کد خبر: 87587 | زمان مخابره: ۶:۵۸:۳۳ - پنج شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | ۶ نظر | دفعات مشاهده : 104 views | |

بمناسبت روز حمل و نقل ، بقلم امام جمعه ی سابق میمه

photo_2018-02-22_06-28-00

بمناسبت روز حمل و نقل ، بقلم امام جمعه ی سابق میمه

جلسه معارف به مناسبت روز حمل و نقل به میزبانی اداره راه ومسکن و شهرسازی
بسم الله الرّحمن الرّحیم و صلّی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطیبین الطاهرین
هُوَ الَّذی یُسَیِّرُکُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ حَتَّی إِذا کُنْتُمْ فِی الْفُلْکِ وَ جَرَیْنَ بِهِمْ بِریحٍ طَیِّبَهٍ سوره یونس آیه ۲۲
حمل و نقل بخشی از زندگی انسان و ضروریات اولیه است که از ابتدای پیدایش عالم هستی وجود داشته و همزمان با پیشرفت زندگی انسان ها تغییر و تکامل یافته به طوری که امروزه از مهم ترین نیازهای بشر و عوامل تاثیرگذار در رونق اقتصاد و پویایی صنعت به شمار می‌آید. واژه‌هایی چون راه .سبیل .طریق .جاده ومعبر از عناوین پرتکرار و متداول در همه ادیان .اقوام و ملتها می‌باشد که بیانگر ارتباط آنها با مسافرت و حمل و نقل می باشد سیردر خشکی و دریا و پرواز بر فراز آسمان ها بیانگر آن است که حمل و نقل محدود به زمان و مکان خاصی نیست و گستره آن زمین، دریا.کویر و آسمانها را نیز شامل می شود.
آیه ۲۲ سوره یونس اشاره به راه‌های عبور از خشکی و دریا و حمل بار و مسافر به وسیله کشتی دارد و آیه ۷ سوره نحل به حمل اثاث و مسافر به وسیله حیوانات اشاره می‌نماید عبور از دریا و اقیانوس های پهناور توسط کشتی های باری و مسافری و حمل بار و جابجایی آن به وسیله شتر در کویر بیانگر این مطلب است که حمل و نقل از ابتدایی ترین نیازهای زندگی و همزاد انسان ها بوده و همراه آنها توسعه یافته و امروز به عنوان پایه و اساس توسعه و رونق صنعت و گردشگری محسوب می‌شود .از پیش نیازهای حمل و نقل مطلوب راه های ایمن و فراهم شدن زیرساخت مناسب می باشد که ساخت آنها مطابق با استاندارد و ایمن‌سازی جاده‌ها و دوبانده شدن آنها می‌تواند زمینه رونق اقتصاد و امنیت خاطر مسافر و راننده را فراهم نماید. نکته قابل توجه آن است که از جمله اشل های انتخاب مسیر امنیت جاده . امکانات رفاهی و کم خطر بودن مسیر می باشد. یکی از نکات مهم و قابل توجه برای مسئولین اداره راه و مسکن و شهرسازی تلاش برای ایمن‌سازی جاده‌ها و نصب علائم هشدار دهنده می باشد؛ که هرگونه کوتاهی در این زمینه موجب حق الناس خواهد شد و همینطور حفظ و نگهداری جاده به عنوان سرمایه ملی باید مورد توجه قرار گیرد.
امام صادق علیه السلام میفرمایند: من اضربشی من طریق المسلمین فهو له ضامن
هرکس بخشی از راه مسلمانان را تباه کند و آسیب بزند ضامن بوده و موظف به جبران خسارت می باشد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شخصی را موظف نمودند اعلام کند.کسی که راه را بند آورد و مانع عبور دیگران شود جهاد و کار خیر او پذیرفته نخواهد شد .از جمله حقوق شهروندی داشتن پیاده‌رو و محل امن برای عبور و مرور می باشد که شهرداری‌ها موظف به رفع سد معبر و ایمن‌سازی پیاده‌روها می‌باشند
در پایان ضمن تبریک روز حمل و نقل و تشکر از تلاشگران عرصه راهداری و خدمات جاده‌ای انتظار می‌رود نسبت به احداث جاده های امن و سرعت عمل در ساخت و ساز و نصب علائم هشدار دهنده انجام وظیفه نموده و از پیدایش حوادث جلوگیری نماییم.
قال علی علیه السلام: طوبی لمن ذکر المعاد و عمل للحساب و قنع بالکفاف و رضی عن الله
خوشا به حال کسی که به یاد قیامت و روز حساب و کتاب وراضی به رضای خداوند متعال بوده وبه روزی حلال قانع باشد.
والسلام
زمانی گندمانی
امام جمعه شهرستان کیار
سوالات مسابقه پیامکی جلسه معارف
۱-کدام کدام آیه به حمل ونقل وعبور از دریا و خشکی اشاره می نماید؟ ۲- سه عامل از عوامل موثر در انتخاب مسیر را بیان نمایید. ۳-نهاد های مسئول در قبال ساخت و نگهداری جاده و رفع سد معبر را نام ببرید.
پاسخ صحیح را همراه با مشخصات به شماره ۰۹۱۲۳۵۳۰۱۹۶ پیامک نمایید.




۶ ديدگاه مطلب براي " بمناسبت روز حمل و نقل ، بقلم امام جمعه ی سابق میمه " ارسال شده است.

