نامگذاری سال ها از آغاز تاکنون

2019-03-21
82 بازدید

نخستین بار که حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای به طور رسمی نامی را برای یک سال برگزیدند، به پیام نوروزی ایشان در سال ۱۳۷۸ باز می‌گردد. از آن پس این مسئله به صورت یک سنت، همه ساله تکرار شد. نامگذاری سال‌های مختلف که از اول فروردین ۷۸ آغاز شد. رویکردی که تاکنون ادامه یافته و هر […]

۱۷۰۹۸۸۸

نخستین بار که حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای به طور رسمی نامی را برای یک سال برگزیدند، به پیام نوروزی ایشان در سال ۱۳۷۸ باز می‌گردد. از آن پس این مسئله به صورت یک سنت، همه ساله تکرار شد. نامگذاری سال‌های مختلف که از اول فروردین ۷۸ آغاز شد. رویکردی که تاکنون ادامه یافته و هر ساله نام مشخصی به عنوان شعار سال از سوی ایشان مطرح و دنبال می شود.

۱۳۷۸ عنوان این سال «امام خمینی (ره)» نامگذاری شد، به دلیل مصادف بودن صدمین سال تولد امام خمینی (ره) عنوان سال به نام ایشان برگزیده شد.

۱۳۷۹ عنوان سال «امام علی(ع) » نامیده شد، چون دو عید غدیر طی سال شمسی وجود داشت، نام امام علی(ع) برای سال انتخاب شد.

۱۳۸۰ «اقتدارملی و اشتغال‌آفرینی» عنوان این سال بود، با همزمانی تحولات منطقه ای و گسترش نا امنی پیرامون کشور عنوان اقتدار ملی و اشتغال آفرینی برگزیده شد. در این سال در حوزه سیاست خارجی کشور عنوان «گفت گوی تمدن ها» از سوی رئیس جمهور وقت مطرح شده بود.

۱۳۸۱ سال «عزت و افتخار حسینی» شد، چراکه همانند سال ۷۹ ایام عزاداری محرم دوبار در سال شمسی قرار گرفته بود و فروردین آن سال رنگ و بوی حسینی در کشور موج می زد.

۱۳۸۲ سال «خدمت‌گزاری» نام گذاری شد. در عین حال باید اشاره کرد که حمله نظامی آمریکا به عراق در ابتدای این سال از جمله مهمترین تحوالات منطقه بود.

۱۳۸۳ به عنوان سال «پاسخگویی» انتخاب شد. این سال آخرین سال دولت اصلاحات بود و بسیاری از دستگاه ها و نهادها اطلاعات و گزارش فعالیت های خود را به مردم ارائه کردند.

۱۳۸۴ سال «همبستگی ملی و مشارکت عمومی» نام نهاده شد. این سال مصادف بود با تهدیدات ایالات متحده و کشمکش اروپا و جمهوری اسلامی بر سر فعالیت های هسته‌ای. این امر موجب شد تا رهبر انقلاب مطبوعات، احزاب و سیاست‌مداران داخلی را به نوعی همبستگی و دوری از مناقشات داخلی دعوت کند و با توجه به انتخابات ریاست جمهوری این سال را سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی نام نهادند.

۱۳۸۵ ، این سال به نام «پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)» معرفی شد؛ چراکه در سال گذشته موجی از تحرکات و توهین ها به مقدسات اسلامی شکل گرفت که در راس آنها توهین نشریات دانمارکی به پیامبر اسلام(ص) بود و همچنین دوبار در سال شمسی رحلت حضرت محمد (ص) قرار گرفت.

۱۳۸۶ سال «اتحاد ملی، انسجام اسلامی» بود. حضرت آیت الله خامنه ای در پیام نوروزی‌شان فرمودند: «با نگاه به حوادث و مسائل جهانی بروشنی درمی‌یابیم که دشمنان ملت ایران درصدد آنند که دشمنی خود را از دو راه با ملت ایران به تحقق برسانند یکی، ایجاد تفرقه در میان صفوف ملت؛ از بین بردن یکپارچگی ملت ایران؛ و دومی، ایجاد مشکلات اقتصادی و تلاش برای توقف ملت ایران در زمینه‌های گوناگون سازندگی کشور و رفاه عمومی خود».با توجه به این دو اولویت برای این سال نام اتحاد ملی، انسجام اسلامی برگزیده شد.

۱۳۸۷ عنوان «نوآوری و شکوفایی » نامی بود که برای این سال انتخاب شد؛ چراکه لزوم حرکت به سمت نوآوری و تبدیل علم به حرکت و اقدام در حوزه های اقتصادی و صنعتی باتوجه به سرانه بالای تولید علم در کشور به این نام نامگذاری شد.

