نقاط دیدنی استان اصفهان و میمه

2019-03-19
143 بازدید

شهر میمه که مرکز بخش می باشد با قدمتی بیش از هزار سال در کنار جاده ترانزیت شمال جنوب ایران و ورودی شهرستان شاهین شهر ومیمه مورد توجه خاص است .این شهر با داشتن بناهای تاریخی چون مسجد جامع مربوط به دوران زندیه – خانه های تاریخی و حمام قدیمی و قنات مزدآباد است . […]

n83248305-72911272
شهر میمه که مرکز بخش می باشد با قدمتی بیش از هزار سال در کنار جاده ترانزیت شمال جنوب ایران و ورودی شهرستان شاهین شهر ومیمه مورد توجه خاص است .این شهر با داشتن بناهای تاریخی چون مسجد جامع مربوط به دوران زندیه – خانه های تاریخی و حمام قدیمی و قنات مزدآباد است . کاروانسرای آغا کمال  و حمام تاریخی ونداده از دیگر آثار تاریخی این دیار است.

بوم هزار رنگ گردشگری اصفهان، زیبا و پرشکوه از قله تا کویر

اصفهان- ایرنا- کهن دیار اصفهان با دارا بودن زیبایی های خیره کننده از شب های شگفت انگیز کویر تا صلابت کوهستان های سپید، به جهانی کوچک از اقلیم و آثار تاریخی و باستانی و طبیعی می ماند که در همه ایام به ویژه تعطیلات نوروزی پذیرای گردشگران و مسافران داخلی و خارجی است.

به گزارش ایرنا، ‘سفر’ این هجرت نشاط افزای خاطره انگیز به قدری با آیین باستانی نوروز در آمیخته است که بسیاری از تحلیلگران از آن به عنوان ‘سین هشتم’ یاد می کنند.
در این میان اصفهان با برخورداری از تنوع اقلیمی و طبیعی، پراکندگی آثار تاریخی و باستانی و با دارا بودن گستره وسیعی از خرده فرهنگ ها و تمدن اصیل به جورچینی از مقصدهای گردشگری تبدیل شده به طوری که به اذعان کارشناسان در بیشتر موارد نیاز گردشگران را پاسخ داده و آن ها را از سفرهای طولانی به مقصدهای خارج استانی نیز بی نیاز کرده است.
وجود طیف متنوع و منحصر به فرد از روستاها با تنوع قومی، فرهنگی، اقلیمی و آیینی افق وسیعی را در بخش بوم گردی این استان پدیدار کرده است.
استان اصفهان دارای ۱۰۷ شهر و یکهزار و ۹۳۴ روستاست که با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
اصفهان با برخورداری از جاذبه های طبیعی و گردشگری بویژه در مناطق شرق و غرب از جمله استانهای پیشرو در رویکرد به بومگردی محسوب می شود بگونه ای که تعداد اقامتگاه های بومگردی این استان از سال ۹۲ از۵۰ باب به ۲۶۳ اقامتگاه در سال ۹۷ رسیده است.
علاوه بر گردشگران داخلی، گردشگران خارجی بویژه اروپایی ها علاقه زیادی به دیدن مناطق کویری شرق اصفهان دارند از سوی دیگر اقبال گسترده ای بین مردم استان برای سفر به شهرها و روستاهای درون استانی در تمام فصول وجود دارد.
استان اصفهان در برگیرنده شهرستان‌ هایی با عناوین اصفهان، آران و بیدگل، اردستان، برخوار، بوئین و میاندشت، تیران و کرون، چادگان، خمینی ‌شهر، خوانسار، خور و بیابانک، سمیرم، شاهین‌ شهر و میمه، شهرضا، دهاقان، فریدن، فریدون‌ شهر، فلاورجان، کاشان، گلپایگان، لنجان، مبارکه، نایین، نجف‌آباد و نطنز با ویژگی ها و مزیت های خاص و منحصر به فرد است.

