فریادهای الله اکبر حاجی در اعتراض به علی مطهری

2018-08-07
58 بازدید

تهران (پانا) – موافقان و مخالفان رفع حصر در مجلس شورای اسلامی مقابل هم ایستادند. امروز قرار بود که علیرضا آوایی، وزیر دادگستری حسن روحانی به منظور پاسخ به سوالات حسن کامران، نماینده مردم اصفهان و علی مطهری، نایب رئیس دوم و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی حاضر شود که […]

download (1)

تهران (پانا) – موافقان و مخالفان رفع حصر در مجلس شورای اسلامی مقابل هم ایستادند.

امروز قرار بود که علیرضا آوایی، وزیر دادگستری حسن روحانی به منظور پاسخ به سوالات حسن کامران، نماینده مردم اصفهان و علی مطهری، نایب رئیس دوم و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی حاضر شود که با انصراف کامران از سوال خود، تنها سوال مطهری از آوایی در جریان کار بهارستان قرار گرفت.

سوال مطهری خلاصه و مفید بود: «علت تداوم حصر آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی چیست؟»

جالب اینکه در برگه سوال نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی نامی از زهرا رهنورد، همسر در حصر میرحسین موسوی نبود که همین مسئله باعث تعجب خبرنگاران اصلاح‌طلب پارلمانی شد.

انتظار جنجالی شدن سوال مطهری وجود داشت که محقق شد، در جریان سوال مطهری و به هنگام اظهارات او حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده عضو جبهه پایداری مردم شاهین‌شهر، بارها فریاد کشید و خواستار ارائه تذکر شد که هربار با مخالفت مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت، مواجه شد.

دلگیانی دست بردار نبود و گاه و بی گاه با فریادهای «الله اکبر» خود، اعتراضش را نسبت به اظهارات مطهری نشان می‌داد. با تمام این موارد، نایب رئیس دوم مجلس توانست اظهارات خود را به پایان برساند.

مطهری همچنین در سخنانش گفت که اگر آن زمان (آغاز حصر) برای این افراد (محصوران) دادگاه تشکیل می‌شد مثلا به ۱۰ سال حبس محکوم می‌شدند که امروز ۸ سال آن را گذرانده‌اند.

در این هنگام بود که محمد جواد ابطحی، نماینده عضو جبهه پایداری مردم خمینی شهر، با فریاد گفت: «باید اعدام شوند، حقشان اعدام است.»

پس از اظهارات مطهری، آوایی به پشت تریبون رفت و به صورت مشخص به وظایفش اشاره کرد و گفت که این سوال در چارچوب وظایف او نیست و مطهری نیز این را می‌داند.

برخلاف اظهارات مفصل مطهری، پاسخ‌های وزیر دادگستری مختصر و مفید بود. مطهری بعد از اظهارات آوایی تصریح کرد: «ما می‌دانیم که این سوال مربوط به قوه قضائیه است ولی چون وزیر دادگستری رابط بین ما و این قوه محسوب می‌شود این سوال را مطرح کردیم.»

او همچنین گفت: «مجلس باید برای رفع حصر در وضع فعلی اقدام کند شاید رهبری نیز راضی به این موضوع باشند.»

اظهارات مطهری پایان یافت و سوال با توجه به قانع نشدن نماینده سوال‌کننده به رای گذاشته شد. در این هنگام دو قطبی واقعی در بهارستان شکل گرفت و فریاد ۴ و ۲ در صحن علنی بلند شد. نزدیکان به جریان اصلاحات با ۴ گفتن سوال مطهری را وارد می‌دانستند و اصولگرایان با ۲ گفتن خود اعلام می‌کردند که پاسخ‌های وزیر دادگستری قانع‌کننده است.

رای‌گیری به پایان رسید و نتیجه اعلام ش: مساوی؛ موافقان ۹۵ نفر و مخالفان نیز ۹۵ نفر، ۱۵ نفر رأی ممتنع دادند.

مملکت را به خاک سیاه نشانده‌اید

پس از پایان رای‌گیری، سهیلا جلودارزاده، نماینده اصلاح‌طلب تهران که در نزدیکی جواد کریمی قدوسی، نماینده عضو جبهه پایداری مردم مشهد می‌نشیند با فریاد به او گفت: «مملکت را به خاک سیاه نشانده‌اید.»

جلودارزاده ادامه داد: «۴۰ سال است قدرت را به دست دارید، دیگر چه می‌خواهید؟»

در این هنگام احمد امیرابادی فراهانی، عضو اصولگرای هیات رئیسه مجلس به همراه الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران، به صندلی این دو فرد نزدیک شدند و سعی کردند میان آنان پا درمیانی کردند.

سهیلا جلودارزاده به اظهاراتش ادامه می‌داد که به علت شلوغی صحن علنی صدای او به خوبی به جایگاه خبرنگاران نمی‌رسید. او با فریادی بلند خطاب به قدوسی یادآور شد: «او (میرحسین موسوی) هشت سال جنگ را اداره کرده است.»

کوهکن، نماینده اصولگرا، فاطمه حسینی، نماینده اصلاح‌طلب تهران به همراه نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه از دیگر حاضران در این بین بودند.

بالاخره با وساطت امیرآبادی و حضرتی موضع خاتمه یافت و جلودارزاده به صندلی خود برگشت.