چرا حاجی با استانی شدن انتخابات مجلس مخالف است؟

2019-01-22
67 بازدید

حسینعلی حاجی دلیگانی که از جمله مخالفان این طرح است، در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مهمترین دلیل مخالفت من با این طرح این است که نمایندگان مانند پل ارتباطی بین مردم جامعه و عالی ترین مقامات نظام هستند، اما با استانی شدن انتخابات این ارتباط از بین خواهد رفت و نبود این ارتباط باعث می‌شود […]

۱۴۰۵۴۰۹

حسینعلی حاجی دلیگانی که از جمله مخالفان این طرح است، در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مهمترین دلیل مخالفت من با این طرح این است که نمایندگان مانند پل ارتباطی بین مردم جامعه و عالی ترین مقامات نظام هستند، اما با استانی شدن انتخابات این ارتباط از بین خواهد رفت و نبود این ارتباط باعث می‌شود مشکلات و نارضایتی‌های مردم به سطح لایه های عالی نظام نرسد و این موضوع باعث ایجاد غفلت از مشکلات می شود

حاجی دلیگانی مدعی شد: افزایش حوزه‌های انتخاباتی ارتباط متقابلی با افزایش هزینه ها در سه سطح نامزدها، نمایندگان منتخب و هزینه های انتخابات در پیش دارد.

وی افزود: طرح استانی شدن انتخابات در راستای جهانی‌ سازی قدرت است که دنیای سلطه نیز برای دست یابی به آن تلاش می‌کند که اعلام کند کل جهان مانند دهکده‌ای است و این دهکده دارای یک ارباب به نام آمریکا است و مابقی کشورها باید به عنوان رعیت در این دهکده باشند و با هدف تمرکز گرایی سعی در از بین بردن خورده فرهنگ ها و خورده هویت ها دارند.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه  ادامه داد: ایراداتی که شورای نگهبان در سنوات پیش به این طرح وارد کرده است نه تنها رفع نشده، بلکه افزایش نیز پیدا کرده است؛ به طور مثال در اصلاحیه ماده ۶، ماده ۲۸ به صورت ایجابی و ۲۹ به گونه سلبی قوانینی را برای انتخاب شوندگان بیان کرده است که با این طرح مغایرت دارد، بنابراین من فکر می‌کنم شورای نگهبان از این بابت بر موضع خود بایستد.

نمایندگان موافق طرح دچار توهم شده اند

وی افزود: اما افراد طراح به نوعی به دنبال القای این هستند که با شورای نگهبان هماهنگ کرده و اصلاحات شورای نگهبان را  اعمال کرده اند و به هر حال به گونه ای برخورد می کنند که انگار شورای نگهبان با اصل استانی شدن انتخابات مشکلی ندارد؛ در صورتی که وقتی به  سیاست های کلی نگاه می‌کنیم با ۸ مورد  مغایرت با قانون مواجه می شویم.

حاجی دلیگانی مدعی شد: نمایندگان موافق این طرح به نوعی دچار توهم شده‌اند و چون جامعه در حال حاضر از آن‌ها طلبکار است و هیچ دستاوردی که در این شرایط اقتصادی جوابگو باشد، برای ارائه به مردم نداشته اند، حال می‌خواهند با  تغییر در روش انتخابات جامعه را از مسائل اصلی گمراه کنند. در واقع مردمی که برای اولین بار می‌خواهند نمایندگان خود را با این روش انتخاب کنند با حالتی مبهم روبرو می‌شوند و به نمایندگان فعلی که شناخت کاملتری نسبت به آنها دارند، رای می دهند.

وی افزود: از سوی دیگر اجرایی شدن این قانون باعث می‌شود یک لیست از یک حزب به طور کامل رای بیاورد و لیستی از حزبی دیگر رای نیاورد و مجلس به سمت تک قطبی شدن پیش می رود  و این باعث از بین رفتن اقتدار و جامعیت مجلس می‌شود. متضرران اصلی در این طرح نقاط حاشیه استان‌ها و شهرستان هایی هستند که از مراکز استان ها و پایتخت دور هستند.