حرفهای خودمانی زیبا کلام از همسر و برادرش

2018-08-05
186 بازدید

صبح میمه : صادق زیبا کلام اگر زیبا کلام هم نباشد و حرفهایش تلخی سخن حق را هم داشته باشد ، صادق است . وقتی حرف می زند خودِ خودِ اوست که حرف می زند . لایه های پنهان ندارد . من دیدگاههایش در مورد فوتبال ملی و رضاخان و اسرائیل  … را قبول ندارم […]

صبح میمه : صادق زیبا کلام اگر زیبا کلام هم نباشد و حرفهایش تلخی سخن حق را هم داشته باشد ، صادق است . وقتی حرف می زند خودِ خودِ اوست که حرف می زند . لایه های پنهان ندارد . من دیدگاههایش در مورد فوتبال ملی و رضاخان و اسرائیل  … را قبول ندارم اما صراحت و صداقتش را تحسین می کنم . کاش هم خیلی صادق و هم خیلی زیبا کلام داشتیم و هم در رسانه ی ملی  دیدگاههایشان تریبونی برای مطرح شدن داشت . از مصاحبه ی بلند او بخشهایی را که به همسر و برادرش پرداخته است انتخاب کردیم . خواندنی است .

?????????????????????????????????????????????????????????

آقای زیباکلام! برادر شما آقای سعید زیباکلام یکی از کسانی است که عقیده و دیدگاهش در مسائل سیاسی درست در نقطه مقابل شما قرار دارد. با برادرتان رفت‌وآمد دارید؟

متاسفانه باید بگویم ما هیچ رابطه‌ای با هم نداریم. هر از گاهی ممکن است در خانه مادرم یکدیگر را ببینیم ولی خب، ایشان معمولا زمانی به آنجا می‌روند که من نیستم. متقابلا من هم وقتی می‌خواهم پیش مادرم بروم، می‌پرسم که سعید هست یا نیست؟! با این‌حال تساهلی که من نسبت به اصولگرایان تندرو داشتم در مورد ایشان هم صدق می‌کند ولی الان مدت‌هاست که احساس می‌کنم او این‌طوری راحت تر است، بنابراین سعی نمی‌کنم خودم را به او تحمیل کنم.

البته در یک سال اخیر مواضع سیاسی برادرتان تعدیل و ظاهرا انتقادهای‌شان کمتر شده است. آیا این تعدیل موضع متاثر از مواضع شما بوده است؟ نه، به هیچ‌وجه ارتباطی به من ندارد، چون اصلا ما با هم همکلام نمی‌شویم، اما به هر حال او از سال ٨۴ به بعد، به آقای احمدی‌نژاد تمایل پیدا کرد، اما برخلاف خیلی از کسانی که در ٨ سال ریاست‌جمهوری‌اش به او نزدیک شدند، اما بعد از ٩٢ ترجیح دادند احمدی‌نژاد را نشناسند، سعید همچنان در کنار او ماند و از افکار، عقاید و عملکردش دفاع کرد و می‌کند.

آقای زیباکلام! همسرتان هم اهل سیاست و تحلیل مسائل سیاسی است؟

همسر من فوق‌العاده مذهبی و متدین است. حالا نه اینکه من بی‌دین باشم اما قطعا میزان تدینم به پای او نمی‌رسد، اما ایشان هم مثل خیلی‌های دیگر که طرفدار نظام و جمهوری اسلامی بودند به تدریج آن اعتباری که برخی از مسئولان برایش داشتند، از بین رفته است.

دیدگاه‌های شما روی نظر همسرتان تاثیر گذاشته است؟

نمی‌دانم! اگر هم بوده غیرمستقیم بوده! اما یک چیزی که می‌دانم خیلی باعث دلخوری‌اش می‌شود، پرونده‌هایی است که علیه من تشکیل می‌شود. آخری‌اش هم پرونده‌ای بود که درخصوص زلزله‌زده‌ها علیه من تشکیل شد. او از نزدیک شاهد است که من از جیب خودم هزینه می‌کنم تا به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بروم و یک ریال از کمک‌های مردمی برای خودم هزینه نکرده‌ام؛ بعد وقتی من به خاطر این پول‌ها احضار شدم همسرم خیلی ناراحت شد، بنابراین می‌خواهم بگویم اتفاقات این‌چنینی باعث شد اعتمادش به نظام تَرَک بردارد.

صحبت از کمک‌های مردمی برای زلزله‌زده‌ها شد. یادم است آن موقع چیزی نزدیک به یک میلیارد از طرف مردم به حساب شما واریز شده بود و در مصاحبه‌ای که با روزنامه ما داشتید هم بیان کردید که قرار است یک روستا را بازسازی کنید. چند ماه دیگر سالگرد زلزله است؛ می‌خواهم بدانم وعده شما چقدر عملی شده است؟

ببینید! ما روستای سراب ذهاب قادری که مرکزیت دارد و روستاهای اطرافش هم می‌توانند از امکاناتش استفاده کنند را انتخاب کردیم. قرار است در این روستا کارهای بزرگ با معیارهای توسعه پایدار انجام دهیم؛ مثل تصفیه آب، تامین برق خورشیدی و ایجاد ساختمانی برای کلاس‌های آموزشی و فرهنگی. ما در حال حاضر با بنیاد مسکن همکاری می‌کنیم و تا زمانی که خانه‌های روستایی ساخته نشود، عملا کار ما نمی‌تواند شروع شود. با این حال در شرایط کنونی به دلیل بالا رفتن قیمت دلار و تاثیرش روی قیمت مصالح ساختمانی، روند ساخت‌وساز متوقف شده است، بنابراین زمانی که بنیاد مسکن کارش تمام شود آن‌وقت کار ما شروع خواهد شد.

آقای زیباکلام! در این گفت‌و‌گو از بیشتر کارها و دل‌مشغولی‌هایتان صحبت کردیم. بنابراین عمر حرفه‌ای و کاری شما حدود نیم قرن سن و سال دارد؛ در اردیبهشت‌ماه خبر از بازنشستگی اجباری شما آمد؛ نامه‌ای که ظاهرا شما به آن اعتراض کردید. بالاخره شما بازنشست می‌شوید یا نه؟

چون سن من ٧٠ سال است، دانشگاه تهران من را بازنشسته کرد اما تبصره‌ای برای استادتمام‌های دانشگاه تهران وجود دارد مبنی بر اینکه اگر دانشگاه به این استادها نیاز داشته باشد اگر ٧٠ ساله هم باشند بازنشست نمی‌شوند، اما بدون استعلام از دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران نامه بازنشستگی من را می‌زند. موعد این بازنشستگی از ترم آینده یعنی مهرماه است، اما بعد از اعتراض من، رئیس دانشگاه تهران و وزیر علوم گفتند که شما بازنشست نشده‌اید، درحالی که نامه رسمی‌اش برای من آمده بود! الان خودم هم دقیقا نمی‌دانم مهرماه بازنشسته خواهم شد یا نه! (با خنده)
منبع