سپاس نامه ی زیبا و دلنشین خانم شهلا اسد در وصف محرم میمه

2019-09-13
206 بازدید

صبح میمه : ۱۸ سال زمان کمی برای فراموش کردن مسایل عادی زندگی نیست ولی عاشورای اسطوره ای تاریخ شیعه ، در گذر زمان با غبار نسیان در نمی آمیزد و افزون بر آن ، همه ساله شکوفاتر و باشکوه تر می شود . این شکوه و شکوفایی در مراسم محرم میمه نیز بیش از […]

صبح میمه : ۱۸ سال زمان کمی برای فراموش کردن مسایل عادی زندگی نیست ولی عاشورای اسطوره ای تاریخ شیعه ، در گذر زمان با غبار نسیان در نمی آمیزد و افزون بر آن ، همه ساله شکوفاتر و باشکوه تر می شود . این شکوه و شکوفایی در مراسم محرم میمه نیز بیش از پیش به چشم می خورد و وصف آن در دل نوشته یِ  نویسنده و شاعر ارجمند سرکار خانم شهلا اسد ، که عنوانِ سپاس نامه گرفته به گوهر عاطفی ترین کلمات و تعابیر آراسته  و با شیواترین مفاهیم تحریر شده است . با هم این متن متین و ماندگار را می خوانیم :

photo_2018-03-21_09-27-18

 

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیم

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ و َبَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ

✨ لا اله الا الله الملک الحق المبین✨

درود یزدان بر گرامی همشهریان

سپاس نامه

🔸و چرخ روزگاران گذشت و گذشت تا به محرم الحرام امسال رسید، محرمی که لحظه لحظه اش شوق دیدار آب و خاک بود، شاید در این سالیان دور جلای وطن، این آغازین محرمی بود که آن به آنش را می شد نفس کشید، پدر را دید، رسمش را کشید و موهای سپیدش را در سپیدی سر هم دوره هایش تداعی کرد.
و صدایش
از آن دور روزهای مشهد الرضا و نوحه ی معروف

مران یک دم ساربان اشتر
ناقه ی زینب
مانده اندر گل
بده ظالم، بده ظالم
مهلتی آخر
…..
🔸هیئت ها، یک یکش خاطره ای دور را زنده می کرد از آن عزاداری های به دل، و تاثیرگذارترینش هیئت جلیل القدر حسینی بود که پیرغلامانش، سبک بال یکی پس از دیگری رفتند و برف موهایشان را بر سر جوانانشان به یادگار رها کردند و جای خالی خویش را به درد…
مرحوم احمد اسد
مرحوم حاج عباسعلی اسد
مرحوم حاج حسینعلی اسد
مرحوم مشهدی سیف الله اسد
مرحوم حاج حسن آقای اسد
مرحوم حاج قربانعلی اسد
و مرحومان و بزرگ خاندانان جمالی و سایر خاندان ها که حضور ذهن بر نام خانوادگی شان میسرمان نیست.
مراتب سپاس را به عنوان یک همشهری دور از دیار، به جای می آورم از برپای دارندگان هیئات عزاداری.
از نظم و انتظامشان
از برنامه های بی نقصشان
از مارش عزاداری شان
از دسته ها
از علامت ها
از علم ها
از تمامی سطوت ها و شوکت بخشیدنهایشان به مجلس عزای امام حسین.
از چای ریز مجلس آقا گرفته تا نمک نذر نذری های سفره ی آقا…
همه و همه می دانند

که آقایمان به حرف دلمان گوش می کند
دل را شکسته می خرد و جوش می کند

🔸سپاس نامه ام از برای همه و همه است، چه آنانی که در متن، مذکورند و چه آنان که شور حسینی شان بر دل است و یاد نشده اند به جهت نسیانم.

مر همگانشان را سپاس
سپاس از بودن های پابرجایشان.

🔸سپاس از دو نوای هم چنان آسمانی استاد ذاکری و استاد بیکیان، که با همان قدمت صدا، روح و جانمان را با شعف حضور مولا حسین در دسته ها و تعزیه ها همراه و همگن ساختند، سپاس از تمامی نوحه خوانان به عرش یاد شده ی یزدان.

🔸 و ما غربت نشینان شاید هراز چندگاهی که عمر نیامدنش به ۱۰ الی ۲۰ سال می انجامد، به امید نیوشیدن همان نواهای آسمانی رهسپار می شویم که دعایمان جاودانه ماندن این نفس ها و این صداهاست و درخواست ممارست جوانترهاست در مکتب این حضرات شیوخ.
🔸سپاسگزار جامعه ی صابریانیم از دیروز تا امروز که نسخ تعزیه این شبیه خوانی به قدمت را، بر ذمه دارند، خداقوت ما بر رفتگان مشفق این خاندان و درخواستمان برای جوانان به عرصه آمده ی تعزیه، خوانش به تخصص این نسخ است، پیش از به میدان آمدن.
گرامیان زحمت کش حتما پیش از تمرین لحن و آواز تعزیه که آن هم آوای خاص خود را دارد، واژگانش را به کندوکاو از نسخه دار تعزیه جویا شوید، چرا که شما میراث دار بودن های همان عزیزانی هستید که خفته در خاک اند و نواهایشان هیچ گاه از ذهن ها محو نمی شود.

🔸یادم نمی رود پدرم را که همیشه در آن روزهای دور می گفت مگر کسی می تواند صدای روح نواز اذان مرحوم زاهدی را فراموش نماید؟
🔸مگر می شود جز به نماز ایستادن، پس از صدای او به غیر از خدا مشغول شد؟
🔸 و به تعاقبش اذان های مرحوم بلال و مرتضای بینادل و بزرگواران دیروزها و امروز، عالیجنابان صدا جناب بیکیان و ذاکری و…

🔸خداوندا جمعیت خاطری عطایمان کن که گذشته مان را از یاد نبریم، با حفظ مواریث کهن، رو به بسم الله النور فرداها باشیم و مدنیت کهن خویش را نسل به نسل، رهسپار ذهن جوانان امروز داریم، پسرم در سن یک سالگی محرم شهر مادری را دیده بود که به جهت صغر سن به دیده اش هم نیامده بود و امسال پس از ۱۸ سال چه بر دلش نشست این نظم و انتظام، این قبیل عزاداری و این به دل نوحه سر دادن ها که به تاریخ بودن هایش ندیده بود.
🔸خداوند به عزت حسین و خاندانش، بر یکایک خوبان این دسته جمع که به قلمی یا قدمی یا درمی به تشریک مساعی اند در این برپایی ها؛ خیر دنیا و آخرت را اعطا دارد.

پنجشنبه

☀️ ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ هجری خورشیدی
🌙 ۱۲ محرم الحرام ۱۴۴۱ هجری قمری
🎄 ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی

مرقوم شد در یکی از تاثیرگذارترین محرم های زنده دارنده ی آن روزهای سرشار: اسد