**اصفهان،عصاره تمدن
خطه اصفهان، که از آن به ‘شهر گنبدهای فیروزه ای’ یاد می شود از میدان نقش جهان گرفته تا پل خواجو و سی و سه پل و از کاخ چهلستون تا مسجد شیخ لطف‌الله و مسجد امام، از عمارت هشت‌ بهشت و مدرسه چهار باغ و منارجنبان تا چهار باغ عباسی و کاخ عالی قاپو و از موزه کلیسای وانک تا خانه مشیرالملک اصفهان هر گوشه آن نمادی از تمدن و تاریخ کهن است.
شهری اصیل در قلب ایران که مغناطیس آن همه ساله به ویژه در نوروز خیل عظیم مسافران و گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود می کشاند.
آمیخته ای از فرهنگ و میراث ناملموس و چکیده ای از آیین و سنت های دیرین و طعم های اصیل و سوغات ناب، اصفهان را به اذعان کارشناسان به موزه ای جهانی و دهکده ای مفرح تبدیل کرده است.

**آران و بید گل، از کویر تا نوش آباد
به گزارش ایرنا؛ به استناد متون تاریخ ˈبنای آران و بیدگل قبل از بنای شهر کاشان بوده و چندین هزار سال قبل در آنجا دریایی بوده است که پس از خشک شدن آن شهری بنا شده استˈ، با این حال بیشترین آثار موجود در شهرستان آران و بیدگل مربوط به دوران اسلامی است، وجود کویر مرنجاب، دریاچه نمک، جزیره سرگردان، کوه های یخاب، چاله های سمبک، بندریگ و جاذبه های گیاهی و جانوری کویری، بخشی از این شهرستان را به حوزه گردشگری طبیعی مبدل ساخته و همه ساله پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.
گردشگران سلامت، این منطقه را از یکسو بخاطر وجود شن های نرم روان و خاصیت آرامش بخشی آن و از سوی دیگر به دلیل گل و لای موجود درحاشیه دریاچه نمک و خواص درمانی آن برای پوست، برای گردشگری سلامت محیط جذابی می دانند.
همچنین آثار تاریخی این شهرستان شامل قلعه ها و کاروانسراهای متعدد، خانه های قدیمی، محوطه های باستانی ویگل و هر اسگان، اماکن مذهبی تاریخی، آب انبارها و مجموعه بازار که از دوران های مختلف تاریخی بر جای مانده گردشگران علاقه مند به تاریخ و بناهای تاریخی را شیفته خود می کند، وجود بقاع متبرکه در آران و بیدگل و ساختار اجتماعی مذهبی این منطقه سبب شده که این شهرستان بر اساس استناد به آمارهای گردشگری مذهبی پس از شهرهای مشهد، قم، شیراز و ری در رتبه پنجم شهرهای مذهبی کشور قرار گیرد. نوش آباد در سه کیلومتری غرب آران و بیدگل با آثار تاریخی و دیدنی‌ های متعدد مانند شهر زیر زمینی، قلعه سی‌ زان، مسجد جامع، بقعه امامزاده محمد(ع)، مسجد امام علی (ع) و موزه مردم ‌شناسی می‌ تواند لحظه ها دل‌ انگیزی را برای مسافران ایجاد کند.
آثار و ابنیه تاریخی شهر ˈ ابوزیدآباد ˈ از توابع آران و بیدگل هم شامل کاروانسرای صفوی، بقعه مبارکه امامزاده (ع)، مجموعه تاریخی خواجه، قلعه کرشاهی و بقعه امامزاده صالح است.

