حاجی : ایران یکی از ۱۰ کشور بزرگ تولید مرغ در جهان است

2020-11-12
170 بازدید

حاجی : ایران یکی از ۱۰ کشور بزرگ تولید مرغ در جهان است گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ پروندۀ «مرغ ایرانی» حسینعلی حاجی‌دلیگانی نمایندهٔ شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اهمیت موضوع امنیت غذایی و تأمین اقلام کلیدی خاطرنشان کرد: شرایط خاص اقتصادی ایران، […]

image_2020_11_12-17_12_57_286_ZDs

حاجی : ایران یکی از ۱۰ کشور بزرگ تولید مرغ در جهان است

گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ پروندۀ «مرغ ایرانی»

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نمایندهٔ شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اهمیت موضوع امنیت غذایی و تأمین اقلام کلیدی خاطرنشان کرد: شرایط خاص اقتصادی ایران، ضرورت مدیریت هوشمند اقتصادی، و به‌خصوص دقت در مدیریت گلوگاه‌ها را به ما آموخته است، چنان‌که علی‌رغم گرانی‌های اخیر، که واقعاً مردم را تحت فشار گذاشته است، ظرفیت‌های کشور پهناور ایران و قابلیت‌های مدیریت کلان کشور موجب شده است در بحث فراوانی کالاها و اقلام، تقریباً هیچ چالش عمده‌ای وجود نداشته باشد.

وی افزود: به‌طور خاص در صنعت مرغ، ایران یکی از ۱۰ کشور بزرگ تولیدکننده در جهان و یکی از ۷ کشور دارندۀ ذخایر استراتژیک ژنتیکی است. بسیاری از کشورها، یا تقریباً می‌شود گفت همۀ کشورها، وقتی مایل باشند صنعت مرغ‌شان را توسعه بدهند، از ردۀ جوجۀ گوشتی یا مادری یا نهایتاً اجداد آغاز می‌کنند، به این معنی که شاید سی تا پنجاه سال از جایگاهی که ما در آن قرار داریم، عقب هستند.

نمایندهٔ ادوار مجلس با تأکید بر حفظ و توسعهٔ ذخیرۀ لاین، تأکید کرد: در بحث لاین، که دربرگیرندۀ بالاترین تکنولوژی‌های تولید مرغ است، ما یکی از کشورهای انگشت‌شماری هستیم که این ذخایر ژنتیکی را در اختیار داریم. اخیراً هم اعلام شده است متخصصان جوان و متعهد کشور ما، به یک لاین دیگر هم دست یافته‌اند، باید این ظرفیت‌های مهم را قدر بدانیم و برای حفظ و توسعهٔ آنها تلاش کنیم.

وی در مورد سلامت گونهٔ مرغ داخلی تصریح کرد: مرغ آرین به‌گونه‌ای مورد اصلاح ژنتیک قرار گرفته است که به‌خلاف مرغ‌های تجاری وارداتی، در سایز ۱٫۶ تا ۱٫۸ کیلوگرم بهینه باشد. وقتی به کشورهای پیشرفته اروپایی یا حتی به کشورهای اطراف نگاه کنید، اهمیت مصرف مرغ کوچک برایتان روشن می‌شود، لبنان، امارات، عربستان و بسیاری از همسایه‌های ما، مرغ زیر یک کیلوگرم مصرف می‌کنند، چرا؟ چون سالم‌تر است، آنتی‌بیوتیک نمی‌خورد، در سن بالای پرورش چربی نمی‌گیرد، دورریزش بسیار کمتر است، لذیذتر است، و مزایای دیگر.
حاجی‌دلیگانی با تقدیر از طرح ملی امنیت و سلامت گوشت مرغ، اضافه کرد: ترامپ سال گذشته باز هم دیوانگی دیگری مرتکب شد، و فروش مرغ به ایران را محدود کرد. من معتقدم این محدودیت لطف خدا بود و یک فرصت برای ما ایجاد کرد، چرا که موجب شد برنامه‌ریزی کارآمد و دقیقی برای رفع سیطرۀ کمپانی‌های خارجی در صنعت مرغ کشور ما انجام شود. با عنایت خدا الآن می‌بینیم این طرح ملی که با نکته‌سنجی و توصیۀ رهبر معظم انقلاب و دستور رئیس‌جمهور آغاز شد، اکنون کشور را در شرایطی قرار داده که کل زنجیرۀ تأمین مرغ، از لاین و اجداد، تا مادری و جوجۀ گوشتی، در داخل کشور تشکیل شده است.

وی ادامه داد: البته موفقیت در گام‌های اول نباید ما را مغرور کند. خبرهای موثقی داریم که به‌خصوص کمپانی‌های دو کشور انگلیس و آمریکا، که پیش از این بخش اعظم بازار ما را در اختیار داشتند، با جدیت دنبال قطع این برنامه هستند، عده‌ای وابسته و واداده در داخل هم همان خط را دنبال می‌کنند، که خب طبیعی است، البته اینها در حاشیه هستند، موضوع مهم این است که با اجماع بیش از ۲۰ دستگاه ذی‌مدخل در این طرح، و با حمایت و پیگیری مسئولان نظام، کار به‌سرعت پیش رفته است، و پس از این هم ان‌شاءاللّه پیش می‌رود.

نمایندهٔ شاهین‌شهر، میمه و برخوار در ادامه تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی، در چارچوب وظایف قانونی خود، بر روند اجرای این طرح قدم به قدم نظارت خواهد کرد و هرگونه کژتابی و مانع‌تراشی در مسیر این طرح ملی را بر نخواهد تابید.

وی اضافه کرد: برخی کارشناسان، که عمدتاً اعوان و انصار همان کمپانی‌های خارجی هستند، در کسوت‌های گوناگون با پیشرفت طرح مخالفت می‌کنند، این‌ها فکر نمی‌کنند که وقتی مسئولان گوناگون در حوزه‌های حاکمیتی و دولتی همدلانه برای انجام یک امر خطیر متحد می‌شوند، آن موضوع از زوایای ملی برخوردار است، و حتماً انجام خواهد شد.

نمایندهٔ ادوار مجلس با اشاره به فرارسیدن فصل بودجه خاطرنشان کرد: در روزهای پیشِ‌رو نیز مجلس در تأمین اعتبارات لازم این طرح ملی و سپس تخصیص بموقع و کارآمد آن، و همچنین نظارت ویژه بر نوع خروجی‌های این طرح ملی، حمایت و نظارت لازم را اعمال خواهد کرد.

حاجی‌دلیگانی در پایان تأکید کرد: ما بر عهدی که با رهبری عزیز و مردممان داریم هستیم، مطمئن باشید طرح‌های ملی که به معیشت و سلامت و امنیت مردم کمک کند، در مجلس با جدیت تمام پیگیری می‌شود.
@HamaseSevom