کاشان ، شاهین شهر و میمه در سیلاب گذشته با مشکل مواجه شدند

2019-03-25
92 بازدید

اصفهان- ایرنا – مسوولان و مدیران نهادهای اجرایی اصفهان در جلسه مدیریت بحران با اشاره به هشدار هواشناسی و احتمال جاری شدن سیلاب در روزهای آینده در پی تغییرات جوی اعلام کردند برای مقابله با هر حادثه طبیعی در مناطق مختلف استان آمادگی کامل دارند. به گزارش ایرنا، جلسه مدیریت بحران استان اصفهان روز یکشنبه […]

n83253008-72919257

اصفهان- ایرنا – مسوولان و مدیران نهادهای اجرایی اصفهان در جلسه مدیریت بحران با اشاره به هشدار هواشناسی و احتمال جاری شدن سیلاب در روزهای آینده در پی تغییرات جوی اعلام کردند برای مقابله با هر حادثه طبیعی در مناطق مختلف استان آمادگی کامل دارند.

به گزارش ایرنا، جلسه مدیریت بحران استان اصفهان روز یکشنبه با حضور نهادهای اجرایی برای سنجش میزان آمادگی مدیران و دستگاه های اجرایی برای برنامه ریزی مناسب در مواقع بحران ها به ویژه برای بارش های روزهای آینده و احتمال آبگرفتگی و وقوع سیلاب در منطقه در استانداری برگزار شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در این جلسه گفت: بارش برای تمامی استان و بیشتر برای مناطق غربی و جنوبی استان پیش بینی شد اما با این حال تمام مناطق باید آمادگی لازم را داشته باشند.
حجت الله غلامی تاکید کرد: کاشان، شاهین شهر و میمه در بحران سیلاب سال گذشته با مشکل رو به رو شدند، بنابراین هشدارها و نکات لازم به تمامی مناطق به ویژه فرمانداری های این سه شهرستان ارایه شد تا مرز آمادگی خود را برای مواجهه با سیلاب احتمالی روزهای آینده افزایش دهند.
وی به ضرورت اصلاح بندهای خاکی در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: برای تمامی محورهای اصلی و فرعی منطقه باید شرایط لازم و تمهیدات اندیشیده شود و ۱۰۷ شهر استان آماده مقابله با بحران احتمالی را داشته باشند.
غلامی با اشاره به افزایش مسافران نوروزی اصفهان خاطرنشان کرد: ورود پرشمار گردشگران طی روزهای آینده و همزمان با بارش ها، برنامه ریزی و اقدام متناسب همه دستگاه های استان را می طلبد و این امر باید تا پایان تعطیلات ادامه داشته باشد.

** تعطیلات نوروز نباید بهانه ای برای عدم پاسگویی باشد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در این جلسه گفت: ناپایداری های جوی از امروز عصر آغاز می شود و به مدت سه روز ادامه می یابد که این امر در ساعت آینده شدت پیدا می کند.
منصور شیشه فروش افزود: استقرار ۷۰۰ تیم امدادی، بازدید مسیرهای عبور آب، تقویت سیل بندها، پاک کردن مناطق عبور آب از نخاله ها، اطلاع رسانی، ارتقای امکانات پیشگیری از سیل، پاکسازی محیط و یاری رسانی به عشایر و روستاییان از جمله کارهایی است که بخشی از آن ها انجام شد و باید تقویت شود.
وی ادامه داد: به تمامی ۱۰۷ شهرداری مستقر در استان تاکید شد که تجهیزات و امکانات خود را آماده و بیشتر کنند تا نقص ها برای مقابله با بحران احتمالی برطرف شود.
مدیرکل مدیریت بحران اصفهان با بیان این که جنس مدیریت در زمان بحران متفاوت از زمان عادی است، اضافه کرد: تعیین جانشین در تمامی نهادها ضرورت دارد و تعطیلی دلیلی برای پاسخگو نبودن و ارایه نکردن خدمات نیست.

** مردم در بحران ها مطالبه گر اصلی هستند
شیشه فروش تاکید کرد: در نهادها نباید قائل به اشخاص باشیم، زیرا مطالبه گیری در جامعه بالا رفته است و بهانه عدم حضور مسوول پاسخ مناسبی به مردم نیست.
وی با بیان این که شهروندان همواره پاسخگویی و اقدام سازمان ها را خواستار هستند، خاطرنشان کرد: ورودی و خروجی شهرها به ویژه کلانشهر اصفهان نیازمند ساماندهی است تا در صورت بروز بحران ها عملیات خالی سازی شهرها میسر شود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان در این نشست اظهارداشت: مناطق سیل خیز استان شناسایی شد و در بارندگی های پیش رو باید کوهپایه، جرقویه، هرند و بهارستان را بیشتر مورد توجه قرار داد.
حسن ساسانی میزان ذخیره پشت سد زاینده رود را ۱۷۱ میلیون مترمکعب، ورودی به سد را ۳۰ متر و خروجی از آن را ۳۹ متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد و ادامه داد: در صورت بروز سیلاب، مبارکه، فلاورجان و لنجان از حیث آب آشامیدنی ممکن است به مشکل بر بخورند.

** افزایش خروجی سد زاینده رود به تعویق افتاد
وی ادامه داد: با توجه به بارش های پیش رو و تامین آب مورد نیاز، با همفکری صنف کشاورزی، افزایش خروجی سد به منظور کشت کشاورزان که قرار بود امروز انجام شود، هفت تا ۱۰ روز به تعویق افتاد.

** تیم های درمانی آماده اند
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از آمادگی تیم های درمانی این نهاد خبر داد و گفت: در صورت بروز سیلاب میزان سنجش سلامت آب آشامیدنی بیشتر می شود، زیرا در این زمان با افزایش آلودگی ها روبه رو خواهیم بود.
طاهره چنگیز با اعلام آمادگی تیم های درمانی در استان تصریح کرد: بازرسی ها از رستوران ها و دیگر اماکن ارایه کننده مواد غذایی تا پایان نوروز ادامه خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: به کشاورزان مناطق مختلف مانند جرقویه، شهرضا و خور و بیابانک هشدارهای لازم داده شده است.
مهرداد مرادمند تصریح کرد: پاکسازی انهار، کانال ها و مجاری عبور آب با مشارکت صنف کشاورزان ضرورت دارد تا میزان بارش ها در مسیر درست خود منتقل شود و سیلاب و سیل شکل نگیرد.
به گزارش ایرنا، تحلیل نقشه های هواشناسی نشان از ورود سامانه ناپایدار و به دنبال آن افزایش ابر، بارش و وزش باد در استان دارد.
بر این اساس از امروز یکشنبه بارش باران و برف از مناطق غربی و جنوبی استان آغاز می شود و بتدریج بارش سایر نواحی استان را فرا خواهد گرفت و در بخشی از مناطق پرارتفاع برف خواهد بارید.
بارش های رگباری، وزش باد شدید و به نسبت شدید و همچنین رعد و برق تا روز چهارشنبه در استان ادامه دارد.
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های وزوان، مزد آباد و مون به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران خارجی و داخلی بویژه در تعطیلات نوروز است.
بر اساس آمار موجود در تعطیلات نوروزی سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به استان اصفهان سفر کردند