رمزگشایی از سخنان اردشیر زاهدی

2020-04-28
64 بازدید

 رمزگشایی از سخنان اردشیر زاهدی شرق: شخصیتی که حاضر است برای انتشار ایده‌‌هایش پول هم بدهد درحالی‌که می‌داند نه میان هم‌سلکانش برایش اعتبار و کف و هورا می‌آورد و نه آغوشی در میان مخالفان سابق و حاضرش برایش باز می‌شود. از سوی دسته اول توهین و دشنام می‌شود و دسته دوم را متعجب و گیج […]

۳۳۵۵۲۶_۵۳۴

 رمزگشایی از سخنان اردشیر زاهدی

شرق: شخصیتی که حاضر است برای انتشار ایده‌‌هایش پول هم بدهد درحالی‌که می‌داند نه میان هم‌سلکانش برایش اعتبار و کف و هورا می‌آورد و نه آغوشی در میان مخالفان سابق و حاضرش برایش باز می‌شود. از سوی دسته اول توهین و دشنام می‌شود و دسته دوم را متعجب و گیج کرده است. او کسی نیست جز اردشیر زاهدی. نامه اخیرش به ترامپ، یادداشت دو سال قبلش در نیویورک‌تایمز در تمجید از سیاست‌های ایران یا گفت‌وگویش با یک شبکه تلویزیونی روسی و حمایت‌هایش از سردار سلیمانی به نظر خلاف جهت آب شناکردن او می‌رسد.

کلید این نگاه زاهدی را باید در تاریخ جست. طبق یکی از اسناد ساواک در اردیبهشت ۱۳۵۶، کمک ۱۲۰میلیون‌دلاری اردشیر زاهدی، سفیر شاه در آمریکا به جمهوریخواهان که برای جلوگیری از شکست آنان در انتخابات ارسال شده بود، خشم دموکرات‌های پیروز آن کشور را برانگیخته است… این سند نشان می‌دهد که ایران احتمالا آن زمان از درگیری بین دو جناح استفاده می‌کرده چون درست یا غلط از نگاه امروز، به دنبال منافع خود بوده است. اردشیر زاهدی در نوشته‌ها و گفته‌هایش هم امروز دقیقا از همین منظر به رابطه ایران و آمریکا نگاه می‌کند؛ حمایت از منافع ایران… اردشیر زاهدی، متولد ۲۴ مهر ۱۳۰۷ شمسی در تهران با ۹۲ سال سن هم‌اکنون در سوئیس زندگی می‌کند و احتمالا مکنون قلبی‌اش این است که در ایران بمیرد…

همشهری نوشت: اردشیر زاهدی، آخرین سفیر دوران پهلوی در آمریکا بار دیگر در شبکه بی‌بی‌سی ظاهر شده و به دفاع از منافع ملی ایران پرداخت. او به جرأت یکی از پدیده‌های عجیب ایرانی‌های خارج‌نشین است که در سال‌های اخیر  در مقام دفاع از کیان ایران برآمده است.

دیپلماتی که از یک طرف به‌خاطر خوش‌خدمتی پدرش به شاه در ۲۸مرداد ۱۳۳۲و از طرف دیگر به‌خاطر نسبت سببی‌اش با خاندان پهلوی، از مقربان دربار بود و تا روزهای آخر حیات محمدرضاشاه تلاش‌های زیادی برای ورود او به آمریکا کرده بود، حالا به چهره‌ای تبدیل شده است که تمامی جناح‌های داخلی ایران از او به‌عنوان یک قهرمان ملی یاد می‌کنند.