یداله زمانی – نقش اربعین در احیای فرهنگ عاشورا

2018-10-29
343 بازدید

( نقش اربعین در احیای فرهنگ عاشورا ) بدون شک مهمترین حادثه بعد از عاشورا اربعین است زیرا در این مدت پیام خون شهیدان به دورترین نقاط رسید و توانست مردم را با واقعیتها آشنا و نفرت آنها از حکومت بنی امیه را فراهم آورد. ورود اسرا به شام وبازگشت آنها به کربلا باعث بلند […]

photo_2018-10-29_19-27-40

( نقش اربعین در احیای فرهنگ عاشورا )
بدون شک مهمترین حادثه بعد از عاشورا اربعین است زیرا در این مدت پیام خون شهیدان به دورترین نقاط رسید و توانست مردم را با واقعیتها آشنا و نفرت آنها از حکومت بنی امیه را فراهم آورد. ورود اسرا به شام وبازگشت آنها به کربلا باعث بلند شدن فریاد جرس های ویرانگر و جاری شدن اشک های فراوان در رثای شهیدان شد و زمینه را برای قیام منتقمان خون حسین آماده کرد.
از جمله زیارتهای معتبر و مورد تاکید زیارت اربعین امام حسین علیه السلام می باشد که در فرازی از آن می خوانیم: و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله حیره الضلاله
امام حسین تمام هستی و خون قلب خود را در راه خداوند متعال داد تا انسانها را از جهل وگمراهی نجات دهد . در زیارت اربعین ماهیت دشمنان و تبار و اهداف آنها برملا و سرانجام پیروان سید الشهدا و فرجام دشمنان او بیان می شود تا برای آیندگان عبرت باشند. نکته جالب در رابطه با اربعین شکوه و عظمت برگزاری پیاده روی زائران و عشق و علاقه میزبانان و خادمین این مراسم معنوی است که هر سال با شور و حال خاصی برگزار می شود که در توصیف آن باید گفت : حب الحسن یجمعنا محبت حسین همه انسانهای عاشق و شیدای زیارت را از گوشه وکنار دور هم جمع و اقیانوس انسانی را تشکیل می دهد. بنابراین می توان گفت اربعین تداوم عاشورا و رمز بقای آن است که هرسال با شکوه وجلال خاصی برگزار و دل‌دادگان حسین را دورهم جمع می کند.البته باید توجه داشته باشیم این ظرفیت عظیم یک فرصت تاریخی ومحور اتحاد مسلمانان می باشد که درصورت عدم مدیریت درست ممکن است آسیب پذیر و تبدیل به تهدید شود.اما یقینا نیت پاک زائرین سید الشهدا وعنایات خالق متعال وتوجهات حضرت ولی عصرعجل الله تعالی فرجه حافظ این سرمایه بود ه وآن را از گزند بدخواهان حفظ خواهد نمود.
بیـاد کــربـلا دلــها غمـیـن است

دلا خون گریه کن چون اربعین است
پیام خون خطاب آتشیـن اسـت

بقاء دیـن رهیـن اربـعین است
که تاریخ پر از خون و شهادت

سراسر اربعین در اربعین است
بسوز ای دل که امروز اربعین است

عزای پور ختم المرسلین است
مرام شیعه در خون ریشه دارد

نگهبانی ز خط خون چنین است
امید است با معرفت وشناخت درزمره زائرین کربلا قرارگیریم وهمانند جابرابن عبدالله انصاری توفیق زیارت وپیروی سالارشهیدان را داشته باشیم.

زمانی گندمانی امام جمعه شهرستان کیار