محمدتقی معینیان – از استاندار چه خواستند و ما چه خواهیم خواست؟

2019-01-29
183 بازدید

اولین سفر استاندار استان اصفهان به شهر میمه مرحو م حاج قیصرخان گرانمایه مطالی شنیدنی از اولین سفر استانداراستان اصفهان به شهر میمه نگاشته اند که بااندکی تلخیص آورده می شود. ((به دلیل وابستگی شهر میمه به کاشان،دراین منطقه خیلی از ادارات ودوایر دولتی وجود نداشت،واگرهم بود بصورت دفتری کوچک ومشترک باجوشقان قالی بود.مردم برای […]

download

اولین سفر استاندار استان اصفهان به شهر میمه
مرحو م حاج قیصرخان گرانمایه مطالی شنیدنی از اولین سفر استانداراستان اصفهان به شهر میمه نگاشته اند که بااندکی تلخیص آورده می شود.
((به دلیل وابستگی شهر میمه به کاشان،دراین منطقه خیلی از ادارات ودوایر دولتی وجود نداشت،واگرهم بود بصورت دفتری کوچک ومشترک باجوشقان قالی بود.مردم برای دسترسی به ادارات دولتی می بایست بامشکلات ومشقات زیادی به کاشان می رفتند،درصددبرآمدم که این مشکل راحل کنم،اماراهکارش را نمی دانستم،نزدحاج حسین نعمت الهی که جوانی تحصیل کرده واز خانواده تجارثروتمند اصفهان بود رفتم ((حسین نعمت الهی بجرم همکاری با دراویش نعمت اللهی از اصفهان به میمه تبعید شده بود ودر میمه مغازه داری می کرد) ،به پیشنهاد آقاحسین قرار شداستاندار ومدیران کل ادارات اصفهان رابه میمه دعوت کنیم
با آقا حسین رفتیم ، اصفهان پیش یکی ازبستگانش که در استانداری پست مهمی داشت. پس از چند روز پیگیری ، ایشان وقت ملاقات استانداررا برایمان گرفت. ، چهار نفری (من ، آقا حسین ، عیسی و میرزا رضا) در جلسه ملاقات با استاندار از وی دعوت کردیم به اتفاق معاونین و مدیران کل ادارات استان برای میهمانی به میمه تشریف بیاورند. استاندار هم یکی از جلسات مهم خود با مدیران کل ادارات استان را در میمه برنامه ریزی کرد. بلاخره بعد از حدود یک ماه ، مهمانی برگزار شد. در این مهمانی از مهما نان پذیرائی شاها نه و مفصلی کردیم. بعد از صرف نهار من خواسته هایم را که از قبل توسط عیسی و میرزا رضا (میرزا رضای سعیدیان) نوشته شده بود مطرح کردم. درهمان جلسه مهمانی استاندار موافقت و دستورات لازم را در حاشیه درخواست ها نوشتند و به معاونین خود ومدیران کل ادارات فرمودند سریعاًبه درخواست های گرانمایه رسیدگی ونتیجه را گزارش نمائید
پس از پایان مهمانی ، به مهمانان هدایائی((شامل کماچدون روغن گوسفند ، کشک ، دوغ پخته ، بقچه های ترمه دوزی ، وسائل شربت خوری که با چوب منبت کاری ساخته شده بود دادیم)) و دو روز بعد من ، عیسی و میرزا رضا به اصفهان رفتیم ، مدتها در اصفهان در منزل خودمان در اصفهان ماندیم و هر روز جهت پیگیری درخواستهایمان راه استانداری وادارات را می پیمودیم. خوشبختانه توانستیم مجوز تاسیس چند اداره مستقل شامل ادارات مالیه(اقتصادودارایی) ، قند و شکر ، پست و مراسلات(اداره ارتباطات) ، راهداری ، ثبت (ثبت اسنادواملاک) ، شیر و خورشید ، کشاورزی(جهادکشاورزی) ، فرهنگ(آموزش وپرورش) و دخانیات را بگیریم و در منازلی که از قبل آماده کرده بودیم مستقر کنیم. (در آنزمان تعداد چند اداره کوچک در حد یک دفتر کوچک مشترک باجوشقان قالی در میمه یا جوشقان وجود داشت)

