حاجی خواستار افزایش نرخ تضمینی خرید گندم شد

2019-11-02
58 بازدید

حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از نرخ ۲۲۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم گفت: به دلیل قیمت غیرعادلانه حدود ۲.۵ میلیون تن گندم از چرخه خرید تضمینی خارج شده است. از این رو لازم است دولت قیمت خرید تضمینی سال زراعی جاری را بار دیگر افزایش دهد و آن را متناسب […]

حاجیدلیگانی-e1572679672873

حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از نرخ ۲۲۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم گفت: به دلیل قیمت غیرعادلانه حدود ۲.۵ میلیون تن گندم از چرخه خرید تضمینی خارج شده است. از این رو لازم است دولت قیمت خرید تضمینی سال زراعی جاری را بار دیگر افزایش دهد و آن را متناسب با تورم تعیین نماید.

به گزارش جمشیدی خبرنگار استان اصفهان مقاومتی نیوز شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زارعی ۹۸-۹۹ را ۲۲۰۰ تومان اعلام کرد که با واکنش بسیاری از کارشناسان و تشکل های بخش کشاورزی مواجه شد، به طوری که آنها معتقدند کشاورزان از این امر استقبال نخواهند کرد و سال آینده کشور با کمبود گندم روبرو خواهد شد.

نرخ خرید تضمینی گندم باید متناسب با تورم سالانه افزایش یابد

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با مقاومتی نیوز در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم گفت: قیمت ۲۲۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم ظلم آشکار دولت به قشر زحمتکش کشاورز است؛ چون قیمت خرید تضمینی باید متناسب با نرخ تورم افزایش یابد  که البته این موضوع مسبوق به سابقه بوده و دولت طی سالیان اخیر نیز نرخ خرید تضمینی را متناسب با تورم افزایش نداده است.

وی با اشاره به نقش بی بدیل گندم در سفره مردم خصوصا اقشار پایین جامعه افزود: در سال ۹۶ تورم نزدیک به ۱۰ درصد بود ولی دولت تنها ۲.۴ درصد آن را در نرخ خرید تضمینی لحاظ کرد؛ در سال بعد نیز تورم ۲ درصد افزایش یافت ولی دولت نرخ خرید تضمینی را بالا نبرد؛ در سال قبل نیز نرخ تورم بالای ۵۰ درصد بود که دولت نرخ خرید تضمینی را ۱۷۰۰ تومان اعلام کرد که تاکنون سبب مشکلات زیادی شده است. در دو سال اخیر هزینه نهاده‌های کشاورزی با رشد قابل توجهی همراه بوده است؛ به طوریکه نرخ دستمزد، بیمه، سم و کود، آب، برق و دیگر نهادها سبب شده است که کاشت گندم برای کشاورزان امری سودآور نباشد.

افزایش قیمت خرید تضمینی ضروری است

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین دولت باید با تجدید نظر در قیمت خرید تضمینی گندم هم بیش از این به کشاورزان فشار نیاورد و هم خودکفایی گندم در سال آینده را تضمین کند. طبیعتا با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم میزان کشت این محصول استراتژیک بالاتر می رود. این در حالی است که در سال زراعی گذشته قیمت ۱۷۰۰ تومانی خرید تضمینی نامناسب بود و سبب شد کشاورزان رغبتی به فروش محصول خود نداشته باشند. به همین دلیل گندمکاران از تحویل ۲ میلیون تن محصول خود به سیلوها و به تعبیر دیگر دولت امتناع ورزیدند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه افزود: با وجود اینکه در سال جاری میزان تولید گندم افزایش یافت و از طرف دیگر با تغییرات فصلی شاهد ریزش های خدادادی بیشتری در کشور بودیم، ولی به دلیل پایین بودن قیمت خرید تضمینی دلالان نهایت استفاده را کردند و با حضور در سر مزرعه گندم را از کشاورزان خریداری کردند و آن ها را به صورت های گوناگون به کشورهای همسایه قاچاق کردند. تا جایی که بنده اطلاع دارم به دلیل قیمت غیرعادلانه حدود ۲.۵ میلیون تن گندم از چرخه خرید تضمینی خارج شده است؛ که خود نشان دهنده این است که بخش قابل توجهی از کشاورزان، محصول خود را به واسطه‌ها و دلالان فروخته‌اند و عملا کشور در تامین گندم برای سال بعد با مشکل مواجه خواهد شد.