محمد تقی معینیان – پیش بینی اقدامات پوپولیستی ترامپ علیه ایران(۱)

2018-10-22
116 بازدید

پیش بینی اقدامات پوپولیستی ترامپ علیه ایران دولت ترامپ با هرترفندی بود، از (برجام )قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل و ۵ کشور بزرگ جهان خارج شداما خود وکشورش را درجهان منزوی کرد .متحدانش رادرجهان از دست دادو موردتمسخردرمجمع سازمان ملل وشورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت . حال دنبال بهانه ای می گردد که […]

download (1)

پیش بینی اقدامات پوپولیستی ترامپ علیه ایران

دولت ترامپ با هرترفندی بود، از (برجام )قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل و ۵ کشور بزرگ جهان خارج شداما خود وکشورش را درجهان منزوی کرد .متحدانش رادرجهان از دست دادو موردتمسخردرمجمع سازمان ملل وشورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت . حال دنبال بهانه ای می گردد که آبرومندانه به برجام برگردد . اماراهی وبهانه ای نمی یابد .فعلا در صدد است ایران را تحریم کند شاید ایران به پای مذاکره برود وبا اندکی تغییر در متن برجام بهانه ای آبرومندانه برای برگشت به برجام بیابد.یا به بهانه نقض مفادبرجام توسط ایران دنیا را علیه ایران متحد کند

شاید ترامپ با افکار پوپولیستی خود، بتواند در مقطع زمانی کوتاهی، در پشت نیازهای مردم عامه امریکا حرکت کند و خود را یگانه برآورده¬گر نیازهای مردم امریکا و جهان بداند و خود را منجی تامین کننده خواسته¬های لامحاله و تشکیک¬ناپذیر مردم امریکا قلمداد کند و هر روز موجی بیافریند و بر آن موج سوار شود. اما تفکرات احمقانه وی به زودی باعث اضمحلال و فروپاشی قواعد وقوانین کشور امریکا و نابودی ساختار فرسوده مدیریتی امریکا و سیطره ظالمانه این کشور غارتگر بر جهان خواهد شد.
بنظر می رسدرجزخوانی های ترامپ و مقامات امریکا، قبل از آن که برخواسته از تهدید واقعی باشد، بیشتر تلاشی است برای بازگرداندن پرستیژ و حیثیت از دست رفته امریکا در جهان، این واقعیت را می¬توان بخوبی از سخنان مشاور امنیت ملی کاخ سفید دریافت. آنجا که می¬گوید: ایران در پشت تمام ناکامی¬های امریکا در (عراق، سوریه، افغانستان، خاورمیانه و حتی اروپاست.)
با در نظر گرفتن جمیع جهات می¬توان گفت که شرایط کشور ایالات متحده امریکا در حال حاضر به گونه¬ای نیست که ترامپ بتواند به اقدام احمقانه¬ جنگ علیه ایران دست بزند
رفتار ترامپ و همیاران وی علیه ایران ،فعلا با هدف:۱- ایجاد رعب بازدارنده صورت می¬گیرد تا با دور نگه داشتن ایران از پرونده¬های مهم منطقه، بتوانند سیاست منطقه¬ای خود را ترسیم و به اهداف خود بدون مزاحمت ایران دست یابند و در این رابطه حل و فصل بحران سوریه، اعمال ترتیبات جدید در عراق، وضعیت لیبی، پرونده اکراد ترکیه و سوریه، و در نهایت مهم ترین پرونده منطقه غرب آسیا (یعنی فلسطین) را براساس نگاه خود طراحی و به اجراءِ بگذراند.

