بیش از نیمی از اصفهان با خشکسالی شدید مواجه است

2019-02-13
70 بازدید

حمیدرضا خورشیدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه ۹۸٫۱ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی هیدرولوژیک(آب شناسی) است، افزود: بر اساس این شاخص ها ۵٫۵ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی خفیف، ۳۳٫۲ درصد خشکسالی متوسط و ۶ درصد خشکسالی بسیار شدید است. وی اضافه کرد: خشکسالی شدید در شهرستان های […]

n83206784-72840781

حمیدرضا خورشیدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه ۹۸٫۱ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی هیدرولوژیک(آب شناسی) است، افزود: بر اساس این شاخص ها ۵٫۵ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی خفیف، ۳۳٫۲ درصد خشکسالی متوسط و ۶ درصد خشکسالی بسیار شدید است.
وی اضافه کرد: خشکسالی شدید در شهرستان های خور و بیابانک، نایین، آران و بیدگل، کاشان، شاهین شهر و میمه، گلپایگان، نجف آباد، سمیرم، اصفهان، مبارکه، لنجان، دهاقان، شهرضا، فلاورجان، خمینی شهر و بخش های محدودی از اردستان، نطنز، تیران و کرون و فریدونشهر قابل مشاهده است.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد : بخش هایی از شهرستان های شهرضا، سمیرم، کاشان، شاهین شهر و میمه و اصفهان تا پایان دی ماه درگیر خشکسالی بسیار شدید بوده اند.
وی تصریح کرد : تحلیل شاخص استاندارد بارش، تبخیر و تعرق در دوره ۱۰ ساله تا پایان دی امسال بیانگر آن است که درجات خفیف تا بسیار شدید خشکسالی درازمدت استان را فرا گرفته است.
مدیرکل هواشناسی اصفهان تصریح کرد : تمامی مساحت شهرستانهای استان دچار خشکسالی دراز مدت با درجات مختلف است و تنها بخش کوچکی از غرب استان در شرایط نرمال به سر می برد.
خورشیدی ادامه داد : با توجه به پراکنش جمعیت در مناطق مختلف استان و شاخص استاندارد بارش، تبخیر و تعرق، ۹۷٫۴ درصد جمعیت این استان تحت تاثیر خشکسالی درازمدت هستند.
به گفته وی میانگین وزنی بارش تا آخر دی ماه ۱۳۹۷ در استان برابر ۷۹٫۹ میلی متر است که نسبت به مدت مشابه در بلندمدت ۲۶ درصد و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶۳۴٫۲ درصد افزایش داشته است.
خورشیدی بیان کرد : استان اصفهان تا آخر دی امسال حدود ۵۱ درصد از بارش یک سال زراعی کامل در بلندمدت را دریافت کرده است.
وی خاطرنشان کرد: میزان بارش در ایستگاه کوهرنگ به عنوان سرچشمه زاینده رود در این بازه زمانی برابر با ۹۷۴٫۷ میلی متر است که ۶۰درصد از میانگین بلندمدت خود بیشتر است.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان اضافه کرد : میانگین دمای استان در دی ۹۷ برابر ۴٫۲ درجه سانتی گراد بود که در مقایسه با بلندمدت آن ۱٫۶ درجه سانتی گراد گرم تر اما نسبت به سال ۹۶ در همین بازه زمانی، ۱٫۴ درجه سانتی گراد سردتر شده است.
وی تصریح کرد: به طورکلی بر مبنای شاخص بیان شده در دوره ۱۰ ساله، همانند گذشته شرایط خشکسالی درازمدت (هیدرولوژیک) در استان حکمفرما بود و باید مدیریت منابع آبی در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت، خدمات و مصارف کشاورزی همچنان مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان اظهارداشت: شاخص های بلندمدت خشکسالی هواشناسی، به منزله انعکاسی کلی از شرایط ذخیره آبی مناطق مختلف در نظر گرفته شود.
خورشیدی همچنین با اشاره به وضعیت حوضه ی آبریز گاوخونی گفت : تحلیل شاخص خشکسالی حاکی از آن است که بطور تقریبی تمامی مساحت حوضه آبریز گاوخونی دچار خشکسالی بلندمدت خفیف تا بسیار شدید است.
وی با بیان این که در مجموع ۹۷ درصد مساحت گاوخونی از لحاظ پراکنش مکانی، درگیر خشکسالی درازمدت است، افزود: در این حوضه ۱۲ درصد خشکسالی خفیف، ۳۴ درصد خشکسالی متوسط، ۴۱ درصد خشکسالی شدید و ۹ درصد با خشکسالی بسیار شدید مواجه است.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان اظهارداشت: برغم بارش های مناسب پاییز در اغلب نقاط حوضه آبریز گاوخونی، همچنان با کمبود در بخش منابع آب مواجه هستیم که ناشی از خشکسالی انباشته ۱۰ سال گذشته است.
وی با اشاره به خشکسالی میان مدت گفت: بررسی نقشه های خشکسالی یک ساله منتهی به پایان دی ۹۷ ، بیانگر تداوم شرایط خشکسالی خفیف تا بسیار شدید در مناطق گسترده ای از استان است به نحوی که شهرستان های واقع در شرق، شمال، مرکز،جنوب شرق استان دچار درجات مختلف خشکسالی هستند.
خورشیدی گفت: شرایط نرمال در شهرستان های واقع در غرب و شمال غرب استان و بخش های جنوبی شهرستان سمیرم وجود دارد و شرایط خشکسالی کشاورزی همچنان در شرق، شمال شرق، مرکز و جنوب شرق استان حکمفرماست.
وی افزود : بارش هایی در حد نرمال و بیش از نرمال در سال زراعی جاری در بیشتر شهرستان های استان رخ داد اما همچنان بخش هایی از شهرستان خور و بیابانک و اردستان درگیر خشکسالی خفیف است و بخش هایی از نایین و اصفهان درگیر خشکسالی متوسط و خفیف هستند و سایر شهرستانهای استان در شرایط نرمال و ترسالی کوتاه مدت قرار دارند.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: به واسطه بارش های سال زراعی جاری در تمامی پهنه شهرستان های فریدونشهر، فریدن، گلپایگان، چادگان، خوانسار و بویین میاندشت ترسالی ضعیف دیده می شود و بخش هایی از شهرستان گلپایگان، چادگان و تیران و کرون نیز ترسالی متوسط کوتاه مدت دارند.