افزایش سرعت قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان به ۳۰۰ کیلومتر

2019-08-26
81 بازدید

افزایش سرعت قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان به ۳۰۰ کیلومتر “راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان به عنوان نخستین و بزرگترین راه‌آهن پرسرعت کشور به طول ۴۱۰ کیلومتر ‌در قالب ۲۲ ست قطار هشت واگنی طراحی شده و قادر به جابه‌جایی ۱۶ میلیون مسافر در سال است و در طول مسیر از شهرهای قم، دلیجان و میمه عبور می‌کند.” محمد اسلامی در گفت‌‌‌‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی […]

۱۳۹۸۰۵۲۳۰۰۰۳۳۳_Test_PhotoN

افزایش سرعت قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان به ۳۰۰ کیلومتر

“راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان به عنوان نخستین و بزرگترین راه‌آهن پرسرعت کشور به طول ۴۱۰ کیلومتر ‌در قالب ۲۲ ست قطار هشت واگنی طراحی شده و قادر به جابه‌جایی ۱۶ میلیون مسافر در سال است و در طول مسیر از شهرهای قم، دلیجان و میمه عبور می‌کند.”

محمد اسلامی در گفت‌‌‌‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت پروژه احداث خط‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان، اظهار داشت: در فرآیند توسعه‌یافتگی خط‌آهن سریع‌السیر از الزامات ارتباطات جهانی و خصوصاً ترانزیت در ‌کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب‌ است که ضرورت دارد ما هم در این کریدور سهم قابل ملاحظه‌ای داشته باشیم و باید زیرساخت‌های خود را ‌ با نگاه به آینده توسعه دهیم و در این حوزه خط‌آهن سریع‌السیر با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، یکی از اقتضائات این توسعه است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خط آهن برقی سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان یکی از پروژه‌های راهبردی توسعه زیرساخت‌های حمل‌‌ونقل کشور است.

* ایستگاه‌های غیرضروری به خط‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان تحمیل نمی‌شود

وی بیان کرد: برای این پروژه ریلی ۲ موضوع مدنظر است، اول اینکه این قطار برقی سریع‌السیر با اقتضائات خودش پیش برود به آن الزاماتی را تحمیل نکنیم که اساس آن را زیر سؤال ببرد، ‌همچنین باید توجه داشت ایستگاه‌هایی که ضرورتی ندارد در این خط‌آهن احداث نشود، درواقع توقف‌های احتمالی نباید به این خط آهن تحمیل شود و باید حتماً به این موضوع توجه داشت.

بنابراین گزارش پیش از این کاربران خبرگزاری فارس در بخش فارس من، خواهان پیگیری «امکان احداث ایستگاه جدید در مسیر خط‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان» شده بودند.

* رشد ۶۷ درصدی زیرسازی خط‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان

اسلامی با اشاره به اینکه عملیات احداث‌ خط‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان از محل اعتبارات دولتی از سال ۸۶ آغاز شد‌، اضافه کرد: پروژه در آن قطعات بین اصفهان و قم بیش از ۶۷ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد.

* سرعت سیر در خط‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان ۳۰۰ کیلومتربرساعت شد

وی اظهار داشت: موضوع مهم قابل توجه دیگر در این خط ریلی،  نوع قطار مورد استفاده در این خط‌آهن و سرعت قطار است، ‌سرعت این قطار در نقشه‌های طراحی شده توسط مشاور اروپایی ‌‌۳۰۰ کیلومتر بر ساعت بود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پس از آنکه فاینانسور چینی‌ آمد و مذاکراتی با آنها انجام شد آنها این سرعت را به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت کاهش دادند که این عملاً کلاس و طبقه‌بندی کار را تغییر می‌داد و ما را به آن هدف پیشرفته که باید حداقل سرعت ۳۰۰ کیلومتر باشد، نمی‌رساند؛ در این راستا ضرورت داشت ‌حتماً در این تصمیم‌ اصلاحاتی انجام می‌شد که انجام شد و سرعت سیر قطار در این پروژه را به حداقل ۳۰۰ کیلومتر برساعت برگردانیم.