  1. نام خود را وارد كنيد... می‌گه:

    سرانجام احداث ساختمان فرماندهی انتظامی بخش میمه چه شد؟ – https://www.farsnews.ir/my/c/48042

    (0)
  2. سرجوخه می‌گه:

    🚚🚌🚅🚢✈️
    مطلب زیبا و کاملی بود…

    (2)
  3. نام خود را وارد كنيد... می‌گه:

    شورا‌های شهر و شهرداران ناکارآمد

    آنگونه که از کارکرد شورا‌های شهر و شهردارانی که از سوی آن‌ها انتخاب می‌شوند بر می‌آید، تجربه موفقی نبوده است.
    خبرگزاری میزان- محمد صفری روزنامه نگار در یادداشتی نوشت: قانون تشکیل شورا‌های شهر و روستا روی زمین مانده و نخستین شورا‌های شهر در دوران دولت اصلاحات شکل گرفت.

    بدترین دوران شورای شهر تهران در نخستین دوره خود بود، چرا که همه اعضای شورای شهر تهران با گرایش سیاس وارد آن شده بودند در حالی که اداره کلانشهر تهران نیازمند تخصص و تعهد است و گرایش‌های سیاسی سمی برای آن محسوب می‌شود.

    این جناح و آن جناح هم ندارد، هر که وارد شورا‌های شهر به ویژه شورای شهر تهران می‌شود باید گرایش‌ها و دیدگاه‌های سیاسی خود را پشت در شورای شهر جا بگذارد آنگاه وارد این شورا شود.

    اکنون نیز ۲۲ سال از تشکیل نخستین شورا‌های شهر و روستا در ایران می‌گذرد، اما متأسفانه شاهد کارکرد بد این شورا‌ها هستیم.

    نشان به آن نشان که در چندین شورای شهر تخلفات مالی، فساد مالی و اختلاس دیده شده و با آن برخورد شده است و حتی چندین نفر از اعضای شورای شهر و شهرداران بازداشت شده‌اند.

    با توجه به این که در طول بیش از ۲۰ سال از تشکیل شورا‌های شهر و روستا در ایران، تجربه خوبی بجا نمانده است، بازنگری در این قانون بجا باشد.

    تشکیل شورا‌های شهر و روستا هزینه‌های زیادی را به مردم تحمیل می‌کند، اما آیا در قبال این هزینه‌ها، کارکرد آن‌ها نیز بهینه است؟

    هر یک از اعضای شورای شهر حقوق و مزایا دریافت می‌کنند، خواهان خودرو، خانه و از این قبیل مزایا هستند.

    سیستم اداری و سازمانی نیز برای شورا‌های شهر باید تشکیل شود که خود حدیث مفصل است.

    همه این دم و تشکیلات برای آن است تا امورات شهری بچرخد و برای مردم شهر مشکلی پیش نیاید.

    اما علیرغم کار‌هایی که از سوی شهرداری‌ها دیده می‌شود، مشکلات همچنان باقی است و نه شورای شهر و نه شهردار توانایی حل مشکلات را ندارند.

    پیشنهادی که مطرح است این است که شهرداران، به ویژه شهرداران کلانشهر‌ها مستقیم از سوی مردم انتخاب شوند.

    به این مفهوم که واجدین شرایط ثبت نام کنند، پس از تأیید صلاحیت که مؤلفه‌های خاص خود را دارد، هر ۵ سال یکبار انتخابات شهرداران برگزار شود و مردم هر شهر خود به نامزدی که از او حمایت می‌کنند رأی دهند.

    شورا‌های شهر نیز به خاطر کارکرد ضعیف خود و البته هزینه زا، حذف شوند و بجای آن که مردم به چندین نفر برای تشکیل شورای شهر رأی دهند، به یک نفر برای پست شهرداری رأی می‌دهند.

    نظارت بر عملکرد شهرداری نیز مستقیم با مردم خواهد بود.

    بیشتر بخوانید:
    چرا شهرداری تهران در رتبه نخست دریافت رشوه و فساد مالی است؟

    فعالیت‌های شهری از سوی شهرداران مقابل چشم مردم قرار دارد و پنهان نیست.

    هر شهروندی می‌تواند از وضعیت شهر خود پی به عملکرد شهرداری که انتخاب کرده ببرد و در صورت ضعف و تخلف، او را بزخواست کند و یا به مراجع ذیربط شکایت ببرد.

    شورا‌های شهر و روستا به ویژه کلانشهر‌ها هر چند از همان آغاز خاصیت نداشتند، اما بی‌خاصیت‌تر شده‌اند و تجربه ۲۲ سال نشان داده است که کارکرد آن‌ها همراه با شهرداری که انتخاب می‌کنند، نتوانسته است مشکلات شهر و شهر نشینی را حل کند و بجای آن که مشکلات حل شود، به خاطر ناهماهنگی‌ها و اختلافاتی که میان اعضای شورای شهر و شهرداران وجود دارد، بر مشکلات افزوده شده است.

    شاید اکنون زمان آن رسیده باشد که یک بازنگری در روش اداره شهر‌ها در ایران صورت گیرد.

    مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌های مجلس می‌توانند در این زمینه پیشقدم شوند و به تغییر و اصلاح قانون بپردازند و شیوه‌ای را تعبیه کنند تا روش اداره شهر به بهترین شکل ممکن انجام شود.

    (0)
  4. نام خود را وارد كنيد... می‌گه:

    دورود بر استاد گندمانی

    (0)
ارسال نظر


+ هفت = 10


آخرین خبرها