زنان در شاهین شهر و میمه کمترین نرخ امید به زندگی را دارند

2019-09-18
78 بازدید

زنان در شاهین شهر و میمه کمترین نرخ امید به زندگی را دارند معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان روز سه شنبه در شورای راهبردی جمعیت و شورای هماهنگی هماهنگی وقایع حیاتی استان اصفهان گفت: استان البرز با ۷۴.۴ سال در مردان و ۷۸ سال در زنان، بالاترین نرخ و سیستان و بلوچستان با ۶۵.۷ […]

۱۵۶۶۳۱۷۹۲

زنان در شاهین شهر و میمه کمترین نرخ امید به زندگی را دارند

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان روز سه شنبه در شورای راهبردی جمعیت و شورای هماهنگی هماهنگی وقایع حیاتی استان اصفهان گفت: استان البرز با ۷۴.۴ سال در مردان و ۷۸ سال در زنان، بالاترین نرخ و سیستان و بلوچستان با ۶۵.۷ درصد در مردان و ۶۹.۲ درصد در زنان، پایین‌ترین نرخ امید به زندگی را در سطح کشور به خود اختصاص داده‌اند.

محمدرضا لعلی افزود: سال ۵۴ شاخص امید به زندگی در مردان کشور ۵۲.۶ سال و در زنان ۵۶.۲ سال بود و در سال ۹۵ این میزان به ۷۲.۵ سال در مردان و ۷۵.۵ سال در زنان رسید.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان افزود: در بین شهرستان‌های استان، نجف‌آباد با ۷۷.۱ سال در مردان و فریدونشهر با ۷۹.۴ سال در زنان، بیشترین نرخ امید به زندگی و بویین میاندشت با ۷۲ سال در مردان و شاهین شهر و میمه با ۷۳.۵ سال در زنان، پایین‌ترین نرخ امید به زندگی را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته وی، بیشترین تفاوت نرخ امید به زندگی در بین شهرستان‌های استان در شهرستان خوانسار با ۴.۳۹ سال و کمترین تفاوت در تیران و کرون با ۰.۴۳ سال دیده می شود و در شهرستان خور و بیابانک ۱.۶ سال امید به زندگی در مردان بیشتر از زنان است.

لعلی خاطرنشان کرد: امید به زندگی در بدو تولد، متوسط تعداد سال‌­هایی است که انتظار می‌­رود شخص از هنگام تولد زندگی کند که به‌طور عمده از شرایط اجتماعی و ویژگی­‌های ژنتیکی فرد تأثیر می­‌پذیرد.

این شاخص نشان می‌دهد که هر یک از افراد متعلق به یک نسل معین تا پایان زندگی به‌طور متوسط چند سال عمر خواهد کرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان، ضرورت مطالعه مرگ و میر و امید زندگی را در تعیین شاخص سلامت و نقش آن در توسعه انسانی و نقش مرگ و میر را در مطالعه تحولات پویایی جمعیت و لزوم توجه به آن در پیش بینی جمعیت با تکیه بر شاخص امید زندگی، حائز اهمیت دانست.

وی ادامه داد: شیوه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، سطح آموزش سلامت در رسانه‌­های فراگیر، سبک زندگی رایج، کمیت و کیفیت استرس­‌های فردی و اجتماعی، میزان شادی، سلامت محیط زیست، شرایط اقتصادی و عوامل دیگری مانند نمونه ژنتیک، نژاد و حتی جنسیت از عوامل موثر بر شاخص امید به زندگی در کشورهاست.

وی با بیان اینکه امید به زندگی در بدو تولد یکی از توابع جدول عمر است، افزود: در جدول عمر ابزاری که اطلاعات مهمی برای شرکت‌های بیمه، صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی فراهم می کند معمولا محاسبه حق بیمه قراردادها و تعهدات بلندمدت شرکت‌های بیمه صورت می گیرد.

شورای راهبردی جمعیت و شورای هماهنگی هماهنگی وقایع حیاتی استان اصفهان با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط در استانداری برگزار شد.

دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سن امید به زندگی در ایران در سال ۹۶ را برای زنان ۷۹.۴ و برای مردان ۷۵.۵ سال اعلام کرده و گفته بود: سن امید به زندگی زنان ایرانی در سال ۹۶ در مقایسه با ۲۷ سال پیش از آن(سال ۶۹)، بیش از ۹ سال و در مردان ۱۰ سال افزایش یافته است.