موزه ی مردم شناسی میمه

2019-09-23
108 بازدید

موزه مردم شناسی میمه موزه مردم شناسی میمه درمحل حمام صفویه ایجاد شده است . موزه مردم شناسی میمه در خیابان فرهنگ ( امام حسین ) روبروی مسجد جامع واقع شده است. موزه مردم شناسی میمه در زمینی حدودا به مساحت ۳۰۰متر زیر بناقرارگرفته است. که در سال ۱۳۸۴ توسط شهرداری ودفتر میراث فرهنگی به […]

موزه-مردم-شناسی-میمه-۱

موزه مردم شناسی میمه

موزه مردم شناسی میمه درمحل حمام صفویه ایجاد شده است . موزه مردم شناسی میمه در خیابان فرهنگ ( امام حسین ) روبروی مسجد جامع واقع شده است. موزه مردم شناسی میمه در زمینی حدودا به مساحت ۳۰۰متر زیر بناقرارگرفته است. که در سال ۱۳۸۴ توسط شهرداری ودفتر میراث فرهنگی به عنوان موزۀ مردم شناسی معرفی گردید.واز همان زمان کار مرمت وبازسازی آن راشروع نموده

در موزه مردم شناسی میمه شاهد ابزار ووسایل مختلفی از قبیل ابزار بنایی در قدیم ،ابزار کشاورزی مردم میمه در قدیم کرسی ،کلک ،خمره ،بلونی های قدیمی ،صندوق یا یخدان های قدیمی ،گاو آهن وسایل پخت نان وکمچه وانواع وسایل زندگی در گذشته در منطقه میمه وشهر های اطراف می باشد تماشای موزه مردم شناسی میمه که در نهایت دقت وسلیقه ایجاد شده خالی ا ز لطف نیست.
شهر “میمه” یکی از شهرهای نادر ایران است که حاصل تطابق معماری سنتی با نیازهای زندگی مادی مردم است . وقتی از ارتفاعات شمالی شهر ، به شهر “میمه” می نگریم ، چنین به نظر می رسد که شهر، در میان باغ بزرگی قرار دارد . چند گنبد بزرگ فیروزه ای در تابش خورشید می درخشند و رو به شمال جلوه می فروشند . مردم نام این منطقه را با لفظ میمه یا ” میمی و مئی مئی ” ادا می کنند و هر کس در نوشته های خویش به یکی از این کلمات ، این منطقه را مشخص می سازد ولی امروزه در مراسلات اداری و تابلوهای داخل شهر ، روزنامه ها و نقشه های توپوگرافی و جغرافیائی بیشتر کلمه “میمه” را بکار می برند .

موزه مؤسسه ای است دائمی و بدون هدف مادی که درهای ان به روی عموم گشوده است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می کند. موزه میمه از لحاظ طبقه بندی موزه ها از نوع مردم شناسی می باشد. که هدف اصلی آن معرفی فرهنگ بومی وآداب ورسوم وسنن،حرفه وپیشه و شغل مردم منطقه در زمان قدیم بوده است. این موزه از بخشهای مختلفی از جمله ورودی،اطلاعات و لیط فروشی، اتاق معرفی و انجمنهای مردم نهاد،تالار نمایش مشاغل ،تالار نمایش اشیاء،اتاق کشاورزی طراحی شده است که تمامی آثار به نمایش در آمده توسط مردم سخت کوش وعاشق فرهنگ میمه اهداء شده است.
و بخش اداری آن شامل دفتر موزه،کلاسهای آموزشی،کتابخانه،آبدارخانه وسرویسهای بهداشتی می باشد. که در قسمت اداری آن به امور وفعالیتهایی فرهنگی چون معرفی آثار وجاذبه های گردشگری وهمچنین محلی برای برگزاری نمایشگاههایی با موضوعات مختلف می باشد. با توجه به اهمییت منطقه میمه به عنوان گذرگاه اصلی وشاهراه تهراناصفهان و حضور مسافران و گردشگران داخلی وخارجی وامکانات تبلیغات جهت جذب گردشگر و تأسیس موزه از جایگاه ویژه ای در منطقه برخوردار است. مرمت و تغییر کاربری حمام میمه با نام قدیم حمام گرده از سال ۱۳۸۴با مشارکت اداره کل سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان اصفهان وشهرداری و شورای اسلامی میمه صورت پذیرفت.
حمام گرده

حمام صفویه میمه یکی از باارزش ترین وقدیمی ترین آثار شهر میمه حمام صفویه می باشد. این اثر تاریخی حدود تقریبی ۳۰۰متر زیر بنا ودارای سقف های گنبدی شکل وازستونهای نسبتاً بلند ساخته شده است. مصالح به کاررفته آن آجر وآهک می باشد. حمام میمه با شماره ۱۴۱۹۵ مورخ ۹/۱۱/۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. حمام میمه توسط شهرداری میمه در سال۱۳۸۴ جهت مرمت و تجهیز در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته و با اعتباری حدود ۲۷۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات شهرداری ، ملی و استانی مرمت و تجهیز گردید.