پیشنهاد مهم ترین اولویت‌های (عمرانی وتوسعه زیرساختهای شهری ،کشاورزی ،صنعتی وگردشگری شهر میمه) جهت برنامه‌ریزی در سفر استاندار محترم به شهر میمه(اولویت های قابل اجرا)
الف) پروژه‌های مطالعاتی (تصویب و تأمین اعتبارات مطالعاتی)
۱- مطالعه احداث ژئوپارک تخت سرخ
۲- مطالعه اولیه جهت امکان‌سنجی احداث بندر خشگ در ضلع جنوبی جاده میمه به جوشقان و شرق جاده راه‌آهن (وسعت اراضی بلااستفاده در این منطقه حدود ۳۰۰۰ هکتار است) محلی در حاشیه اتوبان کشوری اصفهان به تهران، ریل راه‌آهن و راه دسترسی به شهر کاشان و آزادراه بندری کشور (بندرعباس به بنادر شمال)
۳- مطالعه امکان‌سنجی یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و ارتقا کشاورزی سنتی به صنعتی و تغییر کشت محصولات (بر اساس آب و هوای منطقه)
۴- مطالعه امکان‌سنجی احداث یک واحد صنعتی دولتی مربوط به صنایع فلزی (وابسته به ذوب‌آهن یا مجتمع فولاد مبارکه) یا صنایع نفتی (وابسته به پالایشگاه نفت و پتروشیمی اصفهان) تنها راه ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری احداث یک واحد صنعتی بزرگ دولتی اشتغال زااست. آن هم واحد صنعتی که هیچ خطری آن را تهدید نکند و پایدار باشد (صنایع وابسته به فلزات یا مواد نفتی)
۵- مطالعه امکان سنجی ،گسترش و ارتقاء شهرک صنعتی میمه از صنایع غیرفلزی (سنگ‌بری و سنگ‌کوبی) به صنایع فلزی
۶- مطالعه امکان‌سنجی (احداث فلکه در سه‌راه جوشقان قالی و تعریض بلوار از سه‌راه جوشقان قالی، دانشگاه آزاد تا فلکه ورودی شهر میمه)
ب) پروژه‌های اجرایی (نیازمند اعتبارات)
۱- تأمین اعتبار برای تکمیل پارک صد هکتاری در شمال شهر میمه (پارکی که اعتبارات اولیه آن در زمان حضور جناب آقای بختیاری استاندار وقت اصفهان در سفر به شهر میمه تأمین شد) پارک صد هکتاری از شمال فلکه ورودی شهر میمه(میدان دروازه طلایی اصفهان) تا سرچشمه قنات مزدآباد
۲- تأمین اعتبار برای تعریض و احداث بلوار حد فاصل شهر میمه و شهر وزوان
۳- تأمین اعتبار جهت احداث اردوگاه دانش‌آموزی و مرکز رفاهی در آبگاه گزرتو (در حاشیه ژئوپارک تخت سرخ و داخل پناهگاه حیات وحش موته، جهت بیتوته بازدیدکنندگان ،گردشگران وطبیعت دوستان واردوهای دانشجویی و دانش‌آموزی)
۴- تأمین اعتبار جهت تعریض بلوار دانشگاه آزاد اسلامی (از فلکه شمالی شهر میمه تا سه‌راه جوشقان قالی)
۵- تأمین اعتبار برای تهیه طرح آمایش سرزمین در دشت میمه (از قرقچی تا سه‌راهی روستای سُه)
۶- تأمین اعتبار برای لایروبی و غنایی قنات مزدآباد (میزان آبدهی این قنات (که ارزشمندترین ثروت این شهر است) در سال ۱۳۷۲ حدود ۱۱۰ لیتر در ثانیه بود متأسفانه در امسال به ۷۵ لیتر در ثانیه رسیده است، این قنات مهم و ارزشمند تاریخی نیاز به اعتبار برای لایروبی و بهسازی دارد.
ضمنا پیشنهاد می گردد از پرو‍ژ ه هایی که قبلا مصوب شده وسیکل تامین اعتبار را طی می کنند نظیر شبکه فاضلاب ،کمربندی دور گذر شهر و……یا پروژهای تکراری وزمان بر انحرافی نظیر ارتقا بخش به شهرستان ،تجهیز بیمارستان ،احداث آرامستان وغیره که در حوصله این بازدید نیست جدا خوداری شود