کووید۱۹ : راه های مهار و درمان بقلم امام جمعه ی سابق میمه

2020-11-25
153 بازدید

بسم الله الرحمن الرحیم کوید۱۹ :راه های مهار ودرمان. وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَهٌ آیه ۸۲ سوره اسرا ازابتدای پیدایش کووید ۱۹ تلاش‌های بسیاری برای مهار و درمان آن انجام گرفته وتا حدودی همه نتیجه بخش بوده است اما اکثر کشورهای درگیر و فعالان مبارزه با کرونا درمان آن را در […]

image_2020_1_4-21_53_48_784_llc

بسم الله الرحمن الرحیم
کوید۱۹ :راه های مهار ودرمان.
وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَهٌ آیه ۸۲ سوره اسرا
ازابتدای پیدایش کووید ۱۹ تلاش‌های بسیاری برای مهار و درمان آن انجام گرفته وتا حدودی همه نتیجه بخش بوده است اما اکثر کشورهای درگیر و فعالان مبارزه با کرونا درمان آن را در قرنطینه همراه با رعایت توصیه های بهداشتی جستجو می نمایند در حالی که بخش مهمی از مهار و درمان آن نیازمند تقویت سیستم دفاعی بدن و داشتن امید همراه با ایمان و معنویت می باشد.
استرس از مهمترین عوارض کرونا می باشد که اکثر مبتلایان دچار ترس شده و روحیه خود را از دست می‌دهند و افرادی هم بی حوصله شده و حتی اشتهای غذا خوردن هم ندارند.
بدیهی است در چنین شرایطی خلق و خوی انسان تنگ شده و حوصله انجام کار و برقراری ارتباط با دیگران نیز ازبین می رود .طولانی شدن این دوران زمینه بی حوصلگی عمومی و خسته شدن از زندگی را برای آحاد جامعه به دنبال خواهد داشت به طوریکه غبار تیره یاس و ناامیدی همه جا را فرا میگیرد؛ اما در همین شرایط حاد، روزنه های امید به روی آنها باز می شود. گویا احساس می‌کنند فریادرسی به کمک آنها خواهد آمدوآنها را به آینده امید وار می نماید.به قول عمان سامانی:
کیست این پنهان مرا در جان و تن کز درون من همی گوید سخن
آن که گوید از زبانم راز کیست بشنوید این صاحب آواز کیست
لذاهمه ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که انسان به امید زنده است و برای امیدوار بودن نیازمند ایمان و اعتقاد به نیروی ماوراءالطبیعه و خالق متعال دارد تا بتواند گردنه‌های سخت و امواج شکننده را پشت سر گذاشته و به ساحل نجات راه یابد.
همان طور که حضرت علی علیه السلام می فرماید: ادفعوا امواج البلا بالدعا موج های بلا را به وسیله دعا دفع نمایید.
البته نباید فراموش نماییم که نعمت سلامتی جایگزین ندارد و حفظ آن نیز نیازمند مراقبت های لازم و درخواست عافیت از خالق متعال می باشد.
امام سجاد علیه السلام می فرمایند: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَلْبِسْنِی عَافِیَتَکَ
یعنی پروردگار را به پیامبر و آلش درود فرست و لباس عافیت و تندرستی بر من بپوشان آنحضرت در ادامه دعای ۲۳ صحیفه سجادیه می فرمایند:
وَ امْنُنْ عَلَیَّ بِالصِّحَّهِ وَ الْأَمْنِ وَ السَّلَامَهِ فِی دِینِی وَ بَدَنِی ، وَ الْبَصِیرَهِ فِی قَلْبِی
پروردگارا با نعمت امنیت و سلامتی بر من منت گذار و مرا از امنیت و عافیت دین و بدن همراه با بصیرت قلب بهره‌مند فرما. مهمترین نکته در این دعا توجه به ابعاد امنیت و سلامتی میباشد یعنی امنیت دین و بدن و سلامت روح و جسم
دعای هفتم صحیفه سجادیه نیز به گره گشایی خداوند متعال از مهمات و مشکلات سخت اشاره دارد که نمونه کامل آن هجوم ویروس منحوس کرونا و عالم گیر بودن آن می باشد بنابراین لازم است ضمن استفاده از عوامل مادی و ابزار پزشکی و رعایت شیوه نامه های بهداشتی باید روی به درگاه خداوند آوریم و به کمک دعا و مناجات این بلیه را دفع نماییم البته با اصلاح درون همراه با اشک ندامت که رمز استجابت است.
دلا بسوز که سوز تو کارها بکند دعای نیمه شبی دفع صد بلا بکند
زمانی گندمانی
امام جمعه شهرستان کیار(شلمزار)