نماز جمعه ی میمه / ۹۷/۲/۲۸ / تکیه ی حضرت ابوالفضل ع

2018-05-17
96 بازدید

به امامت حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طباطبائی امام جمعه ی میمه  اهمیت نماز جمعه در روایات و احادیثی به روایت مقام معظم رهبری اسلام براى نماز جمعه، خیلى اهمیت قایل است و من امروز فکر کردم بعضى از روایاتى را که در باب نماز جمعه هست، بخوانم، تا ببینید چه‌قدر این مراسم هفتگى […]

IMG_1982

به امامت حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طباطبائی امام جمعه ی میمه 

اهمیت نماز جمعه در روایات و

احادیثی به روایت مقام معظم رهبری

اسلام براى نماز جمعه، خیلى اهمیت قایل است و من امروز فکر کردم بعضى از روایاتى را که در باب نماز جمعه هست، بخوانم، تا ببینید چه‌قدر این مراسم هفتگى مهم است.
از قول پیامبر خدا(صلّى‌اللَّه‌علیه‌واله) نقل شده که فرمود: «من کان یؤمن باللَّه و الیوم الاخر فعلیه بالجمعه یوم الجمعه»(۱). یعنى هر کس که ایمان دارد، در روز جمعه نباید نماز جمعه را فراموش کند. از امام باقر(علیه‌السّلام) روایت شده است که فرمود: «واللَّه لقد بلغنى انّ اصحاب النّبى(صلّى‌اللَّه‌علیه‌واله) کانوا یتجهّزون للجمعه یوم الخمیس»(۲). یعنى اصحاب پیامبر، در روز پنجشنبه خودشان را براى فردا آماده مى‌کردند، تا به نماز جمعه بروند. در یک روایت دیگر دارد که امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: روز پنجشنبه دارویى نخورید که شما را در بستر بیندازد، تا مبادا نماز جمعه‌ى فردا از دستتان برود.(۳)
درباره‌ى احترام به نماز جمعه، از امام صادق(علیه‌الصّلاهوالسّلام) روایت است: «لیتزیّن احدکم یوم الجمعه»؛ روز جمعه، خود را زینت کنید. «یغتسل و یتطیّب و یسرّح لحیته»؛ غسل کنید، عطر بزنید و سر و صورت خود را مرتب نمایید. «یلبس انظف ثیابه»(۴)؛ تمیزترین لباسهایتان را بپوشید و به نماز جمعه بروید.
در روایت دیگر دارد که ملائکه‌ى الهى مى‌ایستند و مى‌بینند که چه کسى زودتر وارد مصلا شد و همین‌طور مى‌نویسند: نفر اول، نفر دوم، نفر سوم، نفر پنجم، نفر صدم؛ تا وقتى که امام جمعه بلند مى‌شود خطبه را بخواند. (۵)یعنى هرچه مى‌توانید، زودتر در نماز جمعه حاضر شوید.
در یک روایت دارد که امام مسلمین، زندانیانى را که به خاطر قرض به زندان افتاده‌اند، روز جمعه یا روز عید، به نماز جمعه یا به نماز عید بیاورد و محافظ هم برایشان بگذارد و وقتى که نماز را تمام کردند، آنها را به زندانشان برگرداند؛(۶) یعنى حتّى زندانى هم از نماز جمعه محروم نماند.