین از شهرها و روستاهای بخش میمه ، تشکیل کلاس اخلاق و معارف ویژه‌ی مسئولین ادارات است که با همکاری بخشداری و سایر دستگاهها و با میزبانی نوبه ای ادارات برگزار می گردد . حجت الاسلام والمسلمین زمانی در مدت کوتاه مسئولیت خود در میمه نقش موثری در تغییر نگاه مدیران به این بخش داشته و به کرات در خطبه های نماز جمعه از مسئولان استان و شهرستان ، رسیدگی به مشکلات مردم را درخواست نموده است . مشی سراسر تواضع و سلوک بی تکلف با مردم و مسئولین او را به شخصیتی محبوب و دوست داشتنی در افکار عمومی تبدیل کرده است .

   در مدت زمان اقامه ی ۳۳ ساله ی نماز جمعه حجج اسلام محمدرضا ناصری نماینده ی مردم در مجلس شورای اسلامی ، دکتر محمدحسین ایراندوست رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای مختلف دانشگاهی ، سید محمود حسینی نماینده ی مردم در مجلس شورای اسلامی ، دکتر حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نراق ، مرحوم سید محمد موسویزاده ، مسعود سرافراز ، شیخ مهدی زین الدین و رضا سمیری بعنوان ائمه ی موقت جمعــه مبادرت به اقامه ی جمعــه نموده اند.

علاوه بر نقش قابل تقدیر اعضای ستادهای نماز در برپایی آئین های شکوهمند نماز جمعه و حماسه ی حضور مردم شهیدپرور بخش میمه ، دستگاههای مختلف اداری و عمومی نظیرفرمانداری ، بخشداری ،  آموزش و پرورش ، بسیج ، شوراهای اسلامی و شهرداری های ادوار مختلف در برپایی با شکوه نماز جمعه در میمه نقش مفید و موثری ایفا نموده اند .

ستاد برگزاری نماز جمعه بخش میمه

دهه فجر ۱۳۹۳