**تنها قنات دو طبقه ایران در اردستان
برخی مورخان نوشته اند این شهرستان در دوران اشکانی، پایتخت اردوان چهارم بوده و اردشیر اول، بنیانگذار پادشاهی ساسانی، آتشکده ای در آن بنا کرده است.
مسجد جامع اردستان که یکی از نمونه های منحصر به فرد مساجد چهار ایوانی کشور به شمار می آید، مسجد امام حسن محله بازار (ع) و آب انبار مجاور آن از دیگر بناهایی است که قدمت اردستان را تایید می کند ، بنای مسجد جامع شهر زواره در فاصله ۱۸ کیلومتری شمال شرق اردستان، با توجه به مدارک موجود، نخستین مسجد چهار ایوانی ایران است که در دوره سلجوقی ساخته شده و اصالت خود را تاکنون به نحو شایسته ای محفوظ کرده است.
کاروانسرای جوگند واقع در جاده اردستان – نایین، مجموعه آسیاب های آبی در مناطق راهمیان و زواره ، مجموعه کاخ سرهنگ آباد در شرق زواره و همچنین حسینیه ها ، یخچالها ، آب انبارها، مناره ها از دیگر نقاط تاریخی و دیدنی اردستان بشمار می روند.
در شهر اردستان قناتی وجود دارد که دو طبقه است، یعنی دو رشته آب، دو کیلومتر به موازات هم در جریان هستند.
این قنات که معروف به قنات دو طبقه مون است ، تنها قنات دو طبقه ایران بشمار می رود.
زیارتگاه های ملکوتی امامزادگان موسی، اسماعیل، ابراهیم، حیدر، یعقوب یحیی، سیدکمال الدین و سرالدین علیه السلام از جمله مکانهای زیارتی شهرستان اردستان بشمار می روند.

**برخوار و برج باروی قدیمی
شهر دولت آباد برخوار با پیشینه ای به دوران صفویه در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال شرق اصفهان قرار دارد ، این شهر از مجموع چند روستا چون صالح آباد ، بتکا آباد و دُرّه در زمان صفویه به صورت یک قلعه تشکیل گردید و نام دولت آباد به علت تشکیل هسته اولیه شهر توسط حکومت بر آن بنا نهاده شد.
از آثار تاریخی برخوار می توان مسجد ۱۲ امام ، خانه های تاریخی رنجبران و صادقی ، بُرجهای کبوتر چهارقلو و پِستانَک و بُرج آقا و مسجد کُربکَند در شهر دولت آباد، مسجد جامع ، حمام تاریخی ، خانه های تاریخی حبیب آباد، حمام های قدیمی و خانه های تاریخی دستگرد و خانه برومند شهرخورزوق و برج و باروی قدیمی، خانه حاج قاسمی ، قلعه ی و حمام تاریخی شهر کمشچه را نام برد.

**طبیعت بکر و خیال انگیز بویین میاندشت
سد و سرچشمه و پیست اسکی شهر افوس، آبشار نوغان ، تفرجگاه دره حوض ، دشت لاله های واژگون در روستای ماهورستان، بیشه زار پیلستو ن و سد و سرچشمه آغچه از جاذبه های گردشگری بویین میاندشت واقع در غرب استان است.

**تیران و کرون، دیار مساجد کهنسال
از جمله آثار تاریخی تیران و کرون وجود ۵۵ مسجد قدیمی است که ۱۶ مورد آنها بیش از هزار سال قدمت دارند، در این میان مسجد آقانوروز و مسجد سید و مسجد حاج سلیمان در حسینیه قدیم تیران به همراه مسجد خان یا امام حسن مجتبی در محله قدیمی سرپل تیران شاخص ترند.
منطقه حفاظت شده قمیشلو با گونه های نایاب کل وبز وحشی و آهو وکبک از زیبا ترین مناطق گردشگری طبیعی و حیات وحش کشور است، کاخ قمیشلو، قلعه تاریخی جاجا، کبوترخانه های خیر آباد، خرمنان وحمام قدیمی خان وقلعه میرآباد نیز از دیگر دیدنی های تیران و کرون به شمار می رود.

**چادگان، شهر ساحلی
دهکده تفریحی زاینده رود یکی از زیباترین تفرج گاه های استان است که در کنار سد چادگان و در ساحل دریاچه پشت سد با امکانات تفریحی فراوان و مناظر زیبا یکی از جاذبه های بارز گردشگری استان است، در این مجموعه امکانات رفاهی از قبیل اسکله قایقرانی، زمین ورزش، مجموعه تجاری، رستوران، چایخانه سنتی و استخر به طور کامل راه اندازی شده است.
مهمترین جاذبه تاریخی چادگان ، خانه معظم الملک میر پنج به شماره ثبت ۲۱۸۱۵ دارای زیرزمین ، تالارها و اتاق های وسیع با دیوارهائی مزین به نقوش و آیینه کاری های ظریف است.
پل اورگان و مسجد جامع اورگان در ۳۲ کیلومتری مرکز شهرستان، امامزاده خواجه محمد، روستای پرمه در ۴۶ کیلومتری مرکز شهرستان و امامزاده اسماعیل روستای فراموشجان در ۲۷ کیلومتری مرکز شهرستان از دیگر مکان های دیدنی چادگان است.
روستای مشهد کاوه چادگان که نام های آن «کودلیّه» و «کوالیّه» بوده، به روایتی زادگاه و مدفن مجاهد مشهور تاریخ ، کاوه آهنگر است.

