حاجی : دولت بودجه را در قالب بودجه ۵۰ سال گذشته ارائه کرد

2020-03-11
76 بازدید

‌ عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: دولت لایحه بودجه را در قالب ظرفی ریخت که از ۵۰ سال گذشته تا کنون، بودجه در همین قالب ریخته می‌شود در صورتی که این به امکانات امروز جامعه نمی‌خورد. حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم میمه و شاهین‌شهر در دهمین مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه […]

۱۳۹۵۰۲۰۷۱۶۵۲۱۱۳۰۸۷۵۸۵۶۳۴

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: دولت لایحه بودجه را در قالب ظرفی ریخت که از ۵۰ سال گذشته تا کنون، بودجه در همین قالب ریخته می‌شود در صورتی که این به امکانات امروز جامعه نمی‌خورد.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم میمه و شاهین‌شهر در دهمین مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹، در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره جزئیات لایحه بودجه سال ۹۹ و نحوه تصویب آن، گفت: مقام معظم رهبری همواره بر اصلاح ساختار بودجه تاکید داشتند، ایشان در ۲۴ اردیبهشت ۹۸، در جمع کارگزاران نیز بار دیگر تاکید فرمودند که در قانون بودجه، باید اصلاحی ساختاری صورت گیرد. بنابراین این اصلاحات یک ضرورت بود اما در لایحه بودجه ۹۹ دولت آن‌را انجام نداد.

وی ادامه داد: به جهت لایحه بودن بودجه، اصلاحات ساختاری باید در دولت صورت بگیرد و مجلس نمی‌تواند با طرح آن‌را اصلاح کند بنابراین در این شرایط بودجه ۹۹، در درجه اول دولت مقصر است، دولت این لایحه را در قالب ظرفی ریخت که از ۵۰ سال گذشته تا کنون، بودجه در همین قالب ریخته می‌شود در صورتی که این به امکانات امروز جامعه نمی‌خورد اگر اتفاق بنزین رخ داد علت آن، عدم اصلاح ساختاری بودجه بود.

تصویب بودجه در کمیسیون تلفیق، تنها با اختلاف دو رأی

حاجی دلیگانی در زمینه فرایند تصویب این لایحه در کمیسیون تلفیق، گفت: ما در کمیسیون تلفیق با کلیات این لایحه مخالفت کردیم و چیزی تا رد شدن کلیات این لایحه نمانده بود اما متأسفانه حدود ۴ نفر از دوستانی که نظر مخالفی داشتند در شبی که رأی گیری در کمیسیون تلفیق انجام می‌شد، به دلیل تعطیلی فردای آن روز، در جلسه حضور نداشتند.

وی ادامه داد: این در حالی بود که درباره این لایحه ۱۹ نظر مخالف و ۲۱ نظر موافق وجود داشت و اگر آن دوستان حضور داشتند، از همان شب مسئله حل می‌شد. در آن صورت دولت یک ماه فرصت داشت که بودجه را اصلاح کند.

این نماینده مجلس با اشاره به ظرفیت کمیسیون تلفیق برای اعمال تغییرات در لایحه بودجه، گفت: در زمانی که جلسات کمیسیون برگزار شد تلاش بر این بود که ایرادات حل شود اما میزان تغییراتی که کمیسیون می‌توانست انجام دهد زیاد نبود. همچنین نصف اعضا موافق این تغییرات نبودند و در تصمیمات توازنات به هم می‌خورد.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه در صحن مجلس کسانی که با کلیات لایحه مخالفت کردند، دو دسته بودند، گفت: یک دسته از نمایندگان به دلیل عیوب لایحه بودجه و به دلیل مسئولیتی که در قبال تبعات تصویب آن داشتند، با آن مخالفت کردند اما عده دیگری که آمار قابل توجهی نیز داشتند از اتفاقاتی که راجع به انتخابات افتاده بود، ناراحت بودند و رأی منفی دادند. به عنوان نمونه برخی یا رأی نیاورده بودند یا صلاحیتشان احراز نشده بود، همه اینها جمع شد و به نوعی در رأی اولیه تخلیه شد!

وی درباره روند ادامه تصویب لایحه، گفت: پس از رد لایحه در صحن مجلس، خلائی قانونی در این زمینه داشتیم. یعنی قانون‌گذار پیش‌بینی نکرده بود که اگر لایحه در کمیسیون تأیید شد اما در مجلس رد شد باید چه اقدامی صورت بگیرد.

حاجی دلیگانی ادامه داد: رئیس مجلس نیز خلاصه گزارش را به کمیسیون تلفیق عودت داد در آن روز مجلس به حد نصاب نیز نرسید و از ۱۹۲ نفر لازم برای تشکیل جلسه مجلس، تنها ۱۷۱ نفر از نمایندگان حضور داشتند. به همین دلیل رئیس مجلس تنها میکرفون را باز کرد و ارجاع آن به کمیسیون تلفیق را اعلام کرد. با وجود آنکه اقدامی خلاف قانون بود اما ارجاع به کمیسیون کار خوبی بود که اتفاق افتاد.

وی درباره ادامه بررسی روند بودجه، پس از عودت آن به کمیسیون تلفیق، گفت: جلسات کمیسیون تلفیق حدود ۳ بار تشکیل شد. اما متأسفانه اگر قبل از این، تعداد موافقین و مخالفین برابر بود در این جلسات اکثریت با موافقین لایحه بودجه بود. بنابراین در جلسات کمیسیون کمیسیون هم کار عمده‌ای صورت نگرفت، به جهت شیوع ویروس کرونا نیز دیگر امکان ایجاد جلسه وجود نداشت.‌

دولت و مجلس تمایلی برای تصویب بودجه دو دوازدهم نداشتند

این عضو کمیسیون تلفیق، در پاسخ به این سوال که چرا بودجه به صورت دو دوازدهم تصویب نشد، اظهار کرد: بودجه دو دوازدهم را خود دولت می‌توانست به عنوان لایحه مطرح کند. در این صورت با تشکیل یک جلسه ده الی سی دقیقه‌ای می‌توانست آن‌را تصویب کند اما دولت این لایحه را نیاورد و نمایندگان نیز دنبال این نبودند که دولت این لایحه را بیاورد.

وی ادامه داد: دیدگاه رئیس مجلس این بود که اگر بر فرض کلیات بودجه نیز رد نمی‌شد با این تغییر ۲۳۰ نفره‌ای که اتفاق افتاده است نمایندگان حاضر نیستند که ۳ شیفت در مجلس حضور بیابند و بودجه را تصویب کنند. این موضوع در پشت صحنه در ذهن هیئت رئیسه بود و واقعیت هم داشت اما کرونا که آمد این بحث را تشدید کرد.

با رعایت نکات بهداشتی، امکان برگزاری جلسات وجود داشت

حاجی دلیگانی در پاسخ به این سوال که چرا با عدم حضور نمایندگانی که تست کرونایشان مثبت اعلام شده و رعایت نکات بهداشتی، جلسات مجلس برای بررسی بودجه تشکیل نشد، گفت: خود بنده نیز معتقد بودم با رعایت نکات بهداشتی، امکان برگزاری جلسات وجود داشت. اینکه یک وزیر، نامه‌ای بنویسد و بتواند مجلس را تعطیل کند درست نیست چرا که این موضوع می‌تواند در آینده نیز به بهانه‌های متفاوت رخ داده و مانع از تشکیل جلسات مجلس شود.