خودمان را برای طولانی شدن پروژه قطار سریع السیر نمی‌بخشیم

2019-09-21
61 بازدید

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد اسلامی روز شنبه -۳۰ شهریورماه- در جلسه‌ای بعد از بازدید وزیر راه و شهرسازی از “پروژه قطار سریع السیر”،  اظهار کرد: وقفه هایی که به دلیل تغییر اختیارات اجرایی تا کنون ایجاد شده با سپردن اختیارات به شرکت ساخت که مسئول ایجاد سازه‌های حمل و نقل است، رفع خواهد شد. وی افزود: […]

۱۵۴۴۰۱۸

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد اسلامی روز شنبه -۳۰ شهریورماه- در جلسه‌ای بعد از بازدید وزیر راه و شهرسازی از “پروژه قطار سریع السیر”،  اظهار کرد: وقفه هایی که به دلیل تغییر اختیارات اجرایی تا کنون ایجاد شده با سپردن اختیارات به شرکت ساخت که مسئول ایجاد سازه‌های حمل و نقل است، رفع خواهد شد.

وی افزود: اقدامات اداری انجام شده و مکاتبات نیازمند پیگیری های پیوسته مسئولان اجرایی است تا بتوانیم کار را به صورت عملی پشتیبانی کنیم، باید ظرفیت‌های اجرایی کارگاه‌های این پروژه به حداکثر برسد. تجهیزات لازم وارد شده است تا بتوانیم طبق زمان بندی انجام شده پروژه را به ثمر برسانیم، از مسئولان اجرایی انتظار دارم این پروژه را با روحیه و رویکرد متفاوت انجام دهند و خود را درگیر چگونگی قرارداد نکنند.

رئیس جمهور چین به پروژه قطار سریع السیر اهتمام دارد

اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور چین به این پروژه اهتمام دارد، گفت: این پروژه جزو پروژه های « یک کمربندی یک راه » است و مباحث تامین مالی پروژه نیز پیگیری خواهد شد تا روند پروژه تسریع شود.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع معارضین پروژه نیز بخش هایی که از حریم شهرها عبور می‌کند با کمک شهرداری ها و مسئولان استانی برطرف شود. برای تملک رفع معارضین یک کمیته ویژه در نظر گرفته شود، تا برای جاهایی که در حریم شهرها وجود دارد از امتیازات تهاتر استفاده شود و مشکلات پروژه رفع شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بخشی از محفوظات پروژه در قم و تهران مورد مناقشه است و قرار است تغییراتی در این قسمت از پروژه ایجاد شود. بخش بلا معارض این پروژه نیز در اصفهان تا قم باید با سرعت پیش رود زیرا مشکلی در این محدوده وجود ندارد و در پی آن هستیم که مشکلات موجود در مسیر قم- تهران را نیز برطرف کرده و با رویکردی جدید آن را به اتمام برسانیم.

بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی، مسئولان پروژه موظف شدند، برای مناطقی که عبور و مرور مردم است زیرگذرهای لازم را در نظر بگیرند تا مردم به زحمت نیفتند و در منطقه دولت آباد نیز این پروژه در تراز منفی انجام شود تا این تغییرات در نقشه ‌مشخصات اعمال شود.

خطیبی، معاون شرکت ساخت در این جلسه گفت: مسیر «راه‌آهن سریع السیر اصفهان، قم تهران» به طول ۴۱۰ کیلومتر است که ۲۵۰ کیلومتر آن از قم تا اصفهان است، از ابتدا سرعت این قطار ۱۶ کیلومتر بر ساعت بوده و پیش بینی می‌شود روزانه ۱۶میلیون مسافر با این قطار جابه جا شود، این قطار دارای دو ایستگاه بین راهی جمکران و قم است.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است، گفت: فعال شدن هر چه سریع‌تر اعتبار اسنادی ۹.۶ میلیارد یوانی طرح، اعطای مجوز از معافیت پرداخت مالیات و بیمه تا پایان زمان بهره برداری و رفع مشکلات معارضین مسیر به ویژه در ۳۰ کیلومتری انتهایی مسیر، سمت اصفهان در کنار استادیوم نقش جهان، پیشنهاداتی است که برای بهبود روند پیشرفت پروژه مطرح می‌شود.

خطیبی افزود: بر اساس سیاست‌گذاری های وزارت راه و شهرسازی تاکنون پنج کارگاه در مسیر این پروژه دایر و تجهیز شده است و بسیاری از مصالح مورد نیاز برای انجام این پروژه در کشور تولید می‌شود. موضوع استملاک این پروژه از کیلومتر ۲۲۶ به بعد تا اصفهان، نیز مشکلاتی دارد که متقاضی رفع آن هستیم.

درخواست طرف چینی برای پرداخت اعتبار مورد نیاز پروژه

همچنین در این جلسه مسئول اجرایی شرکت چینی طرف قرارداد این پروژه توضیحاتی را ارائه داد، که بر اساس آن این شرکت متقاضی پرداخت اعتبار مورد نیاز انجام پروژه است.

استاندار اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: با توجه به اینکه طول پروژه زیاد است و امکان افزایش ماشین آلات وجود دارد که می‌تواند در روند پیشرفت پروژه موثر باشد، تقاضا دارم تعداد ماشین آلات در طول پروژه افزوده شود.

عباس رضایی افزود: پیشنهاد می‌کنم شرکت‌های پیمانکار پروژه، دفتر ویژه‌ای در اصفهان دایر کند تا پیگیری‌های روزانه انجام شود، هر هفته یک جلسه برای پیشرفت کار و رفع معارضین داشته باشیم، همچنین بادی به صورت ماهانه نیز با حضور معاون وزیر این جلسه تشکیل شود تا ما از مشکلات پروژه خبر دار شویم و بتوانیم مشکلات آن را حل و فصل کنیم.

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم، شاهین شهر، برخوار و میمه درباره این پروژه اظهار کرد: برای سه شهر سین، دولت آباد و دستگرد خواهشمندیم این پروژه به نحوی انجام شود که آثاری از آن روی زمین باقی نماند و منافع انجام این پروژه شامل حال مردم منطقه نیز بشود.

روابط بین ایران و چین در جهان معنای خاصی پیدا کرده است

همچنین احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس در این پیوند اظهار کرد: این پروژه یک پروژه ملی است که بایی سراسری شود، معتقدیم که باید با همین سرعت از طریق خلیج فارس به کشورهای همسایه نیز مرتبط باشیم که یکی از کانال های ارتباطی قطار سریع السیر است.

وی افزود: امروز روابط بین جمهوری اسلامی و چین در جهان معنای خاصی پیدا کرده است و ضروری است، طرف چینی این پروژه توجه ویژه به این مسئله داشته باشند تا این روابط بیش از پیش تقویت شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: باید توجه شود گرفتاری که بیش از ۱۰ سال است برای ورزشگاه نقش جهان و املاک این منطقه وجود دارد، برای این پروژه به وجود نیاید و مسائل پیش از انجام بررسی شود.

سالک افزود: مردم مناطقی که در مسیر این پروژه زندگی می‌کنند پس از تاسیس این پروژه دچار مشکلاتی خواهند شد و امیدواریم این مسائل از هم اکنون پیش بینی شود و زیرگذرهای لازم تعبیه شود.