**برج های کبوترخانه خمینی شهر
شهرستان خمینی شهر با وجود بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی ارزشمند از نقاط مطرح گردشگری استان است، از بناهای تاریخی خمینی شهر می‌ توان از عصارخانه محله گارسله در بازارقدیم ورنوسفادران ، ایوان گزیها جنب امامزاده سید محمد ، مجموعه حمامهای : اندوان ، گاردر ، توده ، شمس آباد ، کهندژ ، کوز ، درب سید و حمام کوشک مساجد تاریخی بسیار زیبایی چون : مسجد جامع خوزان ، مسجد آخوند، مسجد ملا محسن ، مسجد ملاحیدر علی، مسجد گاردر، مسجد آقا علی اکبر ، مسجد ابوالبرکات و مسجد جامع فروشان بنای امامزاده سید ابراهیم ورنوسفادران ، امامزاده سید محمد ، امامزاده سید نجم الدین و خانه های تاریخی بسیار زیبا چون: مجموعه خانه های سرتیپ سدهی ، مجموعه خانه های مجیر ، خانه ابطحی ، خانه دایی رحیم ، خانه حاج آقا دکتر و گورستان های تاریخی چون گورستان ورنوسفادران با سنگ قبرهای نفیس و ایستاده ، گورستان گاردر و برج های کبوتر زیبا چون برج کبوتر دستگرد ، برج کبوتر جوی آباد و مجموعه برج های زیبای دشت ولاشان ودینان درچه نام برد.
به گزارش ایرنا، کود کبوتر در اقتصاد کشاورزی ایران چنان اهمیتی داشته که غازان خان مغول در هفتصدسال قبل در ضمن سایر اقداماتش جهت احیای کشاورزی از جهت حفظ و حمایت کبوتران در روستاها نیز اقداماتی انجام داده و عمله دولت را از اینکه کبوتران را از روستاییان بگیرند منع کرده و قدغن کرده هرجا برج کبوتری وجود دارد دام بگذارند.

**خوانسار شهر شهد و چشمه
گلستان کوه، پارک جنگلی سرچشمه، مسجد جامع را می توان از جاذبه های گردشگری خوانسار اصفهان دانست.
«خوانسار» به معنی چشمه سار است. پارک جنگلی سرچشمه خوانسار در کنار آرامگاه شیخ اباعدنان با وسعتی در حدود ۱۵ هکتار و چشمه های متعدد به عنوان منطقه نمونه گردشگری برگزیده شده است. عسل یکی از مهم ترین سوغات این خطه است.

**شب های خیال انگیز کویر در خور و بیابانک
خور و بیابانک در قلب کویر مرکزی ایران همیشه جاذبه هایی بالقوه و منحصر به فرد برای گردشگران و مسافران در ایام مختلف سال به ویژه تعطیلات نوروز داردشب های پرستاره و آرام، نخل های سر به آسمان کشیده، اشکال لانه زنبوری یکدست، رمل های ماسه ای دلفریب تخت عباسی و تخت عروس، چال سلکنون و نیزار مصر و فرحزاد، دریاچه نمک، چشمه گرمه و آبگرم، از جمله پدیده های بکر و طبیعی خور و بیابانک است.
گردشگران با سفر به خور و بیابانک علاوه بر جاذبه های طبیعی، از آثار تاریخی چون قلعه های جندق، بیاضه، ایراج و گرمه، دیوان خانه اردیب، مسجد جامع جندق، مسجد جامع فرخی، مسجد جامع بیاضه، گنبد شمس الدین حاجی محمد مهرجان، بادگیرها، آب انبارهای همت و شاه در شهرخور ، امام زادگان، ایوان های گنبدی شکل و ساباط ها، مقبره استاد حبیب یغمایی، مسجد عربها در شهرخور، خانه یغما،خانه کافی در شهرجندق دیدن می کنند.

