حسین عبیری گلپایگانی- فعال محیط زیست ، اعتراض به یک واگذاری

2018-07-07
144 بازدید

چند روزی است موضوع واگذاری معدن تراورتن شهرستان میمه با موافقت محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان و بدون دریافت موافقت سازمان میحط زیست به حوزه علمیه این استان مطرح شده است. با توجه به اینکه این واگذاری واکنش‌های فراوان کنشگران و برخی رسانه‌های این حوزه را در پی داشت، بر این اساس تجمع بعضی از فعالان […]

حسین-عبیری-گلپایگانی

چند روزی است موضوع واگذاری معدن تراورتن شهرستان میمه با موافقت محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان و بدون دریافت موافقت سازمان میحط زیست به حوزه علمیه این استان مطرح شده است.
با توجه به اینکه این واگذاری واکنش‌های فراوان کنشگران و برخی رسانه‌های این حوزه را در پی داشت، بر این اساس تجمع بعضی از فعالان محیط زیست در بخشی از این معادن منجر به تشکیل زنجیره انسانی شد. در نتیجه معاون اول رئیس جمهور وارد عمل شد و اعلام کرد واگذاری‌ها در مناطق حفاظت شده با تصمیم هیات وزیران امکان‌پذیر است و استانداران اختیاری ندارند.

اطلاعاتی در مورد منطقه حفاظت شده موته:
پناهگاه حیات وحش «موته» در استان اصفهان واقع شده است. این پناهگاه به تازگی به پارک ملی موته ارتقا یافته‌ است و با وسعت ۲۰۴٬۳۵۰ هکتار در شمال استان اصفهان، شمال غربی میمه و جنوب غربی شهرستان دلیجان قرار دارد. پناهگاه حیات وحش موته ما بین دو استان اصفهان و استان مرکزی قرار گرفته‌است و روستای موته در مرکز پناهگاه قرار گرفته‌است. پس از تشکیل کانون شکار ایران در سال ۱۳۴۳، محدوده‌ای با وسعت ۳۴۳٬۹۴۰ هکتار شامل دشت‌ها، ارتفاعات و مراتع، واقع در حوزه استحفاظی استان‌های اصفهان و مرکزی به عنوان منطقه حفاظت شده موته انتخاب و در سال ۱۳۴۶ با تشکیل سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، به تصویب شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید آن زمان رسید. در سال‌های پس از پیروزی انقلاب، سازمان حفاظت محیط زیست تغییراتی در حد و حدود منطقه ایجاد و در تاریخ ۱۳۶۱/۶/۲۱ با مساحت حدود ۲۰۴٬۳۵۰ هکتار به منطقه حفاظت شده تبدیل و سرانجام بر اساس مصوبه شماره ۱۳۰ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۶۹/۱۲/۷ با همین وسعت به پناهگاه حیات وحش ارتقا سطح یافت. تاکنون ۱۴۲ گونه مهره دار شامل ۲۵ گونه پستاندار، ۸۸ گونه پرنده، ۲۵ گونه خزنده، یک گونه دوزیست و ۳ گونه ماهی در این منطقه شناسایی شده‌است. گونه شاخص جانوری این منطقه آهو است، پناهگاه حیات وحش موته مهمترین زیستگاه آهو در کشور به‌شمار می‌رود. در جریان سرشماری زمستانه پستانداران در موته که در دیماه ۱۳۹۳ برگزار شد مجموعاً ۱۱٬۵۸۴ آهو، قوچ و میش، کل و بز و گراز در این منطقه شمارش گردید که این تعداد شامل ۵۱۸۰ آهو، ۵۱۰۲ قوچ و میش، ۱۲۶۷ کل و بز و ۳۵ گراز بوده‌است. این منطقه در گذشته زیستگاه گراز نبوده اما از حدود سال ۱۳۹۰ تعدادی گراز از زیستگاه‌های اطراف و احتمالاً استان مرکزی وارد موته شده و در حقیقت گراز نیز به جمع پستانداران این منطقه اضافه شده‌ است. زیستگاه‌های اصلی آهو در موته شامل شورآب باریک، شور رباط ترک، همواری موته، تپه ماهورهای منطقه سی کلفتی و دشت‌های اطراف گل چشمه می‌باشد. کل و بز، قوچ و میش از گونه‌های جانوری با جمعیت مناسب در این منطقه می‌باشند. پوشش گیاهی: قیچ، بادام وحشی، کاروان کش، درمنه، تنگرس و انواع گون. پستانداران :کل و بز، قوچ و میش، آهو، پلنگ و گرگ، گراز، کفتار و… در این منطقه انواع پرندگان و جوندگان نیز وجود دارد.