عید در خانه ؛ بقلم حجت الاسلام والمسلمین زمانی

2020-03-17
68 بازدید

عید در خانه ؛ بقلم حجت الاسلام والمسلمین زمانی بسم الله الرحمن الرحیم (عید درخانه) از قدیم الایام گفته اند: درب همیشه بر یک پایه نمی چرخد. و شاعر پارسی سرا نیز چرخ گردون را بی ثبات دانسته و می گوید: دورگردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت دائما یکسان نباشد حال دوران غم […]

image_2020_2_26-20_56_7_608_bi6

عید در خانه ؛ بقلم حجت الاسلام والمسلمین زمانی

بسم الله الرحمن الرحیم
(عید درخانه)
از قدیم الایام گفته اند: درب همیشه بر یک پایه نمی چرخد. و شاعر پارسی سرا نیز چرخ گردون را بی ثبات دانسته و می گوید:
دورگردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور
قرآن کریم نیز دنیا را درحال تغییر و دگرگونی معرفی و می فرماید : تلک الایام نداولها بین الناس
در روایات ائمه علیم السلام نیز دنیا متغیر و بی ثبات توصیف شده حضرت علی علیه السلام می فرماید: الدهر یومان، یوم لک و یوم علیک .
روزگار دو گونه است روزی به نفع توست و روز دیگر بر وفق مرادت نخواهد بود.
از اینها مهمتر اینکه انسان در طول عمرخود تغییر و دگرگونی های فراوانی را مشاهده می کند ایامی در اوج نشاط و شادابی و روزگاری همراه با اندوه و ناراحتی. همزمانی عید نوروز با اعیاد مذهبی و میلاد ائمه همراه با آب و هوای معتدل لذت بخش و نشاط آور می باشد و نبود این شرایط موجب ناخوشایندی خواهد شد.گاهی بخاطر درآمد خوب سال نو را با مسافرت و تفریح آغاز می نماید و سالی هم بخاطر گرفتاری و کسادی کسب و کار قید مسافرت را می زند و درخانه می ماند. از قرار معلوم تحویل سال ۱۳۹۹ بدلیل فراگیر شدن کووید ۱۹ و تعطیلی ناخواسته بیشتر مردم ترجیح می دهند در خانه بمانند و سالی متفاوت را تجربه کنند.
در نگاه اول تحمل این شرایط سخت و ناراحت کننده می باشد اما از طرفی هم می تواند عبرت آموز باشد و از فرصت بدست آمده برای اندیشیدن استفاده کنیم که چه نعمت هایی در اختیار داشته و قدر آنها را نمی دانستیم . قدری بیشتر به داشته های خود فکر کنیم و بدانیم چه نعمتهایی در اختیار داشته و از آنها غافل بودیم و از باب:
قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید
زمینه ای فراهم شود تا قسمت پر لیوان را هم ببینیم و همیشه بر نداشته های خود و داشته های دیگران حسرت نخوریم.
و در پایان ضمن آرزوی عافیت و سلامتی برای آسیب دیدگان و دعا برای رفع گرفتاریها فرارسیدن سال نو را تبریک عرض نموده و سلامتی و توفیق برای همگان آرزو می نماییم.
والسلام
زمانی گندمانی امام جمعه شهرستان کیار