مناظره ی نماینده ی تهران با نماینده ی شاهین شهر و میمه

2018-08-20
115 بازدید

گروه پارلمان _ به دنبال بروز مشکلات اقتصادی و افزایش کم سابقه قیمت ارز، طلا، خودرو، مسکن و … که با انتشار خبر خروج آمریکا از برجام و تهدید ترامپ مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید اقتصادی ایران تشدید شد؛ برخی تندروهای مجلس برای گرفتن ماهی از آب گل‌آلود دست به کار شدند. آنها که از […]

۵۷۷۲۹۱۵۵

گروه پارلمان _ به دنبال بروز مشکلات اقتصادی و افزایش کم سابقه قیمت ارز، طلا، خودرو، مسکن و … که با انتشار خبر خروج آمریکا از برجام و تهدید ترامپ مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید اقتصادی ایران تشدید شد؛ برخی تندروهای مجلس برای گرفتن ماهی از آب گل‌آلود دست به کار شدند. آنها که از مدت‌ها قبل با بهانه‌های مختلف می‌کوشیدند رئیس‌جمهوری را برای سوال به مجلس بکشانند و هر بار با پس گرفتن امضاها ناکام می‌ماندند، این بار به خواستشان رسیدند. آنها توانستند در پنجمین مرتبه با طراحی ۵ محور اقتصادی ولی با اهداف سیاسی، روحانی را برای پاسخگویی به موضوعاتی که تا حد زیادی او و تیم اقتصادی دولت در بروز آنها دخیل نبوده‌اند به مجلس بکشانند. بنابراین در چند روز آینده روحانی باید به منظور پاسخ به سوال نمایندگان در مجلس حاضر شود. البته برخی نمایندگان معتقدند در این شرایط که کشور نیاز به همدلی و اتحاد بیشتری دارد، سوال از رئیس‌جمهوری باید به وقت دیگری موکول می‌شد، ولی سوال کنندگان تاکید دارند روحانی به منظور شفاف‌سازی باید به مجلس بیاید. نکته‌ای که باعث شد روز گذشته مناظره‌ای بین محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید از مخالفان سوال و حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر و میمه و عضو فراکسیون ولایی یا اصولگرایان تندرو منتقد دولت در تایید سوال، در خبرگزاری ایسنا برگزار شود.
دو نماینده اصلاح‌طلب و اصولگرای مجلس در موافقت و مخالفت سوال از رئیس‌جمهوری در این شرایط، در مناظره‌ای با حضور خبرنگاران برخی رسانه‌ها، به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.
به گزارش «ابتکار» حسینعلی حاجی دلیگانی در ابتدای مناظره‌ با محمدعلی وکیلی، گفت: «امیدوارم در روز جلسه سوال از رئیس‌جمهوری حقوق مردم در قانون اساسی روشن شود. به نظرم بهترین نتیجه‌ای که از سوال از رئیس‌جمهوری حاصل خواهد شد صرف‌نظر از رای آوردن یا نیاوردن سوال محورهای پنج‌گانه و شفاف‌سازی برای جامعه است.»
نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس یادآور شد: « شرایط موسسات مالی و اعتباری موجب نگرانی ۲۰ میلیون نفر از ایرانیان شد که البته تا این لحظه ۲۴ هزار میلیارد تومان از سپرده‌های مردم در موسسات مالی و اعتباری توسط خزانه و خط اعتباری بانک مرکزی بازپرداخت شده ولی هنوز قسمت عمده سپرده‌های مردم در این موسسات باقی‌مانده است.»
این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس با اشاره به نرخ بیکاری، اظهار کرد: «هر روز شاهد اضافه شدن به خیل لشگر بیکاران کشور هستیم، اما رئیس‌جمهوری در آخرین اظهارنظر خود علاوه بر رد وجود تعداد زیاد بیکاران از بازگشت شاغلان بیکار شده به محل کار خود سخن گفت.»
تابوسازی از ظرفیت‌های قانون اساسی مهم‌ترین عامل عقب‌افتادگی ما است
محمدعلی وکیلی در ادامه در پاسخ به حاجی‌دلیگانی گفت: «ساختار قانون اساسی ما برپایه پاسخگو بودن و پاسخگو کردن مسئولین و قوای سه‌گانه و رئیس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی است و ابزارهایی مثل تذکر، سوال، استیضاح و همچنین تفحص در قانون برای پاسخگو کردن دستگاه اجرایی به مجلس وجود دارد.»
