با این طرح مردم از آراء نمایندگان خود مطلع می شوند

2018-08-18
79 بازدید

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از تهیه طرح یک فوریتی شفافیت آرای نمایندگان خبر داد و گفت: بر اساس این طرح هیئت رئیسه مجلس موظف می شود تا آرای نمایندگان اعم از موافق، مخالف و یا ممتنع، در خصوص طرح ها و لوایح مختلف را منتشر کند. حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، […]

۶۳۶۶۵

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از تهیه طرح یک فوریتی شفافیت آرای نمایندگان خبر داد و گفت: بر اساس این طرح هیئت رئیسه مجلس موظف می شود تا آرای نمایندگان اعم از موافق، مخالف و یا ممتنع، در خصوص طرح ها و لوایح مختلف را منتشر کند.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با بیان اینکه طرح مذکور در روز چهارشنبه ۱۷ مرداد تهیه و تحویل هیئت رئیسه مجلس شد، گفت: یکی از بهترین معیارهای ارزیابی مردم از نمایندگان خود در مجلس این است که مردم بدانند که در خصوص طرح و لوایح مختلف در مجلس نمایندگان آنها چه نظراتی داشتند

وی افزود: در خیلی از کشورهای دنیا از همین روش برای شفافیت استفاده می شود و این می تواند برای کشور مفید باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس کاهش بخشی از مشکلات فعلی در رای گیری در صحن مجلس را از مزایای این طرح ذکر و تصریح کرد: همچنین این طرح نقش نمایندگان برای مشارکت در صن مجلس را افزایش می دهد و نمایندگان سعی می کنند تا مطالبات مردم را در صحن مجلس پیگیری کرده و در هنگام رای گیری هم نقش فعالی داشته باشند.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه طرح مذکور به امضای ۲۹ نماینده مجلس رسیده اضافه کرد: در صورت تصویب نهایی این طرح هیئت رئیسه مجلس موظف می شود تا اسامی نمایندگان مخالف، موافق و ممتنع و افرادی که در رای گیری شرکت نمی کنند و نوع گیری گیری که در صحن انجام می شود را به استثنا موارد ذکر شده در ماده ۱۲۲ آئین نامه داخلی به همراه مشروح مذاکرات که در روزنامه رسمی کشور بلافاصله منتشر کنند.

وی گفت: این طرح بعد از تحویل به هیئت رئیسه به معاونت قوانین مجلس ارجاع شد تا پس طی روند قانونی به کمیسیون شوراها و امور داخلی ارجاع و بعد از بررسی در صحن مجلس مطرح شود.۶۳۶۶۶ ۶۳۶۶۷

نظرات

  • ریز علی

    با وجود محاسن ، معایبی هم دارد . چون وقتی رای نماینده قرار باشد برای میلیونها آدم منتشر شود، چنین فردی باید حساب خیلی جاها را بکند ! و شاید علی رغم میل باطنی و مصالح حوزه نمایندگی اش ، رایی بدهد که پس از انتشار ، منافع شخصی اش تهدید نشود.
    حدس میزنم این طرح رای نیاورد چون نمایندگان هم زیاد خوششان نمی آید مردم از رایشان سر در بیاورند.

  • جهانگیری: فساد به برخی از مسئولان بالایی کشور رسیده است

    اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، فساد را یکی از دغدغه‌های عمومی کشور خوانده و گفته است: “متاسفانه فساد به برخی از مسئولان بالایی کشور رسیده است و در دوره‌ای که می‌شد و باید جلوی فساد را می‌گرفتند، نگرفتند و برخی مسئولین کشور را به فساد آلوده کردند.” آقای جهانگیری گفته “بسیاری از کسانی که امروز مدعی و طلبکار شده‌اند، زمانی که به دوره مسوولیت‌های آنها نگاه می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که بیشترین فسادها در آن دوران‌ها اتفاق افتاده است.”

    موضوع فساد و راه‌های مقابله با آن به یکی از اصلی‌ترین مباحث فضای سیاسی و اقتصادی ایران تبدیل شده و دولت و قوه قضاییه می‌گویند در تلاش برای مقابله با این مسئله هستند. به گزارش ایسنا آقای جهانگیری “رانت اطلاعاتی” را بزرگترین زمینه فساد برای مسئولان دولتی خوانده و گفته است “به همین دلیل لایحه شفافیت در حال آماده شدن است تا در روزهای آینده به مجلس فرستاده شود.”

    من : آقای جهانگیری که بازداشت شده بود مگه برادر ایشون نبود؟
    پس چی میگه؟!

  • کامران

    خبرگزاری ایسنا: نماینده مردم اصفهان از هیات رییسه مجلس خواست که موضوع تحقیق و تفحص از مجلس را در جلسه هیات رئیسه مطرح کند.

    حسن کامران در جلسه علنی امروز مجلس در تذکری گفت: از اردیبهشت ماه درخواست تفحص از مجلس شورای اسلامی را داده ام ولی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، ما را بازی می دهد. مجلس از دولت و وزرا سوال و استیضاح را مطرح می کند، اما مگر خود مجلس از حکومت جداست؟ما نباید هیچ ترسی از تحقیق و تفحص داشته باشیم.

    وی افزود: من به قراردادهای خارج از مناقصه مجلس اعتراض دارم، چه ایرادی دارد که تحقیق و تفحص از مجلس انجام شود موضوع تحقیق و تفحص از مجلس را در جلسه هیات رئیسه مطرح کنید.