اکتشاف معدن در منطقه حفاظت شده موته متوقف شد

2018-07-07
93 بازدید

«آیت‌الله مظاهری» رئیس حوزه علمیه اصفهان ضمن اظهار بی‌اطلاعی از واگذاری معدن میمه در منطقه حفاظت شده «موته» به این حوزه تأکید کرد که حوزه به‌دنبال مجوز استخراج معدن نیست. زهرا کشوریخبرنگار «آیت‌الله مظاهری» رئیس حوزه علمیه اصفهان ضمن اظهار بی‌اطلاعی از واگذاری معدن میمه در منطقه حفاظت شده «موته» به این حوزه تأکید کرد […]

۸۰۸۳۳۲

«آیت‌الله مظاهری» رئیس حوزه علمیه اصفهان ضمن اظهار بی‌اطلاعی از واگذاری معدن میمه در منطقه حفاظت شده «موته» به این حوزه تأکید کرد که حوزه به‌دنبال مجوز استخراج معدن نیست.

«آیت‌الله مظاهری» رئیس حوزه علمیه اصفهان ضمن اظهار بی‌اطلاعی از واگذاری معدن میمه در منطقه حفاظت شده «موته» به این حوزه تأکید کرد که حوزه به‌دنبال مجوز استخراج معدن نیست. به گزارش «ایران »منطقه حفاظت شده موته محل زیست ۷ هزار و۵۰۰ آهو ایرانی ست. این آمار را «مرتضی جمشیدیان» رئیس یگان حفاظت محیط زیست اصفهان مستند به سرشماری دی ماه سال گذشته اعلام کرد و در گفت‌و‌گو با خبر نگار ما از ملغی شدن حضور دوباره فعالان معترض محیط زیست در منطقه حفاظت شده موته خبر داد. پیش از این فعالان محیط زیست اصفهان قبل از اظهارنظر آیت‌الله مظاهری با ایجاد زنجیره انسانی به واگذاری این منطقه به حوزه علمیه اعتراض کرده بودند.
همچنین «عیسی کلانتری» رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور نیز در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور یادآور شده که صدور مجوز بهره‌برداری از معادن، موافقت و مصوبه دولتی را می‌خواهد و از حیطه اختیارات استانداران خارج است. این نامه را بسیاری از فعالان حوزه محیط زیست در فضای مجازی، واکنش رئیس پردیسان به امضای پر سؤال «محسن مهرعلیزاده» استاندار حال حاضر نصف جهان تعبیر کردند. مهرعلیزاده یکی از موافقان این واگذاری بود اما این تنها نقطه پرسؤال نامه موافقتی که با امضای او رسانه‌ای شد، نیست.   منتقدان با توجه به تاریخ نامه یادآور شده‌اند او پیش از رسیدن به مسند استانداری اصفهان با واگذاری این زیستگاه که ۲ هزار رأس «کل» نیز درآن زندگی می‌کند؛ موافقت کرده! خبرنگار روزنامه ایران با‌وجود نامه نگاری رسمی، تماس‌های مکرر تلفنی و گرفتن موافقت‌های شفاهی، موفق به گرفتن پاسخ‌های مهرعلیزاده درباره این امضای پرماجرا نشده است.
با تکذیب آیت‌الله مظاهری و مبرا دانستن حوزه علمیه اصفهان از فعالیت معدنکاوی، این سؤال پیش می‌آید که چه کسانی موفق شدند موافقت سازمان صنعت و معدن و استانداری اصفهان را کسب کنند. به گفته «مرتضی جمشیدیان» فرمانده یگان حفاظت اصفهان، یکی از دفاتر زیر مجموعه حوزه علمیه به‌دنبال صدور اکتشاف معدن بوده و آیت‌الله مظاهری از موضوع بی‌خبر بوده است.
«سید رحمان دانیالی» مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان هم در گفت‌و‌گو با «ایران» از بی‌توجهی سازمان صنعت و معدن به قوانین محیط زیست استان گله کرد و گفت:«تا کنون حتی یک رونوشت از پروانه صادر شده برای اکتشاف معدن به محیط زیست ارسال نشده و هیچ اطلاعی به محیط زیست از سوی این سازمان داده نشده است.» او گفت:«بدون هیچ اطلاعی بیل مکانیکی به منطقه فرستاده‌اند که البته سازمان محیط زیست جلوی فعالیت آنها را گرفت.
«اسرافیل احمدیه» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان هم در پاسخ به سؤال «ایران» با لحن تند وخارج از عرف، مدیرکل سازمان محیط زیست استان را مورد خطاب قرار داد و سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا صنعت و معدن مجوز زیست محیطی برای صدور مجوز گرفته است را بی‌پاسخ گذاشت و تلفن را قطع کرد.