حاجی : نماینده حرف مردم را به مسئولان منتقل می کند

2019-01-08
58 بازدید

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی دانشجو در ارزیابی اش نسبت به طرح استانی شدن انتخابات اظهار داشت: این طرح معایب زیادی دارد و به ضرر بخش هایی از مردم تمام می شود. وی در ادامه افزود: باتوجه به اینکه تنها ۱۰ درصد برای رای […]

۱۴۰۵۴۰۹

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی دانشجو در ارزیابی اش نسبت به طرح استانی شدن انتخابات اظهار داشت: این طرح معایب زیادی دارد و به ضرر بخش هایی از مردم تمام می شود.

وی در ادامه افزود: باتوجه به اینکه تنها ۱۰ درصد برای رای آوری کاندیداها کافی است، آن زمان نماینده ای که بیشتر در مرکز استان شناخته شده است رای می آورد و دیگر کاندیداهایی که از توابع استان کاندید شده اند به دلیل اینکه شناخت کمتر در میان مردم از نماینده شدن باز می مانند.

نماینده شاهین شهر و میمه  با بیان اینکه در این روند حق نقاط پیرامونی مرکز استان، تضییع می شود تصریح کرد: مردم این مناطق احساس می کنند سخنگویی در مجلس ندارند و مورد بی مهری واقع می شوند که این موضوع اصلا به نفع کشور نیست.

حاجی دلیگانی یادآور شد: هدف و روح ذاتی طرح این است که نمایندگان به جای اینکه به مسائل محلی بپردازد بیشتر به موضوعات ملی، قانونگذاری و نظارت بپردازند، این هدف درستی است به شرط آنکه نهاد جایگزینی برای جبران این کاستی داشته باشیم که در حال حاضر از جایگاهی که بتواند این خلا را پر کند برخوردار نیستیم.

وی تاکید کرد: مردم به جایگاهی نیاز دارند که بتوانند حرفشان را به گوش عالی سطوح نظام از جمله وزرا، رییس جمهور و رییس مجلس  که همه این افراد در تهران متمرکز هستند برسانند درست است که نماینده دولت هست اما استاندار حرفی نمی زند که وزیر کشور بدش بیاید.

نماینده شاهین شهر و میمه  ادامه داد: بنابراین باید نهادهایی باشند که ضمن اینکه جرات حرف زدن از سوی مردم را داشته باشند، از جایگاه و ارتباط نمایندگان با سطوح عالی نظام برخوردار باشند.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: ممکن است عده ای بگویند شوراهای محلی می توانند وظیفه نمایندگان مجلس را در خصوص رسیدگی به حوزه های انتخابیه ایفا کنند اما اینگونه نیست چرا که شوراهای محلی دسترسی به وزرا و رییس جمهور ندارند بنابراین با اجرایی شدن این قانون خلاء بزرگی در این زمینه ایجاد می شود و مسائل روی هم تلنبار می شود.

وی بیان داشت: در حال حاضر نماینده مجلس نقش سوپاپ اطمینان را برای نظام ایفا می کنند چرا که به درد و دل های مردم گوش می دهند و حرف آنها را به مسوولان منتقل می کند و همین موضوع یک امیدواری را در میان مردم ایجاد می کند.

نماینده شاهین شهر و میمه در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: نکته دیگر اینکه اگر قرار است قانون انتخابات اصلاح شود باید عیوب بزرگ این قانون را برطرف کنیم.

حاجی دلیگانی در ادامه افزود: عیب اساسی قانون انتخابات این است که در حال حاضر روند انتخابات صفر و صد است به نحوی که اگر یک کاندیدا از یک طیف خاص در مجلس رای بیاورد کاندیدای جریان دیگر به طور کامل حذف می شود به طور مثال در انتخابات دوره قبل مجلس شاهد بودیم به جز یک نفر مابقی نمایندگان تهران همه از یک جریان سیاسی بودند و این دوره شاهد هستیم حتی یک نفر از جریان مقابل از این حوزه انتخابیه در مجلس حضور ندارد.

وی تاکید کرد: لذا باید قانون انتخابات باید به نحوی اصلاح شود که حالت تناسبی داشته باشد و مردم احساس کنند که از جریان متبوع آنها نماینده به مجلس راه یافته است.

نماینده میمه با بیان اینکه در بررسی طرح استانی شدن انتخابات در دستور کار این هفته مجلس قرار دارد تصریح کرد: احتمالا این طرح فردا ( سه شنبه) یا روز چهارشنبه در دستور کار قرار می گیرد.

حاجی دلیگانی با اشاره به پیشنهاد برخی نمایندگان برای مسکوت ماندن طرح استانی شدن انتخابات گفت: ما برای این موضوع پیشنهاد مسکوت ماندن طرح به مدت ۳ ماه را داده ایم که امضاهای لازم برای آن جمع آور شده است و امیدواریم با توجه به مذاکراتی که با هر سه فراکسیون داشتیم و عموما هم از این پیشنهاد استقبال کردند رای لازم را بیاورند.

وی با بیان اینکه معتقدم باید در حال حاضر تمامی اولویت مجلس رسیدگی به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باشد خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کنونی مردم انتظار دارند که مجلس از بعد نظارت یا قانونگذاری تمام وقت خود را صرف حل مشکلات معیشت، اقتصاد، گرانی و تورم مردم کنند از این رو بهتر است به جای بررسی طرح هایی که در حال حاضر چندان ضرورتی ندارند مشکلات مردم در دستور کار قرار گیرد.