گرمای بی سابقه ی هوا در نقاط مختلف دنیا

2018-08-02
338 بازدید

کشورهای مختلف جهان تابستان امسال با موج گرمای بی‌سابقه مواجه شدند و بسیاری از آنها در ماه ژوئیه جاری دمای هوایی بیش از حد متوسط و معمول خود در این ماه داشتند. به گفته ناصر کرمی، گرمای هوا در اروپا با این وسعت و گستردگی که مرکز و شمال آن را هم در برگرفت، آخرین […]

download

کشورهای مختلف جهان تابستان امسال با موج گرمای بی‌سابقه مواجه شدند و بسیاری از آنها در ماه ژوئیه جاری دمای هوایی بیش از حد متوسط و معمول خود در این ماه داشتند. به گفته ناصر کرمی، گرمای هوا در اروپا با این وسعت و گستردگی که مرکز و شمال آن را هم در برگرفت، آخرین بار پنجاه سال پیش رخ داده است.

در اروپا برخی کشورها از جمله بریتانیا، کشورهای اسکاندیناوی ( به ویژه نروژ و سوئد)، شرق کانادا، بخش‌هایی از شرق سیبری، ژاپن و مناطق اطراف دریای خرز با گرمایی بیشتر از حد متوسط روبرو شدند.

ماه ژوئیه ۲۰۱۸ یکی از گرم‌ترین ماه‌ها در اروپا بوده است.

همچنین بنا به اعلام مرکز ملی اطلاعات محیط زیستی ایالات متحده، در سراسر جهان ماه ژوئن، برای پنجمین بار از سال ۱۸۸۰ تاکنون چنین گرم شده است.

ناصر کرمی، اقلیم‌شناس و استاد دانشگاه در نروژ در گفت‌وگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه می‌گوید: “این یک رخداد اقلیمی است و هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت که سال آینده تکرار خواهد شد یا نه؟”

به گفته وی به عنوان یک رخداد اقلیمی، اثرات چنین اتفاقی محدود است.

ناصر کرمی همچنین می‌گوید که برای درک اینکه این رخداد قابلیت تبدیل شدن به یک روند اقلیمی را نیز دارد، دانشمندان نیاز به بررسی‌های بیشتری دارند.