تاملی بر تذکر حاجی به رئیس جمهور در مورد شکار فروشی محیط زیست

2019-04-17
72 بازدید

تاملی بر تذکر حاجی به رئیس جمهور در مورد شکار فروشی محیط زیست حاجی در مورد شکار فروشی به خارجی ها توسط سازمان محیط زیست به رئیس جمهور تذکر داد . صبح میمه بمنظور بررسی موضوعی که ظاهرا نگران کننده به نظر می رسید تحقیقاتی انجام داده است که ماحصل آن تقدیم می گردد : […]

download

تاملی بر تذکر حاجی به رئیس جمهور در مورد شکار فروشی محیط زیست

حاجی در مورد شکار فروشی به خارجی ها توسط سازمان محیط زیست به رئیس جمهور تذکر داد . صبح میمه بمنظور بررسی موضوعی که ظاهرا نگران کننده به نظر می رسید تحقیقاتی انجام داده است که ماحصل آن تقدیم می گردد :

در یک منطقه ی حیات وحش اگر گونه هایی پیر شده و به پایان عمر خود رسیده باشند با بررسی های محیط بانان تعداد پیرهای گونه به استان اعلام می گردد و تقاضای صدور پروانه برای صید می شود . اگر این تعداد صید نشوند می میرند یا طعمه ی گرگ می شوند . اداره ی کل استان کارشناس یا کارشناسانی را اعزام می کند و موضوع را بررسی و گزارشی به دفتر شکار و صید سازمان می دهند . بررسی جامع تر در این دفتر صورت گرفته و اگر نظر محیط بانان منطقه و استان تایید شد معاون محیط طبیعی سازمان برای آن منطقه پروانه صادر می کند . در استان اصفهان و در چند سال اخیر پروانه ی صید صادر نشده است و فقط در سال گذشته برای صید پرندگان خارج ار منطقه ی حفاظت شده برای ایرانی ها صادر شد . خارجی ها برای انجام هر صید که توسط محیط بان همراه شناسایی و اجازه ی صید داده می شود از ۷۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار بسته به طول شاخ صید ، به خزانه ی دولت واریز می کنند و با توجه به هزینه هایی که در قالب اقامت یک شب در پاسگاه و همراهی که برای آماده سازی پوست و سر حیوان برای تاکسی درمی و شرکتی که عهده دار مسئولیت ایاب و ذهاب شکارچی شده است بالغ بر ۲۰۰۰۰ دلار وارد کشور شده و به خزانه ی دولت واریز می گردد . شکارچی ایرانی بازای هر صید مجاز با شرایطی که تشریح شد فقط یک میلیون تومان میپردازد . در همین راستا قابل ذکر است که برای صدور هر پروانه ی صید جهت اتباع خارجی معادل ۱۳۰ میلیون تومان ارز وارد کشور شده و به حساب خزانه ی دولت واریز می گردد .

در اینکه صید و شکار مجاز و با پروانه ی صید از عادات اشراقیگری طبقات خاص است و ایرانیان نیز برای صید و شکار و با صرف هزینه ای گزاف به دیگر کشورها می روند تردیدی وجود ندارد اما به نظر می رسد که ارزآوری مورد ، دلیل موجهی برای صدور پروانه برای خارجی ها بویژه در شرایط و محدودیتهای ارزی  ایجاد شده ی فعلی برای کشور باشد . بدیهی است صبح میمه از بیان دیدگاههای موافق و مخالف روندی که بصورت قانونی در کشور در حال انجام است و مورد تذکر نماینده ی محترم شهرستان در مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است استقبال می کند .