۲- دولت ترامپ درصدد بود با سوءِ استفاده از سازوکارهای تعبیه شده در قرارداد برجام، ایران را به نقض مفادبرجام متهم سازد و از این طریق در نهایت مدل (عراق) را در مورد ایران پیاده سازد. (یعنی گزینه اتکا به ادعای نقض برجام توسط ایران و متحد کردن جهان با خود برای افزایش تحریمها علیه ایران ). دولت ترامپ در صددبود با طرح مطالبات غیرمنطقی و زیاده¬خواهانه در حوزه بازرسی از تاسیسات هسته ای ونظامی ایران، ایران را به مخالفت وادار سازد و سپس این مخالفت را به مثابه کارشکنی و نقض برجام تلقی کند تا برای اعمال مکانیسم( ماشه و تفنگ) و اقدامات خصمانه بعدی راه را علیه ایران هموار سازد.
(همان راهی که دولت بوش پدر و پسر در مورد عراق طی کردند و به مدل عراق معروف است) در مورد عراق کالین پاول وزیر امور خارجه وقت امریکا، توانست بدون گذر از کوچکترین سازوکار راستی آزمایی، با نشان دادن چند اسلاید و طرح ادعاهای ثابت نشده در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در مورد وجود سلاحهای اتمی و غیرمتعارف در کشور عراق، راه را برای افزایش فشار بر دولت عراق و بسیج افکار عمومی جهان علیه عراق و ایجاد ائتلاف و سپس اقدام نظامی باز کند.(کاری که درمورد ایران به عهده گروهک منافقین و نخست وزیر رزیم صهیونیستی گذاشته شده است)
اماهوشیاری مقام معظم رهبری و شرایط فعلی امریکا به دلایل ذیل به گونه¬ای نبود که دولت ترامپ در اجرای فرضیه تفنگ و ماشه خود در مورد ایران موفق شود.
۱-دولت ترامپ در حال حاضر از نظر داخلی همچنان درگیر وضعیت نابسامان ناشی از درگیری رقابت¬های انتخاباتی است.
۲-اتحادیه اروپا به دلیل مواضع ناهماهنگ ترامپ با این اتحادیه وخروج غیر قانونی از برجام، دولت وی را تهدیدی علیه اتحادیه اروپا می¬داند. پس ترامپ نه تنها، اتحادیه اروپا را علیه ایران همراه خود ندارد که اتحادیه اروپا را در مقابل و رو در رو خود قرار داده است.
۳-برخی اعضای تیم ترامپ، مخالف و معترض شدید سیاستهای اوباما در امور نظامی هستند و از اینکه وی امریکا را درگیر بحران¬های پرهزینه کرده، انتقاد می¬کنند لذا اجازه نمی دهند پرونده جدید همانند دولت قبلی امریکا در منطقه خاورمیانه باز شود.
۴-در حال حاضر جهان شاهد نوعی هم پیمانی ویژه بین ایران ، روسیه،چین و اروپا هستند و این هم¬پیمانی عامل بازدارنده مهمی در برابر سیاست¬های غیرمسئولانه امریکا در منطقه شده است.
۵- مواضع مطالعه نشده و پوپولیستی ترامپ در قبال مهم¬ترین موضوعات منطقه خاورمیانه، کشورهای اسلامی و بین¬المللی باعث شده جبهه¬های متعدد و متضادی روی سیاست¬های جهانی ترامپ گشوده شود.
۶-خوشبختانه هیات ایرانی درگیر تهیه و تنظیم قطعنامه برجام، یک سازوکار پیچیده و چند لایه حل اختلاف و راستی آزمائی در این قطعنامه گنجانیده اند که دولت ترامپ متوجه شده در صورتی که در صدد سوءِ استفاده از این قطعنامه برآید. موظف است طی آن، پیش از مبادرت به هر اقدام خصومت¬آمیزی، ادعای خود را در معرض احراز کشورهای گروه ۱+۵ و نماینده اتحادیه اروپا قرار دهد. و هر ادعایی مبنی بر نقض برجام توسط ایران، بایدابتدا از روندهای تعریف شده و سلسله مراحل (کارگروه¬های ویژه، کمیسیون مشترک شورای وزیران کشورهای ۱+۵ و نماینده اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بررسی و اثبات شود) دولت ترامپ دریافته اگرهم بخواهد با وجود همه این موانع ساختاری و سیاسی، خودسرانه از طریق مکانیسم ماشه و تفنگ علیه ایران اقدام کند با مقاومت مدنی مجامع جهانی و کشورهای ۱+۴ و اتحادیه اروپا مواجه خواهد شد.لذا به رویکرد دیگری علیه ایران دست زده است