مروری بر سریال های تلویزیونیِ روزی روزگاری و تفنگ سرپر

2019-10-29
199 بازدید

سریال «روزی روزگاری» و «تفنگ سرپر» به کارگردانی امراله احمد‌جو «روزی روزگاری»؛ ۶۰ میلیون تومان سال ۷۰ «روزی روزگاری» به نویسندگی و کارگردانی امرالله احمد جو و تهیه‌کنندگی بهروز خوش‌رزم در سال ۷۰_۷۱ از شبکه یک سیما روی آنتن رفت و توانست مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند. این مجموعه داستان زندگی راهزنی معروف […]

۱۰

سریال «روزی روزگاری» و «تفنگ سرپر» به کارگردانی امراله احمد‌جو

«روزی روزگاری»؛ ۶۰ میلیون تومان سال ۷۰

«روزی روزگاری» به نویسندگی و کارگردانی امرالله احمد جو و تهیه‌کنندگی بهروز خوش‌رزم در سال ۷۰_۷۱ از شبکه یک سیما روی آنتن رفت و توانست مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند. این مجموعه داستان زندگی راهزنی معروف به نام مرادبیگ را روایت می‌کند که طی نزاعی با گروه راهزن دیگری مجروح شده و توسط خانواده روستایی از مرگ نجات پیدا می‌کند. او طی زندگی با روستاییان تحولاتی پیدا کرده و به آدمی صالح تبدیل می‌شود.

خسرو شکیبایی، محمود پاک‌نیت، ژاله علو، حسین پناهی، گوهر خیراندیش، پرویز پورحسینی،‌جمشید اسماعیل‌خانی و انوشیروان ارجمند از جمله بازیگران این اثر به شمار می‌آیند.

استفاده از بازیگران مطرح و لوکیشن‌های کوهستانی عواملی است که در کنار خاص کردن این مجموعه، هزینه بالایی را متوجه آن کرده است. به گفته بهروز خوش رزم تهیه‌کننده این سریال، هزینه ساخت مجموعه «روزی روزگاری» ۶۰ میلیون تومان بوده است که در سال ۷۰ مبلغ قابل توجهی به شمار می‌آید.

با این وجود مجموعه روزی روزگاری، در هر بازپخش خود توسط مخاطبان بسیاری دیده می‌شود. بر همین اساس می‌توان گفت این مجموعه بیش از هزینه‌ای که برایش انجام گرفته برای تلویزیون فایده داشته و جز گنجینه‌های رسانه ملی به شمار می‌آید.

«تفنگ سرپر»

مجموعه «تفنگ سرپر» دیگر اثر امرالله احمد جو در مقام کارگردان بوده که در فاصله سال‌های ۱۳۷۷ الی ۱۳۸۱ در گروه فیلم و سریال شبکه یک تولید شد و توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرد.

این مجموعه داستان مرد جوانی به نام غیبیش را روایت کرده که در زمان جنگ جهانی اول زندگی می‌کند. در این دوران به دلیل خودکامگی خان‌ها، حکام محلی، رجال درباری، شاهزادگان قاجار و بیگانگان اشغالگر، روزگار مردم به سختی و تیرگی می‌گذرد.

این سریال در شهرک سینمایی واقع در شهر میمه اصفهان در دههٔ ۷۰ خورشیدی فیلمبرداری شده و بیشتر قسمت‌های آن در خسرو آباد ضبط شده است. همین موضوع در کنار بازی بازیگرانی همچون خسرو شکیبایی، آتش تقی‌پور، انوشیروان ارجمند، ژاله علو، فتحعلی اویسی و فردوس کاویانی این سریال را هم به یکی از پرهزینه‌ترین سریال‌های تلویزیون تبدیل کرد که البته رقم دقیقی هزینه‌های آن تاکنون اعلام نشده است.