کارآفرینی از میمه تا استانبول

2019-03-09
500 بازدید

کارآفرینی از میمه تا استانبول “او درباره آغاز فعالیتش در زمینه کشت زعفران به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: بیشتر از ۵۰ سال است که در روستای ازان از توابع شهرستان میمه در استان اصفهان، زعفران کشت می‌شود، اما تا چند سال قبل یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم این روستا و کشاورزان آن، نحوه بسته‌بندی این […]

۵۷۸۴۲۸۸۱ (۱)

کارآفرینی از میمه تا استانبول

“او درباره آغاز فعالیتش در زمینه کشت زعفران به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: بیشتر از ۵۰ سال است که در روستای ازان از توابع شهرستان میمه در استان اصفهان، زعفران کشت می‌شود، اما تا چند سال قبل یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم این روستا و کشاورزان آن، نحوه بسته‌بندی این محصول ارزشمند بود که موجب بی‌توجهی بازار به محصولات این روستا می‌شد.”

اگرچه محل طلای سرخ را مشهد می دانیم، اما لذت چیدن گل‌های خوشبوی زعفران در کویر بهانه ای شد تا هوش و نبوغ زنی از دیار میمه، حاصل دسترنج کشاورزان اصفهانی را نه تنها در کشور بلکه تا ترکیه نیز به رخ بکشاند.

به گزارش ایسنا، با وجودی که فعالیت زنان در امور خانه بر فعالیت های اقتصادی اولویت دارد، اما بعضا زنانی هستند که با نبوغ و خلاقیت خود علاوه بر نقش مادری و همسر، در امور اقتصادی با کارآفرینی خود موجب اشتغال افراد بسیاری شده اند. به همین منظور بر آن شدیم تا همزمان با روز جهانی زن به سراغ یکی از زنان موفق کشورمان برویم. این بانوی کارآفرین که امروز بیش از ۳ هزار نیروی مشغول به کار را تحت پوشش خود دارد، در زمینه کشت زعفران در روستای «ازان» شهر میمه صاحب کسب‌وکاری بسیار گسترده است، تا آنجا که با تاسیس دفترش در شهر استانبول و عقد قرارداد با کشورهای اروپایی، به صادرات زعفران و محصولات دیگر همچون صنایع‌دستی، حبوبات و… می‌پردازد.

«صغری جعفری» که در سال ۹۳ به عنوان یکی از کارآفرینان نمونه استان انتخاب شد، تأکید دارد که کشاورزی ساده است و از یدک کشیدن القاب درشت و دهان پرکن حذر می‌کند، هرچند او به‌ حق امروز به عنوان یکی از چهره‌های شاخص کارآفرینی و صادرات کشور شناخته می‌شود.

او درباره آغاز فعالیتش در زمینه کشت زعفران به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: بیشتر از ۵۰ سال است که در روستای ازان از توابع شهرستان میمه در استان اصفهان، زعفران کشت می‌شود، اما تا چند سال قبل یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم این روستا و کشاورزان آن، نحوه بسته‌بندی این محصول ارزشمند بود که موجب بی‌توجهی بازار به محصولات این روستا می‌شد.

او ادامه می‌دهد: چون در دانشگاه در رشته بهداشت تحصیل‌کرده بودم و با ضرورت نحوه بسته‌بندی کالا به‌عنوان یکی از عوامل بسیار مؤثر در میزان فروش آن آشنایی داشتم و می‌دانستم هر محصولی باید برند و شناسنامه داشته باشد تا بتواند در فروشگاه‌های معتبر نظر مشتری را به خود جلب کند و تصمیم گرفتم برای محصول زعفران روستای ازان شناسنامه تهیه کنم.

این بانوی کارآفرین می‌گوید: آن زمان به تازگی دوران فعالیتم در کار دولتی به اتمام رسیده بود و در خانه مشغول قالیبافی بودم، اما تمایل به کسب‌وکاری جدیدی بودم، چراکه تحمل بیکاری و اتلاف وقت را نداشتم.

او ادامه می‌دهد: با همین انگیزه وارد کار شدم و با به راه انداختن کارگاه بسته‌بندی زعفران، به ثبت قرارداد با کشاورزان و خریداران پرداختم و در نهایت موفق به ثبت نخستین برند زعفران استان اصفهان شدم.

جعفری درباره تأمین هزینه تأسیس کارگاه بسته‌بندی، می‌گوید: برای ارائه بهترین بسته‌بندی نیاز به هزینه قابل‌توجهی داشتم، به همین دلیل با قالیبافی و دریافت وام این هزینه را تأمین کردم و با خریداری یک دستگاه کاشت مکانیزه، بهترین نوع پیاز زعفران را برای کاشت انتخاب کردم.

کارآفرین نمونه استان در سال ۹۳، با بیان اینکه آموزش نحوه کاشت زعفران یکی از مهم‌ترین بخش‌های فعالیتم بود، اظهار می‌کند: به این دلیل راهی مشهد شدم و با گذراندن ۱۸ جلسه آموزشی تحت نظارت اساتید دانشگاه مشهد، با فوت‌وفن کشت زعفران آشنا شدم و از کارخانه‌های بزرگ زعفران مشهد بازدید کردم.

او ادامه می‌دهد: بعد از بازگشت به اصفهان، دست به کار توسعه کشت زعفران شدم و روستا به روستا، شهرستان به شهرستان و در مساجد، حسینیه‌ها و مدارس به آموزش نحوه کشت این محصول برای روستاییان پرداختم. از سوی دیگر تنها هزینه پیاز زعفران را از آنها دریافت کردم و خواستم محصول زعفران خود را به ما بفروشند.

او با بیان اینکه تا سال ۹۵ موفق به زیر کشت رفتن ۶۵ هکتار زمین کشاورزی در شهرستان‌های فریدونشهر و سمیرم برای زعفران شدم، می‌گوید: تا آن زمان موفق به برداشت حدود ۷۰۰ کیلوگرم زعفران شدم که البته این میزان همچنان رو به افزایش است.

جعفری درباره تاسیس شرکت تعاونی طلای سرخ ازان نیز، توضیح می‌دهد: از سال ۹۰ به صورت رسمی با تشکیل یک شرکت تعاونی با نام طلای سرخ ازان و نیروهای زبده و متخصص فعالیت خود را گسترش دادم، تا جایی که امروز دفتر اصلی خود را در استانبول فعال کرده‌ام.

او ادامه می‌دهد: در استانبول محصولاتی مانند گلاب، عرقیجات و صنایع‌دستی اصفهان را به کشورهای اروپایی صادر می‌کنیم.

این کارآفرین اصفهانی درباره تعداد نیروهای تحت پوشش خود، می‌گوید: در حال حاضر با کاشت زعفران در روستاهای مختلف، به‌طور فصلی برای بیش از ۳ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده‌ام و امیدوارم این تعداد روز به روز بیشتر شود.