ربط دادن موضوع قاچاق دام زنده به عربستان صحیح نیست

2019-02-25
88 بازدید

«جمشید پوریان»، رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص ادعاهای نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس در خصوص دخالت عربستان در قاچاق دام زنده گفت: قاچاق دام به دلیل تلاطم ارز صورت می گیرد و دامی که خارج  می شود، فقط مولد نیست. دامی که خارج می شود […]

n82801256-72120881

«جمشید پوریان»، رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص ادعاهای نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس در خصوص دخالت عربستان در قاچاق دام زنده گفت: قاچاق دام به دلیل تلاطم ارز صورت می گیرد و دامی که خارج  می شود، فقط مولد نیست. دامی که خارج می شود عمدتا بره است که برای مصارف کشتاری استفاده می شود و بیشتر به سمت عمان می رود. خریداران دام ایرانی عمدتا کویتی ها، قطری ها و عمانی ها هستند که به دلیل فاصله قیمتی موجود با آنجا کسب و کاری راه انداخته اند.

وی افزود: ربط دادن موضوع قاچاق دام زنده به عربستان صحیح نیست و چنین چیزی وجود ندارد زیرا این موضوعات بیشتر جنبه روانی داشته و کمکی هم به بازار ما نمی کند.

پوریان عنوان کرد: کل تولید روزانه گوشت قرمز ۳۲۰۰ تن، نیاز روزانه کشور ۴۰۰۰ تن و حدود ۸۰۰ تن کسری داریم. با تولید خوبی که انجام می شود این رقم ۸۰۰ تن مقرر شد که از طریق واردات تامین شود که تا حدودی موفق بودیم.

وی ادامه داد: چسباندن موضوعات مختلف به قضیه دام زنده کار نادرستی است و سبب ایجاد جو روانی در بخش دام و گوشت می شود. انتشار این اخبار که عربستان در قاچاق دام زنده نقش دارد بدون شک در قیمت دام اثر خواهد گذاشت و این پیام را به دامداران می رساند که دام ما خارج می‌شود. بنابراین سعی می کنند دام را نزد خود نگهدارند و بدین ترتیب قیمت بالا می رود.

پوریان افزود: محصول انتشار این مباحث روانی، تنش قیمت هاست که با افزایش ۱۰ هزار تومان قیمت گوشت و دام همراه بوده است. بالا رفتن قیمت گوشت محصول مصاحبه های غیرکارشناسی برخی مسئولان بوده و یک نوع هیجان در این بازار ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: ما از گذشته هم قاچاق دام زنده داشتیم اما به این میزان نبوده و علت افزایش قاچاق اخبار غیرکارشناسی در این زمینه است. اینکه ما بگوییم این کار سازماندهی شده بوده کار اشتباهی است. طی ۱۰ روز گذشته، ستاد مبارزه با قاچاق و همه ارگان ها نظارت و کنترل لازم را انجام می دهند و حتی جابجایی دام از مناطق نزدیک هم به سختی انجام می شود و خروج دام امکان پذیر نیست.

رییس مجمع صادرکنندگان دام زنده با بیان اینکه با دستور رییس جمهور و ورود سپاه، کاهش ۲۰هزار تومانی در عرصه گوشت به ویژه گوشت منجمد خواهیم داشت، گفت: قیمت گوشت گوسفندی داخلی با این وارداتی که انجام می شود به قیمت ۸۰ هزار تومان می رسد؛ البته حائز اهمیت است که قسمت های مختلف گوسفند قیمت های متفاوتی دارند.