۱۳۸۸ سال «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» بود. این سال اگرچه هم زمان بود با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شد. اما رهبر انقلاب شعار سال را حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف انتخاب کردند. حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ از تحولات مهم و تاثیر گذار این سال بود که شاید شعار سال و تحقق آن را به حاشیه برد .

۱۳۸۹ با عنوان «همت مضاعف، کار مضاعف» نامگذاری شد. رهبر انقلاب در پیام نوروزی اشاره ای به حوادث سال گذشته ۸۸ داشتند و فرمودند: «برای اینکه بتوانیم بر طبق اقتضائات کشور و ظرفیت های کشور حرکت کنیم، احتیاج داریم به اینکه همت خودمان را چند برابر کنیم؛ کار را متراکم‌تر و پرتلاش‌تر کنیم» و بر همین اساس نام سال را همت مضاعف و کار مضاعف گذاشتند.

۱۳۹۰ از سوی رهبر انقلاب به عنوان سال «جهاد اقتصادی» نام گرفت. با شروع طرح هدفمندی یارانه ها و افزایش تحریم های بین المللی رهبر انقلاب ضرورت پرداختن به اقتصاد و مسائل پیرامون آن را از حد توصیه و تاکید بالاتر بردند و این سال را سال جهاد اقتصادی نامیدند و خواستار مجاهدت کلیه اقشار و نهادها در این زمینه شدند.

۱۳۹۱ را «تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانى» نام نهادند؛ چون همراه با اوج گرفتن مشکلات اقتصادی و تحریم ها بود.به دلیل رکود اقتصادی و افزایش قیمت ارز تولیدات داخلی با مشکل دی مواجه شدند. مجموعه ای از این مسائل باعث نام گزاری سال جدید با عنوان تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانى بود.

۱۳۹۲ ، این سال «حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی» نام گرفت. طی این سال انتخابات ریاست جمهوری یازدهم برگزار شد و از طرفی مسائل اقتصادی عمده توجه مسئولان و مردم را به خود جلب کرده بود شاید به همین دلایل هم عنوان حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی با رویکرد به انتخابات و اقتصادی و روحیه حماسی برای آن انتخاب شد.

۱۳۹۳ با عنوان «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نام نهداه شد. حضرت آیت الله خامنه ای در پیام نوروزی این سال فرمودند: « مسئولین هم برای اینکه بتوانند کار را به‌درستی پیش ببرند، احتیاج به پشتیبانی مردم دارند. آنها هم بایستی با توکّل به خدای متعال و با استمداد از توفیقات و تأییدات الهی و کمک مردمی، مجاهدانه وارد میدان عمل بشوند؛ هم در زمینه‌ی اقتصاد و هم در زمینه‌ی فرهنگ. لذا من شعار امسال را و نام امسال را این قرار دادم: اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی »

۱۳۹۴ سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» بود. این سال همراه شد با پیگیری پرونده هسته و البته به نتیجه رسیدن آن. پس از ۱۲ سال توافق هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ موسوم به «برجام» (برنامه جامع اقدام مشترک) به نتیجه رسید. همچنین انتخابات مجلس نیز در پایان سال باید برگزار می شد. با توجه به حضور دولت در عرصه های بین المللی و اقتصادی و لزوم حمایت و پشتیبانی مردم نام دولت و ملت، همدلی و همزبانی برای آن برگزیده شد.

۱۳۹۵ به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» معرفی شد. رویکرد قریب به ۸ سال گذشته رهبر انقلاب در نامگذاری سال ها «اقتصادی» بود تا اینکه به مساله جهاد و مقاومت اقتصادی که برآیند آن «اقتصاد مقاومتی» شد، ختم شد. لزوم اقدام و عمل در ارتباط با مساله اقتصاد مقاومتی دلیل آن شد تا نام سال ۹۵ بر این محور نامگذاری شود.

۱۳۹۶ «اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال» نام گرفت. در ادامه تاکید بر موضوع «اقتصاد مقاومتی» سال ۹۶ هم مشابه سال ۹۵ اقتصاد مقاومتی نام نهاده شد، اگرچه محور دوم شعار بر مساله تولید و اشتغال تاکید دارد؛ چراکه مهمترین مشکلات اقتصادی کشور طی سال های اخیر موضوع اشتغال و تولید بوده است، به همین دلیل بر مساله تولید و اشتغال با محوریت اقتصاد مقاومتی تاکید شد.

سال ۱۳۹۷: سال «حمایت از کالای ایرانی»

سال ۱۳۹۸ : سال رونق تولید