**سمیرم، نگین زاگرس
پیشینه سمیرم به دلیل وجود تعدادی آثار باستانی از جمله کتیبه های میخی حک شده بر دل کوه ها و سنگ های استوانه ای که به ˈمیلˈ معروفند به دوران باستان می رسد.
به گزارش ایرنا، آبشار زیبا و بی نظیر سمیرم یکی از جذابترین مواهب طبیعی این منطقه است که بهار و تابستان هر سال عده زیادی را به سوی خود فرا می خواند، تخت سلیمان، آب ملخ، روستاها و باغستان های پادنا و کوهستان سرسبز، تالاب خان و چشمه ˈحسین آبادˈ وردشت از نقاط شاخص گردشگری این خطه است، ارتفاع سمیرم که به بام ایران و سرزمین هزار چشمه ایران زمین نیز شهرت دارد از سطح دریا دو هزار و ۵۰۰ متر است و به علت موقعیت کوهستانی دارای آب و هوای کوهستانی با زمستانهای سرد توام با بارندگی فراوان است.

**کاروانسراهای اصیل شاهین شهر و میمه
تپه باستانی اشکانی – ساسانی زیر امامزاده شاه نعمت اله – مسجد جامع عهد سلجوقی و آل بویه – خانه های تاریخی صفوی و قاجار – کاروانسرای عباسی گز – فرهنگسرای ادیب برومند -امامزاده شاه نعمت اله – برج و باروی باستانی دور شهر – حمام قدیمی از آثار تاریخی شهرستان شاهین شهر و میمه (گز و بُرخوار یا برخوار و میمه قدیم) است.
کاروانسرای مادر شاهاز نمونه های زیبای کاروانسراهای ایران در شاهین شهر واقع است.
شهر میمه که مرکز بخش می باشد با قدمتی بیش از هزار سال در کنار جاده ترانزیت شمال جنوب ایران و ورودی شهرستان شاهین شهر ومیمه مورد توجه خاص است .این شهر با داشتن بناهای تاریخی چون مسجد جامع مربوط به دوران زندیه – خانه های تاریخی و حمام قدیمی و قنات مزدآباد است . کاروانسرای آغا کمال  و حمام تاریخی ونداده از دیگر آثار تاریخی این دیار است.

**شهرضا، خطه سفال
مسجد جامع امامزاده شاهرضا بازار قدیمی شهرستان شهرضا از آثار تاریخی و زیبا به یادگار مانده از دوره سلجوقیان است.
کاروانسرای شاهرضا معروف به کاروانسرای ملک یکی دیگر از آثار تاریخی شهرضا است، این کاروانسرا به جای مانده از دوره صفویه با ساخت و ساز مربوط به همان دوره است.
مسجد نو شهرضا با پیشینه ۷۰۰ سال یکی از آثار تاریخی ملی این شهرستان شهرضا به شمار می‌رود،صنعت سفال گری و سرامیک سازی در شهرضا پیشینه‌ای طولانی دارد

**دهاقان سرزمین خانه های قدیمی
دهاقان سرزمین چشمه‌های ناب و مناظر بکر طبیعی همچنین باغ ‌های سرسبز و قنات ‌های زیبا و جاذبه ‌های روستایی و عشایری است، مساجد ، بازار ،کاروان‌سرا ، آسیاب‌ها و امام‌زاده‌ها نیز از دیگر آثار تاریخی این خطه است.خانه قدیمی «خان» که مالک آن اربابی به نام «حسین قلی خان خطائی» بوده و نزدیک به ۳ قرن قدمت دارد دیگر اثر تاریخی دهاقان است.روستای «پوده» در این شهرستان از محورهای زیبای گردشگری روستایی استان اصفهان است.