این عضو فراکسیون امید مجلس افزود: «به لحاظ گفتمانی نقطه کانونی جریان ما مطالبه پاسخگویی است. جریان ما نمی‌تواند مخالف سوال از رئیس‌جمهوری یا استیضاح وی باشد. تابوی تاریخی سوال از رئیس‌جمهوری در گفتمان ما محلی ندارد. تابوسازی از ظرفیت‌های قانون اساسی مهم‌ترین عامل عقب‌افتادگی ما است. چه در حوزه نظارتی و یا چه در حوزه اخذ رای مستقیم مردم در مسائل مهم کشور.»
عضو هیات رئیسه مجلس بیان کرد: «این‌که در شرایط کنونی ضرورتی باشد که ما باید از ابزار سوال از رئیس‌جمهوری برای پاسخگویی استفاده کنیم من مخالفتی ندارم. یک سالی در هیات رئیسه مسئول این بخش سوال بودم. دوستان در جریان بی‌طرفی من در این حوزه سوال در آیین‌نامه هستند، ولی آقای حاجی به عنوان عضو فعال جریان مقابل ما در مجلس جمله‌ای را در رسانه‌ها مطرح کردند و نسبتی دادند که شاید منصفانه نباشد.»
سهم هر کدام از جریانات در وضع
موجود چه میزان است
وکیلی ادامه داد: «این نسبت این بود که عدم همراهی برخی نمایندگان از این سوال به منزله مردمی نبودن و همراهان این سوال به منزله مردمی بودن آنها است. من هم گفتم برای عدم سوال از رئیس‌جمهوری در شرایط فعلی حاضر به مناظره هستم. مطالبه پاسخگویی و پاسخگو کردن مقامات جزو اصول جریان گفتمان ماست. در جریان فعلی ما با دوستان در این‌که کشور وضعیت خوبی ندارد هم نظر هستیم ولی دلیل آن چیست؟ سهم هر کدام از جریانات در وضع موجود به چه میزان است؟ ما در این موضوع اختلاف داریم سهم دولت آقای روحانی در وضع موجود کمتر از ۱۰ درصد است. برای توجه به این موضوع باید مولفه‌های ایجاد وضع موجود را بشناسیم و بعد بیاییم سوال مطرح کنیم.»
این نماینده مجلس با بیان اینکه «در شرایط فعلی سوال از رئیس‌جمهوری یک نوع انحراف است»، گفت: «نباید از رئیس‌جمهوری درباره عامل وضع موجود سوال کرد، ابتدا باید مشخص شود عامل ایجاد وضع کنونی کدام متغییرهاست بعد آقای رئیس‌جمهوری را به سلابه بکشیم که چرا نتوانسته کشور را از وضع موجود خارج کند.» وکیلی ادامه داد: «اگر روحانی از این سوال نجات پیدا کند، سوال بعدی در خصوص عمکلرد دولت آقای روحانی که چرا وضعیت کشور را بهبود نبخشیده در کنار این جریان قرار خواهد گرفت.»
دلیگانی: روحانی بیش از سایر روسای جمهوری قبلی اختیارات دارد
در ادامه حاجی دلیگانی با استناد به اصل ۱۱۳ قانون اساسی که رئیس‌جمهوری را مسئول اجرای قانون اساسی دانسته است»، افزود: «رئیس‌جمهوری مسئول اجرای مسائل اجرایی کشور به جز اصل ۱۱۰ است. رئیس‌جمهوری کنونی در میان رئیس‌جمهوری‌های دیگر در این ۴۰ سال بیشترین اختیارات را دارد. علاوه بر اختیاراتی که قانون اساسی به وی داده و اختیارات شورای هماهنگی اقتصاد اختیاراتی را از ناحیه ولی‌ امر مسلمین به وی داده شده و دو قوه دیگر به نوعی ملزم به همکاری با رئیس‌جمهوری شدند. در واقع دولت و رئیس‌جمهوری محور اصلی هستند. ما در خصوص برون رفت از این وضعیت سوال داریم. باید بیایند در خصوص این پنج محور توضیح دهند.»
