۱۳ سوال حاجی از وزیر اقتصاد در گفتگو با بولتن نیوز

2020-11-01
116 بازدید

۱۳ سوال حاجی از وزیر اقتصاد در گفتگو با بولتن نیوز  حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بولتن نیوز با بیان اینکه در خصوص موضوعات اقتصادی ۱۳ سوال از فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی پرسیده، گفت: بازار سرمایه کشور از ۲۰ مرداد تا سوم آبان […]

۱۳۴۷۷۴۴_۹۳۸

۱۳ سوال حاجی از وزیر اقتصاد در گفتگو با بولتن نیوز 

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بولتن نیوز با بیان اینکه در خصوص موضوعات اقتصادی ۱۳ سوال از فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی پرسیده، گفت: بازار سرمایه کشور از ۲۰ مرداد تا سوم آبان از شاخص ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۳۷۴ هزار واحد سقوط ۳۲ درصدی را تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه وزیر اقتصاد باید با حضور در کمیسیون اقتصادی به این سوالات پاسخ دهد، این ۱۳ سوال را بدین شرح توضیح داد؛

۱- عدم صدور مجوز سبدگردانی و مشاوره سرمایه‌گذاری چیست؟

۲- عدم افزایش سقف صندوق‌های درآمد ثابت چیست؟

۳- علت ناتوانایی سازمان بورس در مجاب کردن شرکت‌ها برای بازارگردانی و خرید سهام خزانه و بیمه سهام از کجا ناشی می‌شود؟

۴- سیستم معاملاتی هنوز کارایی لازم را ندارد و باعث ضرر و زیان سهامداران شده است. تا کی قرار است این مشکل ادامه یابد؟

۵- سیستم کارگزاری‌ها خصوصاً کارگزاری‌های بزرگ با توجه به رشد تعداد سهامداران ارتقا پیدا نکرده است چرا نظارت درستی بر آنها نیست؟ ضرر و زیان حاصله از دو مورد فوق چه کسی یا چه کسانی باید پاسخگو باشند.

۶- چرا علی‌رغم رشد تعداد سهامداران و ارزش معاملات زیرساختی شرکت فناوری اطلاعات ( هسته‌ معاملات) جوابگوی نیاز فعالین بازار سرمایه نبوده و در زمان معاملات دچار اختلال و سرگردانی مردم می‌شود.

۷- چرا با توجه به درخواست سهامداران و فعالان بازار پیش‌بینی عملکرد سود سالانه شرکت بازنگشته است؟

۸- با توجه به مصوبه شورای عالی بورس در خصوص رفع ممنوعیت خرید سرمایه‌‌گذاری بانک‌ها در بازار بورس چرا چیزی در این خصوص مشهود نیست؟

۹- در اکثر مواقع در پیش‌گشایش عده‌ای با سفارشات کاذب به بازار جهت و سو می‌دهند چرا راهکاری برای این منظور اندیشیده نشده آیا بهتر نیست پیش‌گشایش حذف و زمان آن به ساعت معاملات اضافه گردد؟

۱۰- در بعضی از روزها در ساعت و دقیقه خاصی بازار به یکبار منفی می‌شود که این اتفاق به دو دلیل امکان دارد اول اینکه معاملات الگوریتمی در جریان است یا اینکه حقوقی‌ها هماهنگ شده با هم این کار را می‌کنند چرا تا الان فکری به حال آن نشده است؟

۱۱- با توجه به افت شاخص در دو ماه گذشته و افت بیش از ۶۰درصد قیمت در بیشتر سهام چرا از ابزار دامنه نوسان نامتقارن جهت تعادل بازار استفاده نگردیده است؟

۱۲- علت برخوردهای سلیقه‌ای ناظر بازار در بازگشایی‌های سهام چیست؟

۱۳- با توجه به گسترش و نفوذ بازار سرمایه در ابعاد مختلف لزوم بازنگری در قانون بورس اوراق بهادار در ابعاد مختلف آن لازم و ضروری به نظر می‌رسد به خصوص مبانی شاخص کل، دامنه‌ نوسان، حجم مبنا، تعهدات ناشران، وظایف ناظر آموزش بورس و … چرا اقدامی نشده است؟