* پروژه خط‌آهن سریع‌السیر از رکود خارج شد

اسلامی افزود: نکته مهم بعدی درباره ‌خط‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان این بود که ‌موانع و ابهامات تیمی که می‌خواهد پروژه را اجرا کند، برطرف ‌ شود که این کار هم ‌انجام شد، درواقع رایزنی‌ با تیم جدید که بتواند پیوسته روی این کار وقت بگذارد، انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین با طرف خارجی تفاهمات انجام دادم تا بدون هیچ‌گونه مانع و معارض، تأمین مالی پروژه را انجام دهند و حرکت آن را مستمر‌ دنبال می‌کنیم؛ در این راستا امروز کار‌گاه‌های پروژه فعال‌تر‌ و پروژه از‌ رکود خارج شده است.

* تأکید جهانگیری بر اولیت‌سنجی در اجرای قطعات خط‌آهن تهران-اصفهان

اسلامی با اشاره به برگزاری کارگروه ویژه این خط‌آهن‌ با حضور معاون اول رئیس جمهور، اظهار داشت: در آن جلسه که با حضور اینجانب، وزیر اقتصاد و نماینده بانک مرکزی برگزار شد، بر اهمیت پروژه تأکید شد همچنین معاون اول رئیس‌جمهور‌ تأکید کرد که برنامه‌ریزی مدبرانه جهت تأمین منابع داشته باشیم.

وی اضافه کرد: آقای جهانگیری همچنین تأکید کرد که‌ تأمین منابعی که از سوی فاینانسر انجام می‌شود، در اولویت‌سنجی طبق هماهنگی در ‌جبهه‌های دارای «اولویت یک» خرج شود به گونه‌ای که بتوان پروژه را به سرعت اجرا کرد و طی یک زمان‌بندی مشخص به پایان برسد و اجازه ندهیم اجرای پروژه طولانی‌مدت  شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در آن کارگروه بانک مرکزی و وزیر اقتصاد هم مطالبی درباره مباحث مالی این پروژه و ابهامات آن مواردی را مطرح کردند که به آنها پاسخ داده شد.

* تقدیم گزارش وضع موجود و آینده خط‌آهن به سازمان برنامه و معاون اول

اسلامی افزود: در این جلسه مقرر شد وزارت راه و شهرسازی گزارش تفصیلی دقیق از وضع موجود و آینده این خط‌آهن سریع‌السیر و زمان‌بندی دقیق اجرا به رئیس سازمان برنامه و بودجه تقدیم کند تا وی جمع‌بندی و بررسی‌های کارشناسی خود را به معاون اول منعکس کند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین مقرر شد در صورت ضرورت ‌جلسه‌ای دیگر با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، مجدداً برگزار شود تا بتوان تمهیدات لازم را برای این خط اتخاذ کرد تا بدین ترتیب پروژه با سرعت مناسب‌تری حرکت کند و فازهایی که بتوان سریع‌تر تکمیل کرد را تکمیل کنیم.

* ‌شیوه تأمین مالی خط‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان تغییر نمی‌کند

اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال تغییر روند شیوه تأمین مالی در خط‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان وجود دارد؟ بیان کرد: خیر، روند تأمین مالی، همان ‌شیوه تأمین مالی قبلی است ولی به دلیل تحریم‌ها که فضای اقتصادی را تا اندازه‌ای تغییر داده است و موانعی که پیش آمده است، ‌مقرر شد تأمین مالی این خط‌آهن به همان شیوه اما با ضوابط جدید دنبال شود.

بنابراین گزارش ‌خط‌آهن‌ سریع‌السیر تهران- قم – اصفهان از آن منظر که اولین اقدام در ساخت راه‌آهن سریع‌السیر کشور است، جزو پروژه‌های خاص عمرانی محسوب می‌شود.‌‌

راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان به عنوان نخستین و بزرگترین راه‌آهن پرسرعت کشور به طول ۴۱۰ کیلومتر ‌در قالب ۲۲ ست قطار هشت واگنی طراحی شده و قادر به جابه‌جایی ۱۶ میلیون مسافر در سال است و در طول مسیر از شهرهای قم، دلیجان و میمه عبور می‌کند.

این پروژه شامل دو قطعه تهران- قم به طول ۱۶۵ کیلومتر و قم- اصفهان به طول ۲۴۵ کیلومتر‌ است که توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) و مشارکت یک شرکت چینی در حال اجرا است.