محتوای سوال و تمسک به مسائل جزئی
شبهه آفرین است
وکیلی هم در ادامه اظهار کرد: «استیضاح رئیس‌جمهوری تابو نیست و جزئی از پلن جمهوری اسلامی محسوب می‌شود اما عدم همراهی در امضای سوال با آقای حاجی دلیگانی و سایر دوستانشان بدان معنا نیست که ما انتقاداتی به دولت نداریم بلکه حرفمان آن است که اگر با طرح سوال به دنبال ترمیم وضعیت و بهبود آن بودیم حتما آن را امضا کرده و پیش قراول می‌شدیم اما بحث بر این است که محتوای سوال و تمسک به مسائل جزئی شبهه آفرین است.» این عضو هیات رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: «قبل از رئیس‌جمهوری باید از قوه قضاییه سوال پرسید که چرا برخورد نکردند و چرا اکنون برخورد نمی‌کنند؟. چرا جریان رسانه‌ای دنبال این موضوع نیستند و مردم باید جور آنها را بکشند. مگر می‌شود کسی کلاه ملت را بر دارد و بعد در مجلس شو راه انداخته و دولت را تحت فشار قرار دهند. همان جریاناتی که پشت موسسات در مشهد بوده در دی ماه گذشته اعتراضات خیابانی را راه انداخته و مدیریت کردند. همان‌هایی که باید در چهارراه‌ها محاکمه می‌شدند چون از ملت کلاهبرداری کردند. آنها دست پیش را گرفتند و اتفاقات دی ماه را ایجاد کردند تا انحراف جدید به وجود آورند بعد دولت را مجبور می‌کنند که در شرایط احساسی تصمیم غلط بگیرد که آن تزریق پول پر قدرت از جیب مردم بود.»
اگر مشخص شود دولت بالای ۵۰ درصد در قاچاق سهم داشته حاضرم پشت استیضاح روحانی را امضا کنم
وکیلی افزود: «اگر مشخص شود که دولت روحانی بالای ۵۰ درصد در حوزه قاچاق بر اساس اختیاراتش سهم داشته است بنده جلوی اصحاب رسانه اعلام می‌کنم که حاضرم پشت استیضاح روحانی را به این دلیل امضاء کنم. البته اگر مشخص شود که دولت او بیش از ۵۰ درصد در قاچاق تقصیر داشته است.»
عضو فراکسیون امید در پاسخ به این سوال که «چرا برجام به سرانجام نرسید»، گفت: «شخصا معتقدم اگر زورمان می‌رسید و می‌توانستیم به دلیل بی تعهدی‌ها از برجام خارج می‌شدیم اما قطعا شرایطی به مراتب بدتر رخ می‌داد. البته بخشی از سوال آن است که چرا از سفره‌ای که برجام پهن کرده نتوانسته‌ایم به دلیل بی عرضگی دستگاه‌های اجرایی در سقف مقدورات از آن استفاده کنیم. این سوال متوجه دولت است و انتقاد به رئیس‌جمهوری وارد است اما به نظرم باز هم ارزش مطرح کردن سوال از رئیس‌جمهوری را ندارد. باید از وزرا سوال یا استیضاح می‌شد.»
حاجی دلیگانی در ادامه گفت: «همه می‌دانیم که امروز قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده، آیا سوال درباره خیل بیکاران جزئی است. اینکه در خیلی از شهرها بیکاری افزایش پیدا کرده آیا جزئی است؟»
**حاجی دلیگانی: برای اینکه تحقیق و تفحص از بانک مرکزی انجام نشود سیف ۱۰ بار التماس کرد!
این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی یادآور شد: «طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را در ۱۳ محور دنبال کردیم که هشت ماه طول کشید در کمیسیون مطرح شود. در بار آخر آقای سیف نزدیک به ۱۰ بار التماس کرد این کار نشود. چرا آقای سیف ناراحت و مخالف تفحص بود؟ یکی از محورهای ما موضوع موسسات بود. باید ریشه این مسائل مشخص شود. ما بحثی نداریم، باید با گذشتگان نیز برخورد صورت گیرد اما آیا قبول ندارید یکی از علل ایجاد وضع موجود رشد نقدینگی یا همان پول پرقدرت است.»
حاجی دلیگانی تاکید کرد:‌ ما از رئیس‌جمهوری می‌خواهیم همه چیز را بگوید و موضوع ناگفته‌ای را نگذارد که بماند. چرا مردم را تهدید به گفتن می‌کنید؟ مردم نگران دانستن نیستند ما هم نگران نمی‌شویم. هیچ اشکالی وجود ندارد ولی شفاف توضیح دهند که قرار بود ۷۰۰ هزار شغل در سال ایجاد کرده و یا موضوع قاچاق را سامان دهند اما چه شد؟»
وی افزود: «من از آقای ظریف سوالی مطرح کردم که در مرحله طرح در کمیسیون است مبنی بر اینکه اگر زورتان به مذاکرات نرسید چرا به مردم نگفتید یا حداقل در جلسات غیرعلنی مجلس بیان نکردید تا تدبیری برای مذاکرات انجام شود.»