مجتمع طلای موته اصفهان توسعه می یابد

2018-11-15
290 بازدید

مجتمع طلای موته اصفهان توسعه می یابد مجتمع تولیدی طلای موته اولین و بزرگترین تولیدکننده شمش طلا در ایران در هفت کیلومتری شمال غرب روستای موته از توابع شهرستان میمه در استان اصفهان واقع است، این مجموعه در مثلثی به فاصله ۶۰ کیلومتر واقع شده که رئوس آن از شمال شرق به شهرستان میمه و […]

n83100605-72660514

مجتمع طلای موته اصفهان توسعه می یابد

مجتمع تولیدی طلای موته اولین و بزرگترین تولیدکننده شمش طلا در ایران در هفت کیلومتری شمال غرب روستای موته از توابع شهرستان میمه در استان اصفهان واقع است، این مجموعه در مثلثی به فاصله ۶۰ کیلومتر واقع شده که رئوس آن از شمال شرق به شهرستان میمه و جنوب غرب به شهرستان گلپایگان منتهی می شود.

علیرضا طالاری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به یکی از این طرح ها افزود: طرح استفاده مجدد از آب باطله که تا ۱۵ ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید میزان ۸۵ درصد از مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.
وی تصریح کرد: در قالب این طرح که ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه دارد، ۸۵ درصد از مصرف هزار متر مکعبی روزانه آب در این مجموعه کاهش خواهد یافت.
مدیرعامل مجتمع تولیدی طلای موته از طرحی دیگر و از برنامه ریزی این مجموعه برای استحصال طلا از سد باطله قدیمی اشاره کرد و گفت : میزان انباشت کنونی در سدهای مجتمع حدود چهار میلیون تن است و می توان با اجرای طرح استحصال، طلای با عیار چهار درصد بدست آورد.
طالاری به آغاز بکار دوباره معدن سنجده در منطقه موته از ابتدای آذر امسال خبر داد و تصریح کرد : این معدن از سال۹۰ تعطیل شد اما با اجرای طرح هایی نظیر اکتشاف، آماده سازی جاده های مواصلاتی و مذاکره با پیمانکار جدید می توان از آن بهره برداری کرد.
وی بیان کرد : از معدن سنجده می توان در طول سال ۸۵۰ هزار تن ماده معدنی با عیار ۱٫۵ تا ۱٫۶ برداشت کرد و در کنار آن برای ۳۰ نفر بطور مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل مجتمع تولیدی طلای موته به حمایت این واحد از سایر معادن فاقد کارخانه استحصال اشاره و اضافه کرد: این مجتمع تولیدی سال قبل ۲۰۰ هزار تن از مواد معدنی دیگر معادن را در کارخانه خود مورد استفاده قرار داد.
به گفته طالاری، این امر باعث رونق و تعطیل نشدن سایر معادن می شود و اشغالزایی را نیز افزایش می دهد.
وی به افزایش ۳٫۹ درصدی تولید شمش طلا در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: در این مدت حدود ۲۴۰ کیلوگرم شمش طلا در این مجموعه صنعتی تولید شد.
این مدیرعامل با بیان اینکه مجموعه طلای موته رابطه خوبی با محیط زیست دارد، گفت: روزانه بالغ بر ۸۰ آهو از منطقه حفاظت شده موته در محوطه کارخانه حرکت می کنند و تمامی نیروهای انتظاماتی ما ملزم به حمایت از این حیوانات هستند.
طالاری با بیان اینکه انباشت مواد زائد در این مجتمع هیچونه نشتی به درون زمین ندارد، خاطرنشان کرد: محل نگهداری آب و مواد باطله در این مجتمع به ظرفیت افزون بر پنج میلیون تن بطور کامل جداسازی(ایزوله) شده تا هیچگونه نشتی مواد در زمین رخ ندهد.
مدیرعامل مجتمع تولیدی طلای موته با اشاره به ضرورت بازسازی معادن پس از پایان استحصال تصریح کرد: بر همین اساس و برای بازسازی محیط زیست، مطالعاتی بر روی محیط و گونه های گیاهی سازگار با منطقه انجام و احداث گلخانه . کاشت ۱۳ هزار اصله نهال گز، تاغ، قره داغ، زیتون تلخ، کاج و سرو انجام شد.
به گفته طالاری مساحت محوطه های پیرامونی محل ذخیره آب های باطله و کاشت این نهال ها حدود ۱۶ هزار متر مربع است.
وی با بیان اینکه نوسازی و بهسازی تجهیزات جزو برنامه های سال های اخیر بوده است، گفت: برخی از دستگاه های مجتمع نظیر دستگاه سنگ شکن که طرفیت اسمی آن از ۶۰ تُن به ۳۰ تن در ساعت رسیده بود، نوسازی شد و ظرفیت فعلی آن حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن در ساعت است.
وی اضافه کرد: در کنار افزایش ظرفیت تولیدی، در راستای بهره وری در مصرف انرژی میزان کار دستگاه از ۲۴ ساعت به ۸ ساعت در شبانه روز کاهش یافت.
مجتمع تولیدی طلای موته اولین و بزرگترین تولیدکننده شمش طلا در ایران در هفت کیلومتری شمال غرب روستای موته از توابع شهرستان میمه در استان اصفهان واقع است، این مجموعه در مثلثی به فاصله ۶۰ کیلومتر واقع شده که رئوس آن از شمال شرق به شهرستان میمه و جنوب غرب به شهرستان گلپایگان منتهی می شود.
فعالیت معدنی در این منطقه از سال ۱۳۳۶ توسط شرکت سهامی کل معادن ایران آغاز و پس از چند مرحله اکتشاف در سال ۱۳۶۹ قرارداد احداث کارخانه با یک شرکت استرالیایی از سال ۱۳۷۲ استحصال طلا را آغاز کرد.
این کارخانه با ظرفیت اسمی روزانه ۶۰۰ تن از چهار قسمت خردایش، سایش، (فروشویی) لیچینگ و اتاق طلا تشکیل شده است و می تواند شمش طلا با خلوص ۹۹۹٫۹ تولید کند.