گزارش کشت لوبیای سیاه تحت تاثیر هورمون­ها در گلستان میمه

2018-06-20
87 بازدید

شاید جای تحقیقات و کارهای مطالعاتی در کشاورزی ما خیلی خالی باشد . ما هنوز کشاورزی را با شیوه های سنتی انجام می دهیم و این بیشتر کشاورزی را غیر اقتصادی کرده و در نهایت به نابودی می کشاند . فاطمه حیدریان دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی طرح پایان نامه اش را تاثیر چند هورمون […]

IMG_2675

شاید جای تحقیقات و کارهای مطالعاتی در کشاورزی ما خیلی خالی باشد . ما هنوز کشاورزی را با شیوه های سنتی انجام می دهیم و این بیشتر کشاورزی را غیر اقتصادی کرده و در نهایت به نابودی می کشاند . فاطمه حیدریان دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی طرح پایان نامه اش را تاثیر چند هورمون بر لوبلیای سیاه انتخاب کرده است و بهمین منظور زمین و آب در گلستان در اختیار ایشان قرار گرفته و در حال حاضر مشغول این کار آزمایشی است . با هم مطلب در خور توجه این دانشجوی مهندسی را می خوانیم .

گزارش کشت لوبیای سیاه تحت تاثیر هورمون­ها در گلستان  میمه

فاطمه حیدریان دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی – طرح مربوط به پایان نامه

از آنجا که حبوبات از مهم ترین منابع گیاهی غنی از پروتئین هستند و از بین حبوبات نیز لوبیا بیشترین مقدار پروتئین را داراست، این گیاه از منابع مهم غذایی محسوب می­شود. لوبیای سیاه از واریته­های لوبیای معمولی بوده که منشا آن کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی مثل مکزیک و برزیل است. این واریته از لوبیا خاصیت آنتی اکسیدان بالایی داشته که ناشی از غلظت بالای آنتوسیانین است.

در این تحقیق اثر هورمون­های اپی­براسینولید و اسید­سالیسیلیک مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این آزمایش شامل دو سطح از هورمون اپی­براسینوئید و سه سطح از هورمون اسید سالیسیک و یک تیمار شاهد که بدون هورمون است – هرکدام با سه تکرار در زمین هایی به اندازه ۲×۳ – که قبل از آزمایش خاک منطقه مورد کشت مورد آزمایش قرار گرفته و تنظیمات تغذیه­ای و اسیدی نیز بر آن­ها اعمال شده است. در نهایت بعد از آزمایش در درجه اول خواص کیفی محصول به دست آمده و فاکتورهای حجمی و کمی آن­ها مورد بررسی خواهد بود.

براسینواستروئیدها از هورمون هایی استروئیدی هستند که در فرایندهایی مثل جوانه زنی، ریشه­زایی، گلدهی، رسیدگی، فتوسنتز، کوتاه سازی دوره رشد، افزایش اندازه و بهبود کیفیت محصول نهایی نقش دارند. اثر این هورمون بر افزایش عملکرد در گیاهانی مانند گندم، برنج، بادام زمینی، سیب زمینی و کتان نیز گزارش شده است.

اسیدسالیسیلیک نیز نقش مهمی در تنظیم رشد گیاهی دارند. القای گلدهی و تاثیر در باز و بسته کردن روزنه­های روی گیاه و تنفس گیاه و فتوسنتز هم از نقش­های این ماده است. اسیدسالیسیلیک عوارض جانبی ناشی از تنش­های آب و هوایی را کم کرده و شاید بهترین گزینه برای منطقه میمه با تنش­های دمایی بسیار بالا باشد. گزارش­های به دست آمده در سرتاسر جهان بهبود عملکرد در ذرت را نشان داده و در لوبیا نیز افزایش حدود ۵۰ درصدی در تعداد غلاف ها در بوته و افزایش وزن دانه­ها را نتیجه داده است.