**فریدن دیار هوای پاک
دره بید نام روستایی در فریدن است که با لاله های واژگون و شقایق های سرخ شناخته شده است، وجود پارک ها و تفرج گاه هایی مانند خانه بومگردی پلاسجان ، دسکن ها و آبشار سیاه دره دامنه، مجموعه گردشگری پارک شقایق، پارک دریاچه و تپه نورالشهدا در ورودی شهرستان، همچنین موزه فرهنگ و مردم شناسی شهر داران از مهم ترین جاذبه های گردشگری فریدن است. کلیساهای متعددی مانند گئورگ روستای سواران ،کلیسای روستای غرغن نیز از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه است.

**فریدونشهر، بهشت کوهستانی
ارتفاعات زیبا و شگفت انگیز مهم ترین جاذبه طبیعی فریدونشهر اصفهان است، همچنین آبشار پونه زار از تفرجگاه های شاخص این منطقه است.
آثار تاریخی شهرستان فریدونشهر شامل تپه‌ های تاریخی و سنگ گورهای باستانی در روستای قهستجان و همچنین سنگ قبرهای قدیمی است.
وجود کلیساهای متعدد، رودخانه و نظرگاه شاهزاده منصور در روستای و هرگان، قلعه خواجه امیرقلی تاج میری در روستای اسلام‌ آباد، نظرگاه ‌های مایی بولاغ روستای سیبک، چشمه بابا احمد روستای سرداب، نظرگاه پیرعلی و چشمه انجیل روستای سروشجان زادگاه ارامنه این روستا از دیگر آثار تاریخی و قدیمی این شهرستان به شمار می‌رود.

**فلاورجان، پل قوسی اصفهان
فلاورجان مانند دیگر شهرهای استان اصفهان دارای تاریخ و تمدنی قدیمی است، تاریخ سکونت در فلاورجان به ۶۰۰۰ سال پیش می‌رسد. علاوه‌بر جاذبه ‌های تاریخی، طبیعت زیبای شهر فلاورجان دلیل سفر بسیاری از گردشگران به این شهر است، قدمت مسجد جامع فلاورجان به ۷۰۰ سال پیش باز می‌گردد.
معماری مسجد مربوط به دوره ایلخانی و جزو آثار ملی است، پل فلاورجان با طول ۱۵۰ متر از پل‌های طولانی اصفهان است، کتیبه نصب شده روی پل نشان می‌ دهد که بنا در دوران صفویه ساخته شده است، فلاورجان تنها پل قوسی اصفهان است، یعنی برخلاف سی‌وسه پل و پل خواجو ساختمان پل مستقیم نیست و کمی انحنا دارد.

**کاشان شهر عطر و ادب
جاذبه‌های گردشگری و اقلیم این شهر که دارای دو بخش کوهستانی و کویریست آن را به یکی از سکونت گاه‌ های مهم در ایران بدل ساخته‌است، باغ‌فین حمام فین مسجد جامع کاشان ، مسجد آقابزرگ تنها مسجد پنج طبقه دنیای اسلام ، تپه سیلک به عنوان یکی از قدیمی ترین مراکز سکنای بشر ماقبل تاریخ در ایران ، انواع خانه های تاریخی مانند خانه‌ی بروجردی‌ها طباطبایی ها و عامری ها وآتشکده نیاسر از مهم ترین آثار تاریخی شهر گلاب و سهراب است.

**گلپایگان و ارگ تاریخی
بازار سنتی گلپایگان ،مسجد جامع، بازار چهار سوق، ، مناره آجری سلجوقی، کفترخانه‌های گلپایگان، سد گلپایگان، روستاهای کوچری، بقعه سیدالسادات ،ارگ تاریخی گوگد، امام زاده گان هفده‌تن، بقعه ناصر بن علی، مسجد حجه الاسلام، گنبد بابامصری، شبستان مسجد حجت الاسلام، شبستان مسجد حاج ملاعلی، مسجد جامع سرآور، امامزاده ابوالفتوح در وانشان، بقعه باب شیخ ،دره شهیدان (گوشه)،بقعه صالح پیغمبر، ، امامزاده عمران ابن علی، کاروانسرای طور روستای دُر، باغ برج علی اکبری سر رباطان، پل قاضی زاهد،خانه معظمی‌ها و خانه شجاع نظام در سر رباطان – ، عباس آباد و وانشان، منبت کاری و بقعه دانیال نبی از جاذبه ها و آثار دیدنی گلپایگان است.

