دو قنات جهانی ایران در بخش میمه

2020-12-20
390 بازدید

تصویر : پایاب قنات جهانی مزدآباد میمه  ایرنا نوشت : اما مهمترین ویژگی دولت تدبیر و امید، برنامه ریزی و حفاظت و ثبت آثار فرهنگی تاریخی و طبیعی در فهرست ملی و فهرست جهانی است؛ آثاری که ثبت و معرفی آنها نه تنها منجر به جذب گردشگر و توسعه گردشگری فرهنگی می شود که ایران عموماً […]

download

تصویر : پایاب قنات جهانی مزدآباد میمه 

ایرنا نوشت : اما مهمترین ویژگی دولت تدبیر و امید، برنامه ریزی و حفاظت و ثبت آثار فرهنگی تاریخی و طبیعی در فهرست ملی و فهرست جهانی است؛ آثاری که ثبت و معرفی آنها نه تنها منجر به جذب گردشگر و توسعه گردشگری فرهنگی می شود که ایران عموماً در این گروه از گردشگری قرار می‌گیرد، شان و جایگاه فرهنگی کشور را در جوامع بین‌المللی ارتقا می‌دهد، روندی که در دولت تدبیر و امید تعداد آثار جهانی را از ۱۶ به ۲۴ اثر جهانی رساند، که ۲ اثر به تاریخ طبیعی ایران و ۴ اثر در گروه مناظر باستانی و یک اثر بافت معماری و اجتماعی که همچنان زندگی در آن جریان دارد و یک سازه مهندسی در حوزه آبرسانی دوران باستان مربوط می شود.

پرونده ی قنات های ایرانی با ۱۱ اثر از جمله ی آثار یونسکویی شدن ایران است . گزارش ایرنا در مورد دو قنات بخش میمه را با هم می خوانیم .

قنات وزوان میمه در اصفهان

قنات وزوان با طول یک هزار و ۸۰۰ متر و عمق مادر چاه ۱۸ کنری و با ۶۴ حلقه چاه قبل از اسلام و در زمان ساسانیان در ۲کیلومتری شمال شهر وزوان استان اصفهان قرار دارد. در مسیر کوره قنات سه سد زیرزمینی احداث شده که بزرگ‌ترین آن در حدود یک هزار ۲۰۰متری از مادرچاه در عمق ۱۶ متری احداث شده و مهم‌ترین ویژگی آن امکان بستن دریچه خروجی قنات در فصل زمستان است. با این کار آب در فصل زمستان در دریاچه قنات ذخیره شده و در فصل بهار با باز کردن آن، آب بیشتری در دسترس کشاورزان منطقه قرار می‌گیرد.

قنات بزرگ و تاریخی وزوان دارای سد زیرزمینی بوده و قادر است آب را در فصولی که کشاورزان نیاز به آب ندارند، ذخیره کند. قدمت این قنات به حدود دو هزار سال پیش می‌رسد و باستان‌شناسان ژاپنی پس از بازدید این قدمت را تأیید کرده و این قنات تاریخی را یکی از نادرترین قنوات جهان معرفی کرده‌اند.

قنات مزدآباد میمه در اصفهان

 قنات مزدآباد با ۱۸ کیلومتر طول و عمق ۱۰۰ متر در قسمت مادرچاه ، با دبی ۱۱۰ لیتر در ثانیه از پر آبترین قنات های کشور در شهر شاهین شهر و میمه اصفهان، از شگفت انگیزترین و قدیمی ترین قنات های دست کن جهان است. آب این قنات را که مانند رودخانه ای زیر زمینی است، برای فصل های کشت نگهداری می کردند.

قنات مزدآباد به لحاظ سنگواره‌های آستالاگمیت و آستالاگتیت به غار علیصدر همدان شبیه است و  براساس مطالعات زمین‌شناسان دانشگاه تهران دومین قنات قدیمی با عمری ۲ هزار ساله است در ساخت این قنات از نوع تکنولوژی فوق العاده مانند تاسیسات سد برای ذخیره آب که وجه تمایز این قنات است، بکار رفته است و باعث تفاوت کیفیت آب آن با سایر آب های زیر زمینی  است و در آن، آب سرد و گرم توامان وجود دارد

 

آدرس :

.https://www.irna.ir/news/84117009/ثبت-هشت-اثر-فرهنگی-تاریخی-ایران-در-فهرست-میراث-جهانی-یونسکو