سوال از رئیس جمهور در دستور کار مجلس و اظهارات حاجی

2018-08-02
50 بازدید

به گزارش خبرنگار الف، طرح سوال از رئیس جمهور امروز چهارشنبه در حالی در مجلس اعلام وصول شد که سه سوال قبلی سوال از رئیس جمهور با پس گرفتن امضاهای نمایندگان منتفی شد. این سوال که چهارمین سوال از رئیس جمهور بود، ۹۵ امضاء داشت که با فشار سنگین دولتی ها، ۱۵ نماینده امضای خود […]

به گزارش خبرنگار الف، طرح سوال از رئیس جمهور امروز چهارشنبه در حالی در مجلس اعلام وصول شد که سه سوال قبلی سوال از رئیس جمهور با پس گرفتن امضاهای نمایندگان منتفی شد.

این سوال که چهارمین سوال از رئیس جمهور بود، ۹۵ امضاء داشت که با فشار سنگین دولتی ها، ۱۵ نماینده امضای خود را پس گرفتند اما ۸۰ نماینده بر امضای خود باقی ماندند.

خبرنگار الف به سراغ ۲ نماینده رفت و در خصوص پس گرفتن امضاها از آنها سوال کرد.

حجت الاسلام و المسلمین نصراله پژمانفر نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به اعلام وصول طرح سوال از رئیس جمهور در جلسه امروز چهارشنبه مجلس گفت: تمام کسانی که طرح سوال از رئیس جمهور را امضا کردند، بشدت تحت فشار بودند تا امضاهای خود را پس بگیرند.

وی با بیان اینکه این فشارها از التماس و خواهش گرفته تا تهدید و تحریک را شامل می شد، افزود: در حوزه انتخابیه یک نماینده، دولتی ها برخی مردم را تحریک کردند تا مقابل دفترش تجمع کنند و از نماینده بخواهند که امضای خود را پس بگیرد.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: این تجمع کنندگان به نماینده شان می گفتند که اگر شما امضای خود را پس نگیرید، دولت بودجه عمرانی را قطع کرده و امکانات استان را قطع می کند و این باعث محرومیت در استان خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر اضافه کرد: همچنین در مورد دیگر یکی از نمایندگان می گفت صبح دیروز سه شنبه که به مجلس آمدم، ۱۵ مقام و مسئول استانی با اینجانب تماس گرفته و از اینجانب خواستند تا امضای خود را پس بگیرم.

وی افزود: این نماینده می گفت در ابتدا با خواهش و التماس درخواست مطرح شد و بعد حتی به تهدید و ندادن بودجه عمرانی و در نهایت به تحریک مردم برای اقدام علیه اینجانب.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: پیگیری مسئولین دولتی برای پس گرفتن امضاه بی نظیر بود و اگر مسئولین ذره ای از این همت را برای رفع مشکلات مردم بکار می گرفتند، امروز وضعیت کشور اینگونه نبود.

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر تصریح کرد: انصافا دولتی ها برای پس گرفتن امضاهای نمایندگان یک فضای زشت و زننده ای در مجلس بوجود آوردند.

حضور استاندار در منزل نمایندگان
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در مجلس هم از نحوه رفتار دولتی ها با نمایندگان انتقاد کرد و گفت: در برخی استانها، استاندار شخصا به منزل نمایندگان مراجعه می کرد تا امضای خود را پس بگیرند.

وی افزود: تهدید به ندادن بودجه عمرانی هم موضوعی بود که باز این بار دولتی ها در پس گرفتن امضاهای نمایندگان از آن استفاده کردند اما خوشبختانه این بار موفق نشدند.

برای طرح سوال از رئیس جمهور به امضای ۷۴ نماینده نیاز است.

تا کنون سه طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس مطرح شده که با رایزنی دولت و پس گرفتن امضاهای نمایندگان، به سرانجام نرسید و سوال منتفی شد.

اولین طرح سوال از رئیس جمهور در خرداد سال گذشته در مجلس کلید خورد.

محور این طرح در خصوص موسسات مالی- اعتباری بود که ۱۳۰ امضاء داشت و پس از تحویل به هیئت رئیسه مجلس، حدود هشت ماه در هیئت رئیسه معطل ماند اما در نهایت با پس گرفتن امضاهای نمایندگان منتفی شد.

سوال دوم از رئیس جمهور نیز در اسفند سال گذشته در مجلس کلید خورد که دارای ۱۰۴ امضاء بود و از سوی هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد.

علت افزایش قیمت ارز، گسترش بیکاری و ایجاد نشدن شغل برای جوانان، دلایل استمرار تحریمهای بانکی علی رغم اجرایی شدن همه تعهدات برجام از سوی ایران، حجم زیاد کالای قاچاق به کشور و رکود اقتصادی چندین ساله از جمله محورهای طرح دوم سوال از رئیس جمهور بود.

با پس گرفتن امضاهای نمایندگان این طرح هم از دستور کار مجلس خارج شد.

سومین طرح سوال نیز در اواخر اسفند با ۱۰۲ امضاء و با همان محوریت موسسات مالی-اعتباری در مجلس کلید خورد که باز این طرح هم منتفی شد.

چهارمین طرح سوال از رئیس جمهور در روز یکشنبه ۱۹ فروردین کلید خورد.

محورهای این سوال عبارتند از؛

۱- چرا دولت جنابعالی در کنترل قاچاق که یکی از مهمترین عوامل فلج تولید ملی است، موفق نبوده است؟

۲- علت استمرار تحریم‌های بانکی با گذشت بیش از دو سال وعلی‌رغم اجرای همه تعهدات برجامی ایران چیست؟

۳- چرا دولت تدبیر و امید نسبت به کاهش بیکاری مفرط اقدام شایسته‌ای ندارد؟

۴- علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله، در دولت جنابعالی، علی‌رغم وعده‌ها و اعلام‌های عبور از رکود چیست؟

۵- علت افزایش شتابان ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی چیست؟