** باغ بهادران زیبای لنجان
پارک ساحلی زرین شهر، دریاچه قایق رانی حسین آباد، آبشار شاهلولاک (شاهلرا)، مسجد صباحی، پل کله (پل قلعه) و قلعه باغبهادران در لنجان نیز هر ساله پذیرای مسافران بسیاری است.
افزون بر آثار باستانی یاد شده ، آثار تاریخی دیگری نیز وجود داشته که تخریب شده اند، گورستان زرتشتیان در جوار آبشار شاهلولاک چرمهین،حمام متعلق به دوران صفویه در سده لنجان و کاروان سرای معتبر بیستجان که در عصر شاه عباس بنا شده و تا یکصد سال پیش همچنان رونق داشته است از جمله آثار تخریب شده منطقه است که هم اکنون جز اندک خرابه ای از دیوارهای آنان یا روایاتی از وجود آنان اثر دیگری در دست نیست.

* تراوش عقیده از حوض ماهی های مبارکه
پارک ساحلی سرارود در حاشیه زاینده رود ، غارهای حسن‌آباد قلعه بزی،روستای حوض‌ماهی که بر اساس عقاید و باورهای مردم ماهی‌های حوض واقع در این روستا، نباید مورد آزار قرار بگیرند و یا شکار شوند؛قلعۀ نهچیر که در زمان شاه صفی الدین شکارگاه بوده و ستون های سنگی آن برای ساختمان حمامی آماده شده و هنوز پابرجاست، بررج کبوترآباد و قلعۀ آسیاباد و حمام نو
که در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است مهم ترین جاذبه های گردشگری مبارکه است.

**نایین، شهر یخچال های قدیمی
مسجد جامع نایین ،خانه پیرنیا، آب انبار و نارین قلعه ، بازار قدیمی، محله محمدیه، مسجدهای شیخ مغربی و بابا عبدالله، خانه های فاطمی و امامی، حمام های نوآباد و کلوان، آب انبار معصوم خانی و یخچال قدیمی از ظرفیت های گردشگری این شهرستان است.
**عصارخانه نجف آباد
دژ سنگی علویجه، مسجد جامع جوزدان و مسجد جامع دهق ، عصارخانۀ آقا به عنوان اولین و قدیمی ترین عصارخانۀ شهر در مرکز بازار کاروانسراهای هسنیجه و جلوگیر از بناهای به جا مانده از دوران صفوی ، برج های دوقلوی صفا و برج های جوی خارون در جنوب شهر از بناهای بر جای مانده تاریخی در نجف آباد اصفهان است.

**نظنز از افوشته تا آتشکده
روستای ابیانه نگین گردشگری نطنز در ۴۰ کیلومتری شمال غربی این شهرستان واقع است، این روستای تاریخی به دلیل معماری بی‌نظیر خانه‌های سرخ رنگ‌اش که با خشت، گل، آجر و تیر چوبی ساخته شده، میان گردشگران داخلی و خارجی بسیار پرطرفدار است، مسجد جامع نطنز، آتشکده نطنز، منطقه نمونه گردشگری متین‌آباد روستای هنجن ، غار پریان، کاروانسرای دیدنی میر ابوالمعالی، محله‌ شگفت‌انگیز «افوشته» که جایگاه ۹ اثر تاریخی و ارزشمند مانند خانه سورگاه، مقبره سید حسن واقف، مقبره میر سید واقف، حمام تاریخی، شربت‌خانه، آب انبار، مسجد، حسینیه و خانقاه، همگی در این محله منحصر به فرد جای گرفته‌اند.
مسجد میر، دهکده گردشگری و تفریحی رایان، محوطه باستانی اریسمان، با قدمتی ۶ هزار ساله، چشمه آب سرخ فریزهند نیز از دیگر مزیت های تفریحی گردشگری نظنز به شمار می رود.